کدام اقدام علیه امنیت ملی؟

نویسنده

farnazseifib.jpg

شیرین عبادی وکیل مدافع فعالان حوزه زنان که روز پنج شنبه گذشته درفرودگاه “امام خمینی” بازداشت شده و بیست و چهارساعت را دربند 209 زندان اوین گذرانده بودند، ازمحاکمه آنان طی دوماه آینده خبرداد. عبادی گفته است که اتهام این افراد اقدام علیه امنیت ملی به دلیل قصد شرکت دریک کنفرانس درهند بوده است.

علاوه بر منصوره شجاعی، طلعت تقی نیا و فرناز سیفی، دوازده فعال اجتماعی وروزنامه نگار دیگر نیز عازم این سفر بودند که به آنها نیز گفته شد درصورت رفتن به تبعات نامطلوب دچار خواهند شد. طی روزهای گذشته فدراسیون بین المللی حقوق بشر، سازمان جهانی علیه شکنجه و گزارشگران بدون مرز اعتراض خود را به بازداشت های یاد شده اعلام کرده، خواستارپایان اقدام قضایی علیه افراد یاد شدند. فدراسیون بین المللی حقوق بشر و سازمان جهانی علیه شکنجه در بیانیه خود از جمهوری اسلامی ایران خواستند “به تعهدات بین المللی خود به حقوق بشر بخصوص آزادی بیان، آزادی اطلاعات تصریح شده بویژه در ماده ۶ بی اعلامیه مدافعان حقوق بشر مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸، احترام گزارد”. ماده ۶ بر آزادی حق انتشار یا دریافتن نظرات دیگران، و نیز حق اطلاع از همه حقوق بشر و آزادی های اساسی تاکید دارد.

فرناز سیفی یکی ازدستگیری شدگان پنج شنبه گذشته که فعال حوزه زنان، روزنامه نگار ووب لاگ نویس است، درگفت وگوبا خبرنگار روز ازتجربه بازداشت ناگهانی برای حضور درکنفرانس هند گفته است. به گفته وی: “از میان صحبت های ماموران به نظر می رسید این موضوع که دولت هلند بودجه ای برای ترویج دموکراسی در ایران تصویب کرده، موجب ناراحتی و شک آنها شده است.”

نویسنده وب لاگ “امشاسپندان” اضافه کرد: “در فرودگاه بعد از اینکه مهر خروج از ایران بر گذرنامه ما زده شد گذرنامه را به ما پس ندادند. سپس، حدود دوازده - سیزده مامور اطلاعات به سمت ما آمدند و ما را به اتاقی درطبقه پایین فرودگاه هدایت کزدند. در اتاق موبایل های همه را گرفته و بعد ازچند دقیقه اسم ما سه نفر را صدا کرده و گفتند موبایل هایمان را هم برداریم و بیرون برویم. بعد هریک از ما را سه مامور دوره کردند و یکی ازآنها حکم جلب را به من نشان داد و گفت شما از این لحظه بازداشت هستید و امیدواریم با مقامات همکاری کنید و سپس ما را به در خروجی فرودگاه هدایت کرده و هر یک از ما را در ماشینی جدا نشانده و در هر ماشین سه مامور هم با ما نشست.”

سیفی می گوید چنین برخوردهایی باروزنامه نگارانی که درراستای فعالیت های حرفه ای تنها به افزایش مهارت هایشان می اندیشند وعلائق عمیقی به سرزمین خود دارند، تنها باعث ایجاد بی اعتمادی است وهیچ منافعی برای کشور ندارد: “هدف من و نحوه فعالیت های من کاملا مشخص و روشن است و من به کار خود ادامه خواهم داد.”

او درخصوص مسائلی که درمورد پرونده شان با آنها مطرح شده، گفت: “به هرحال به ما رسما گفتند که بازبرای بازجویی فرا خوانده خواهیم شد و ممکن است دادگاهی هم شویم.” به گفته این فعال حوزه زنان، این رفتار با فعالان جامعه مدنی و روزنامه نگاران رفتار تازه ای نیست و ادامه نیز خواهد داشت.

سیفی درخصوص نحوه رفتار ماموران با خود واینکه آیا ماموران فکر نمی کنند چنین برخوردهای تصادفی و بدون پشتوانه ای حیثیت دستگاه های امنیتی را خدشه دار کند گفت: “اتفاقا آنان نگران این هستند که این اقدامات موجب بدنامی آنها شود. به همین دلیل نهایت سعی خود را می کردند که مودبانه و محترمانه رفتار کنند و دائما اصرار می کردند که کار ما پیشگیری است و این بازداشت هم در راستای پیشگیری از این است که بیگانه و ضد انقلاب از ما سو استفاده نکند.”

طی ماه های گذشته، دستگاه های امنیتی حساسیت های زیادی دررابطه روزنامه نگاران وروشنفکران وفعالان اجتماعی با خارج ازکشورازخود نشان داده اند. درهیچ یک از موارد یاد شده، هیچ یک ازاتهاماتی که به افراد وارد شده، ثابت نشده است.

عکس: آرش آشوری نیا، وب سایت کسوف.