وضعیت نامعلوم سحرخیز در بند امنیتی اوین

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ژیلا بنی یعقوب هم به زندان رفت

خانواده عیسی سحرخیز در مصاحبه با “روز” از انتقال این روزنامه نگار به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده و گفتند که از زمان انتقال آقای سحرخیز به این بند هیچ گونه خبری از وضعیت او ندارند.  محسن امین‌زاده معاون وزیر خارجه دولت خاتمی و معاون وزارت ارشاد دولت میرحسین موسوی هم  که ۶ ماه است در بیمارستان بستری شده، هفته ی گذشته، همزمان با آغاز اجلاس غیرمتعهدها و به طور ناگهان تحت مراقبت‌های شدید و تحت کنترل نیروهای لباس شخصی ناشناس قرار گرفت. احتمال داده می شود این تحولات همزمان با حضور دبیرکل سازمان ملل در تهران و برای جلوگیری از هر نوع ارتباطی بین زندانیان سرشناس و بان کی مون بوده است..

همزمان ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار سرشناس ایرانی در حالی برای تحمل محکومیت حبس یک ساله اش به زندان اوین رفت که بهمن احمدی امویی، همسر او، در زندان رجایی شهر زندانی است.

خانم بنی یعقوب و آقای احمدی امویی در حال حاضر سومین زوج زندانی سیاسی هستند که همزمان در زندان به سر می برند.

مهسا امرآبادی و مسعود باستانی، دیگر زوج روزنامه نگار زندانی هستند. آقای باستانی از ۱۵ تیر ۸۸ در زندان به سر می برد؛ او تاکنون به مرخصی نیامده و در حالی در زندان رجایی شهر نگهداری می شود که همسرش، مهسا امرآبادی از ۲۲ اردیبهشت ماه برای تحمل محکومیت دو سال حبس خود در زندان اوین است. تاکنون هیچ یک از پی گیریها و درخواست های خانواده های این زوج برای انتقال اقای باستانی به زندان اوین پاسخی از سوی مسولان نداشته است.

فاران حسامی و کامران رحیمیان، زوج دیگری هستند که همزمان در زندان به سر می برند. انها مدرسان دانشگاه آنلاین بهاییان هستند و آقای رحیمیان در رجایی شهر و خانم حسامی در زندان اوین به سر می برند.

ژیلا بنی یعقوب روز گذشته در حالی برای سپری کردن محکومیت یکساله خود به زندان اوین رفت که حکم این روزنامه نگار با اعتراض او در دیوان عالی کشور نقض شده بود اما با اصرار قاضی پیرعباسی بر حکم صادره، خانم بنی یعقوب برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام زندان اوین احضار و برای وثیقه گذار او نیز اخطاریه ارسال شده بود.

خانم بنی یعقوب همزمان به ۳۰ سال محرومیت از روزنامه نگاری هم محکوم شده است.

او به اتفاق بهمن احمدی امویی، نیمه شب ۳۰ خرداد ۸۸ و سه روز بعد از انتخابات جنجال برانگیز‌‌ همان سال بازداشت شدند. آقای امویی، به دلیل نوشتن مقالاتی در نقد عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد وهمچنین سردبیری سایت خرداد نو به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و اکنون بیش از سه سال است که در زندان به سر می‌برد.

ژیلا بنی یعقوب، برنده جایزه شجاعت در روزنامه نگاری بنیاد رسانه زنان سال ۲۰۰۸ و مدیر سایت کانون زنان ایرانی از رسانه های اینترنتی مدافع حقوق زنان ایران است.

 

بی خبری از عیسی سحرخیز

عیسی سحرخیز، روزنامه نگارسرشناس ایرانی که ۶ ماه گذشته را در بیمارستان بستری بود سه روز پیش به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است و فرزندش به “روز” میگوید که خانواده او نه از دلیل انتقال این روزنامه نگار به بند ۲۰۹ زندان اوین اطلاعی دارند و نه از زمان انتقال تاکنون خبری از وضعیت او در دست است.

مهدی سحرخیز به “روز” میگوید که پدرش پیش از انتقال به زندان گفته بود در صورتی که او را به زندان منتقل کنند دست به اعتصاب غذا خواهد زد و اگر توجهی نکنند اعتصاب دارو را نیز آغاز خواهد کرد.

به گفته او، اکنون پدرش در اعتصاب غذا به سر می برد.

عیسی سحرخیز، روز ۱۴ تیرماه ۸۸ در حالی در شمال ایران بازداشت شد که هشت مامور امنیتی به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار داده و دنده قفسه سینه او را شکستند. در تمام مدت بازداشت نیز به گفته خانواده اش از درمان دنده شکسته این روزنامه نگار جلوگیری به عمل آمد چنانچه همسر او اعلام کرد دنده همسرش بد جوش خورده.

او از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکوم شده و در زندان رجایی شهر به سر می بردکه محکومیت زندان اش بیش از ۴ ماه پیش به پایان رسید اما از آزادی او جلوگیری به عمل آمد و مهدی سحرخیز میگوید: پرونده مربوط به بیش از ۱۱ سال پیش یعنی پرونده مربوط به روزنامه اخبار اقتصاد را گفتند که یک سال و نیم حبس دارد و باید این حبس را نیز بگذراند و به خاطر همین آزادش نکردند این در حالی است که پدر من به شدت بیمار است و تمام ۶ ماه گذشته در بیمارستان به نوعی در حصر بوده است و او را از رجایی شهر به بیمارتسان برده بودند و اکنون از بیمارستان به بند ۲۰۹ زندان اوین برده اند.

فرزند اقای سحرخیز می افزاید: هیچ خبری از او نداریم هیچ تماسی هم با ما نگرفته و پی گیری های خانواده هم پاسخی به همراه نداشته. پدر من به شدت مشکل فشار خون دارد و کلیه هایش هم بیش از ۳۰ درصد کار نمیکند. پزشکی قانونی و کمیسیون پزشکی رسما نامه داده اند که او باید به خانه منتقل شود و تحمل حبس را ندارد اما به جای اینکه بگذارند او به خانه بیاید او را در بیمارستان نگهداشتند و الان هم که به بند امنیتی زندان اوین برده اند.

به گفته او، آقای سحرخیز در اعتراض به همین مساله دست به اعتصاب غذا زده “پدرم گفته بود اگر او را آزاد نکنند و به زندان ببرند اعتصاب غذا خواهد کرد ما هم نگران وضعیت جسمانی او هستیم و نمیدانیم در چه وضعیتی است اگر اعتصاب دارو بکند که گفته است اگر توجهی نکنند خواهد کرد واقعا وضعیت اش به خطر می افتد و هیچ جوابی هم به ما نمی دهند  نمیدانیم چه باید بکنیم.

آقای سحرخیز پیش از این و در مهرماه سال گذشته نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت اش و عدم اعزام به بیمارستان، دست به اعتصاب غذا زده بود.

این روزنامه نگار سرشناس از منتقدین شدید آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است و پیش از این در پیامی از زندان اعلام کرده بود که آیت الله خامنه ای، مسول همه وقایع بعد از انتخابات است و او به خاطر عملکرد و رفتار رهبر جمهوری اسلامی در زندان است.

اکنون فرزندش به “روز” میگوید که علیرغم نامه کمیسیون پزشکی و پزشکی قانونی، به دلیل مخالفت و کینه آیت الله خامنه ای نسبت به پدرم او را آزاد نکردند.

او می افزاید: در بند ۷ نامه ای که آقای لاریجانی به رهبری در ماه رمضان در خصوص آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی نوشته بود آمده بود که زندانیان بیمار و کسانی که بیماری صعب العلاج دارند آزاد شوند پدر من هم یکی از این زندانیان است اما رهبری با ازادی پدرم مخالفت کرده و او نه تنها آزاد نشد که اکنون به بند امینتی هم منتقل شده و وضعیت نامعلومی دارد. و هر اتفاقی که برا یاو بیفتد مستقیما مسولیت با رهبر جمهوری اسلامی است.

عیسی سحرخیز، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده “اخبار اقتصاد” و ماهنامه توقیف شده “آفتاب” است.

 او از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است و مدتی به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات حضور داشت که در این جلسات چندین بار با محسنی اژه ای، نماینده وقت قوه قضائیه در این هیات درگیر شد در جریان یکی از این درگیری ها بود که محسنی اژه ای که اکنون دادستان کل کشور است ابتدا قندانی به سوی سحرخیز پرتاب کرد و پس از گلاویز شدن، او را گاز گرفت؛ این درگیری، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما شکایت سحرخیز از محسنی اژه ای هیچ وقت مورد رسیدگی قرار نگرفت.