تعمیق بحران دارویی در ایران

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب

ناصر کریمی

دلالان فرآورده های دارویی بازار سیاه خیابان ناصر خسرو، در حوالی بازار اصلی تهران، برای نخستین بار بعد از ده سال اخیر دوباره به سر کار برگشته اند. دستفروشان خیابانی داد می زنند “دارو، دارو، از همه رقم”.

بازار دارو داغ است. این بازار زیرزمینی برای بسیاری از ایرانی ها تنها جای ممکن برای یافتن داروهای مورد نیازی است که تهیه آنها در اثر تحریم های کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران، در بیمارستان ها و داروخانه ها با محدودیت مواجه است.

اما برای بسیاری دیگر از ایرانیان حتی این خریدهای کنار خیابانی هم ممکن نیست؛ سقوط نرخ ارز موجب شده است تا قیمت برخی از اقلام و تجهیزات دارویی و پزشکی دوبرابر شود.

با آنکه دارو و فرآورده های ضروری در تحریم های نفتی ایران گنجانده نشده ، ولی فشار چند جانبه بر بخش های درمانی و بهداشتی کاملا آشکار است. این امر تاثیرات غیر مستقیم تحریم ها بر روی زندگی روزانه مردم را نشان می دهد.

محدودیت های ایران در دسترسی به شبکه های بین المللی بانکی از مهم ترین موانع برای پرداخت هزینه های مواد و تجهیزات پزشکی است.

در همین راستا، سقوط بی سابقه نرخ ارز که از دیگر نتایج تحریم ها به شمار می رود، باعث بالا رفتن شدید قیمت ها شده است. قیمت یک صندلی چرخ دار امروز ده برابر قیمت آن در پاییز سال گذشته است. یک بسته ماده سنجش قند خون قیمتی معادل ۵۴۰۰۰۰ ریال، یا ۱۸ دلار ، دارد که بیش از دوبرابر قیمت سابق آن است.

روز دوشنبه، غلامرضا کاتب، رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس، اعلام کرد که در نه ماه گذشته درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز کشور تا ۴۵ درصد کاهش یافته است. به نظر می‌آید که این اعلام هشداری برای محدود کردن بودجه سال آینده و بالا رفتن مالیات‌ها باشد.

بیمارستان‌های دولتی این روز‌ها شاهد افزایش چشم گیر بیمارانی هستند که دیگر توانایی پرداخت هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی را ندارند. این مراکز دولتی از نظر قیمت بسیار ارزان‌تر اما در معرض کمبود تجهیزات و صف‌های طولانی در اتاق‌های انتظار هستند.

قیمت اقلام دیگر هم در ماه‌های اخیر افزایش یافته است: کاغذ رادیولوژی تا ۲۴۰ درصد، هلیوم برای‌ام آر آی تا ۶۶۷ درصد، و فیل‌تر برای دیالیز کبد تا ۳۲۵ درصد. قیمت یک دوره شیمی درمانی از ۲۵۰۰۰ دلار در سال گذشته به ۶۵۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

روزنامه همشهری از قول یک پدر ذکر کرده است که فرزند او جانش را از دست داد چرا که نمی توانست هزینه تهیه دریچه قلب مصنوعی او را بپردازد.

حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت که به رئیس جمهور، محمود احمدی نژاد، کمبود دارو و بالا رفتن قیمت ها در بخش پزشکی را گوشزد کرده است.

وزارت بهداشت ایران و سازمان های خیریه در نامه هایی جداگانه از جوامع بین المللی خواستار کاهش شدت تحریم ها در بخش خدمات دارویی و پزشکی شده اند. ولی از سوی دیگر، احمدی نژاد نیز به خاطر کم کردن بودجه برای واردات خدمات درمانی مورد سرزنش است.

منبع: بوستون گلوب - 9 ژانویه 2013