اعتماد، قربانی دعوای قدرت دو جناح

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» جوانفکر حاضر به مصاحبه با روز نشد

روزنامه اعتماد روز گذشته در حالی با تماس تلفنی دادستانی تهران به صورت موقت توقیف شد که تاکنون حکم توقیف رسما به مسولان این روزنامه ابلاغ نشده اما با همین تماس این روزنامه امروز روی میز روزنامه فروش ها نیست.

الیاس حضرتی، مدیرمسول روزنامه اعتماد در تماس خبرنگار “روز” با تایید این خبر گفت: هنوز چیزی به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده و فقط تلفنی به ما گفتند روزنامه را منتشر نکنید”.

آقای حضرتی می گوید “فعلا که دوماهه اعلام کردند یعنی توقیف دو ماهه اما هنوز چیزی ابلاغ نشده”.

بهروز بهزادی، سردبیر روزنامه اعتماد نیز در تماس خبرنگار “روز” می گوید که دلیل توقیف روزنامه را نگفته اند و فقط همان مسائل کلی چون تشویش اذهان عمومی و… را ذکر کرده اند.

توقیف موقت روزنامه اعتماد همزمان با انتشار مصاحبه ای از علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این روزنامه صورت گرفت؛ مصاحبه ای که در آن آقای جوانفکر به شدت از دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده و گفته دوران سکوت یاران محمود احمدی نژاد،که به گفته او در ماه های اخیر تحت فشار سنگین سیاسی بوده اند تمام شده است.

او با بیان اینکه وزارت اطلاعات، دست دولت نبوده گفته که اگر دست ما بود که با استعفای مصلحی موافقت نمی کردیم، اژه ای هم وزیر ما نبود.

آقای جوانفکر به محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق دولت اجمدی نژاد توصیه کرده سکوت کنند “عزت آقای متکی و آقای اژه‌یی در این است که الان سکوت کنند وگرنه اگر پرده‌ها برود کنار اشتباهاتشان را مردم می‌فهمند”.

سایت حکومتی بولتن نیوز، دلیل توقیف روزنامه اعتماد را انتشار مصاحبه علی اکبر جوانفکر اعلام کرده و این مصاحبه را “مصداق تشویش اذهان عمومی در شرایط حساس کنونی” دانسته است.

علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد و مدیرعامل خبرگزاری ایرنا اما در تماس خبرنگار “روز” میگوید “اینها مسائل داخلی خود ما است و در داخل کشور این مسائل را حل میکنیم”.

از او می پرسم که چرا انتشار مصاحبه ای از فردی چون شما در جایگاه مشاور رئیس دولت منجر به توقیف روزنامه می شود و روزنامه نگاران بهای دعوای شما و دیگران در حاکمیت را باید بپردازند؟

آقای جوانفکر میگوید: دادستان یا قاضی نظرش را گفته و نظر ایشان است. در این مورد خاص نمیدانم و نمی توانم نظر بدهم اما برخی موارد است که نظر افراد و تصمیم برخی افراد است و ربطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد بلکه تصمیمات فردی است و در این زمینه محل مناقشه هم است.

مشاور محمود احمدی نژاد تنها اجازه انتشار همین بخش از سخنانش را میدهد وسپس می گوید که “روزآنلاین رسانه ای است که در خارج از کشور پایگاه دارد و توسط مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی مدیریت می شود و حاضر به مصاحبه با این رسانه نیستم”.

در عین حال و همزمان با انتشار خبر توقیف روزنامه اعتماد گمانه زنی ها در محافل سیاسی و فضای مجازی نیز بالا گرفته و از دیگر مواردی که به عنوان دلیل توقیف موقت روزنامه اعتماد یاد می شود تیتر اول این روزنامه تیتر اول در روز پنج شنبه بود. تیتری که به مصاحبه محمدجواد لاریجانی در نیویورک اختصاص داشت؛ تشریح وضعیت موسوی و کروبی در سازمان ملل.

این گمانه زنی ها از آنجا شدت گرفته که دادستانی و دستگاه قضایی تاکنون به صورت رسمی در قبال توقیف روزنامه اعتماد موضعی نگرفته اند و تنها به تماسی تلفنی با مدیرمسول این روزنامه اکتفا کرده اند.

این دومین بار است که “اعتماد” توقیف می شود، این روزنامه که از سال 80 پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشته پیش از این یکبار در دهم اسفند 88 توقیف شد اما دوره جدید انتشارش از 24 خرداد امسال شروع شده بود.