نام نامه یک

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

از این هفته در ستون طنز روزآنلاین مطالبی را در مورد شخصیت های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، هنرمندان و شخصیت های مهم اجتماعی منتشر می کنم. این نوشته ها طنزهایی است به شیوه بخش اعلام دائره المعارف های گوناگون. این بخش فراجناحی است، مثل سایر بخش های ستون طنز و طبعا از همه افراد در آن سخن می گوئیم. پیشاپیش از افرادی که نام شان در این بخش نیامده است عذر می خواهیم.

مطهری( Motahhari ): علی. فرزند شهید آیت الله مرتضی مطهری( تخت طاووس سابق). برادر همسر علی لاریجانی. وی برادر همسر جواد و صادق لاریجانی نیست، بلکه برادر زن برادر آنهاست. وی در هنگام تولد به دنیا آمد و دو سال بعد به دو سالگی رسید. در سن سه سالگی پدرش به او گفت: « همیشه در زندگی به آرامی سخن بگو»( خدمات متقابل علی و  باباش/ ص ۱۲۱) پنجاه سال بعد وی معنی حرف پدرش را زمانی دریافت که در اتاقش شنود و دوربین کار گذارده بودند. پدرش به دلیل علاقه به امام شیعیان او را همیشه علی صدا می کرد، البته چاره ای هم نداشت، چون اسم او علی بود. چهارده سال طول کشید تا وی بالغ شد و از همان زمان بشدت بالغ ماند و به همین دلیل همواره از معترضین به بی حجابی، بدحجابی، کم حجابی، و کلا دیده شدن افرادی غیر از مردان بود. نام او در گینس ثبت شده است. او موفق شد از فاصله ده متری تلویزیون تصویر زنی را به مدت دو ثانیه در میان هشت هزار تماشاگر که به فاصله صد متری دوربین بودند به وضوح ببیند و بشدت به آن اعتراض کند. وی در ۱۹ سالگی مهندسی برق خواند، اما پس از کشته شدن پدرش تغییر رشته داد و کتابهای پدرش را منتشر کرد و چون پدرش متخصص برق نبود، در سال ۱۳۷۵ دکترای فلسفه و الهیات گرفت. وی به شدت مخالف اصلاح طلبان بود و پس از مدتی طرفدار آنان شد. همچنین بشدت طرفدار اصولگرایان تندرو بود که بعدا مخالف آنان شد. وی در اقتصاد لیبرال، در سیاست میانه رو، در مسائل اجتماعی تندرو در فرهنگ بلاتکلیف بود.

کدیور( Kadivar ): محسن. دوستان و طرفدارانش به او حضرت آیت الله و آیت الله، و مخالفانش به او روحانی وابسته، رهبر بهائیان، روحانی معلوم الحال و فرزندانش به او بابا می گویند. برادر جمیله کدیور، برادرزن عطاء الله مهاجرانی، شوهر همسرش و پدر فرزندانش است. برخلاف اغلب متولدین سال ۱۳۳۷ وی در سال ۱۳۳۸ به دنیا آمد. پدرش حقوقدان و مادرش دکترای علوم تربیتی بود و اصلا قرار نبود فرزند چنین پدرومادری روحانی بشود، ولی متاسفانه این اتفاق افتاد. در سن ۱۷ سالگی به عنوان دانشجوی ممتاز وارد رشته مهندسی برق دانشگاه پهلوی شیراز شد و چون از اسم دانشگاهش خوشش نمی آمد، مجبور شد برای تغییر نام دانشگاه از پهلوی، انقلاب کند. یک سال بعد نیز وارد جنگ با عراق شد. در سال سوم دانشگاه تحصیلات علوم دینی را آغاز کرد و پس از درک عمیق حکومت دینی، در سن ۳۹ سالگی به زندان افتاد و  در زندان چون کار خاصی نداشت دکترای علوم سیاسی گرفت. وی مهندس برق، دکتر فلسفه، متخصص سیاست، فقیه، سردبیر و در اوقات فراغتش استاد دانشگاه پرینستون آمریکاست. وی کتب مختلفی درباره حکومت اسلامی نوشته که بعضی از آنها بعد از چاپ و اغلب آنها قبل از نگارش ممنوع شده اند. در سال ۱۳۸۰ از ایران به آمریکا سفر کرد و چون قصد رفتن به زندان و دریافت دکترای دیگری نداشت، در آمریکا ماند و با سیاست های آمریکا، ایران، اسرائیل و سایر کشورهایی که می شناخت مبارزه کرد.

لاریجانی( Larijani ): علی اردشیر آملی لاریجانی. فرزند حاج میرزا هاشم آملی از مراجع تقلید. نوه سید محسن نبوی اشرفی از مراجع تقلید. داماد آیت الله مرتضی مطهری عضو شورای انقلاب ایران. شوهر خواهر علی مطهری نماینده مجلس هشتم و نهم. برادر زن مصطفی محقق داماد. پسر خاله احمد توکلی نماینده مجلس. برادر محمد جواد اردشیر لاریجانی معاون وزیر خارجه سابق و فعلی. برادر صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه کشور. برادر باقر لاریجانی رئیس اسبق دانشکده علوم پزشکی تهران. برادر فاضل لاریجانی معاون دانشگاه آزاد اسلامی. برادر داماد آیت الله حسین وحید خراسانی. وی از مخالفان جدی فامیل سالاری در کشور است. وی در سن ۲۲ سالگی فارغ التحصیل رشته کامپیوتر دانشگاه تهران شده و بقیه عمر با آن مبارزه کرده است. پس از آن به تحصیل فلسفه غرب و مبارزه با آن پرداخت. او مدیر دفتر مرکزی خبر صدا و سیما، عضو فرماندهان سپاه، معاون وزارت پست و تلگراف، معاون وزارت کار، وزیر ارشاد، رئیس صدا و سیما، دبیر شورای امنیت ملی، نماینده مجلس و رئیس مجلس بوده است. در مورد علی لاریجانی گفته شده که هر مدیر موفقی را از جای خودش برمی داشتند او را به جایش می گذاشتند.

لاریجانی( Larijani ): محمد جواد اردشیر لاریجانی. ر.ک. خانواده علی لاریجانی. یک نوع از لاریجانی های مقیم مرکز. مسوول مذاکره با شیطان در جهنم. وقتی فکر می کند دموکرات است، وقتی در جلسه خصوصی حرف می زند میانه رو است و وقتی سخنرانی می کند فاشیست است. وی متخصص مهندسی برق، فارغ التحصیل ریاضی، کارشناس فیزیک، صاحب نظر در منطق ریاضی، نظریه پرداز فلسفه ریاضی، رئیس مرکز دانشهای بنیادی، تئوریسین سیاست است. وی در تنها زمینه ای که تخصص ندارد حقوق سیاسی است. شغل: معاونت حقوق بشر قوه قضائیه. وی از طریق درآمد خود در بخش ریاضی و فیزیک موفق شد ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی را از معاونت حقوق بشر قوه قضائیه خریداری کند. او گفته است: “مالکیت اراضی کشاورزی که من روی آنها کار کرده ام برایم به اندازه بال مگسی ارزش ندارد. افتخار من تنها به آباد شدن میهن عزیز و تولید ولو یک کیلو گندم داخلی بیشتر است.” وی در سال ۱۳۸۸ قرار بود به عنوان کشاورز برتر شناخته شود، ولی به عنوان مدیر نمونه هم شناخته نشد.