حسین مرعشی:
از وزارت اطلاعات انتظار بیشتری داشتیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خودداری از توضیح درباره توهین به دختران موسوی

با گذشت چهار روز از توهین و ضرب و شتم دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، وزارت اطلاعات و دولت حسن روحانی هنوز توضیحی رسمی درباره این مساله ارائه نداده اند.تنها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در صفحات فیس بوکی خود از این واقعه با عنوان “ آنچه در روز عیدغدیر اتفاق افتاد برای همه تلخ بود” و “حادثه ناگوار روز عید غدیر” یاد کرده اند. آنها بدون اشاره به اینکه در روز عید غدیر چه اتفاقی افتاده، اظهارنظر کلی وزیر اطلاعات در این زمینه را منتشر کرده اند.

در چنین فضایی حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، که از حامیان حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود، در مصاحبه با “روز” این مساله را “اتفاقی خیلی ناگوار و ناپسند” می خواند و می گوید: “من شخصا از وزارت اطلاعات انتظاری بیشتر از این داشتم و فکر میکنم آقای روحانی هم حتما منتقد موضع گیری وزارت اطلاعات در این عرصه هستند. البته من مسئولیت را متوجه قوه قضائیه میدانم که به مسئولیت های خطیر دولت در عرصه سیاسی امروز بی توجه است. دود این بی توجهی، به چشم نظام جمهوری اسلامی و همه کشور خواهد رفت.”
انتقاد آقای مرعشی به انتشار مطلبی با عنوان “مصاحبه با مقام آگاه وزارت اطلاعات” از سوی خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری رسمی دولت) است که طی آن دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را متهم به توهین و ضرب و شتم مامور وزارت اطلاعات کرده بود. خبرگزاری ایرنا و مقام آگاه وزارت اطلاعات این خبرگزاری هم نام میرحسین موسوی را سانسور و تنها از عنوان دختران زهرا رهنورد استفاده کرده اند.
آقای مرعشی به “روز” می گوید: “هنوز دولت آقای روحانی در همه بخش ها موفق به اعمال تغییرات لازم نشده و این کندی مورد انتقاد ما است ولی بهر حال بدنه نیروهای عمل کننده امروز نیروهایی هستند که باید با حوصله و تدبیر آموزش های شان تغییر کند و سیاست های جدیدرا درک کنند. اصل ماجرا این حادثه نیست، اصل ماجرا این است که حصر غیرضرور و ناعادلانه ادامه پیدا میکند. اصل موضوع ادامه این وضعیت است که طبیعتا دولت را هم در معرض تهدیدها و خطرات قرار میدهد.”
بعد از گذشت سه روز و در حالیکه همگان در انتظار توضیح رسمی وزارت اطلاعات و دولت در خصوص توهین و ضرب و شتم زهرا، کوکب و نرگس موسوی هستند، معصومه ابتکار و محمدجواد ظریف در صفحات فیس بوکی شان نوشته اند که وزیر اطلاعات در این خصوص چنین اظهارنظر کرده است: “برقراری امنیت باید در چارچوب باشد. خداوند از پایمال شدن حق خود اگر سهوی و غیرعمدی باشد گذشت می‌کند اما از پایمال شدن حق مردم حتی اگر سهوی هم باشد نمی‌گذرد. کسانی که دل به مهر نظام مقدس جمهوری اسلامی بسته‌اند و علاقه‌مند به رشد این نظام هستند باید در جهتی حرکت کنند که همه ملت احساس امنیت کنند و البته پیشگیری مقدم بر درمان است.”
اظهارنظری که آقای مرعشی هم آن را کافی نمیداند و میگوید که از وزیر اطلاعات انتظار بیشتری در این خصوص می رود.
روز عید غدیر، زهرا، کوکب و نرگس اجازه یافته بودند با والدین خود در خانه آنها در کوچه اختر ملاقات کنند. پس از ملاقات وب سایت کلمه خبر داد که دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد مورد توهین و ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته اند. نرگس موسوی در مصاحبه با این وب سایت گفته بود: “آنها حتی از ما خواستند لباس های زیرمان را نیز دربیاوریم که این یک کار خارج از عرف بودو زشت تر اینکه رفتارها خواسته های هتک آمیزی داشتند که نمی‌توانیم بیان کنیم…. بعد از این که ما اعتراض کردیم و این خانم شروع کرد به توهین و درگیر فیزیکی. من آمدم دستش را بگیرم که ایشان سیلی بر گوش من و بعد از آن بر گوش خواهرم زدند. با هم درگیر شدیم. درگیری کاملا فیزیکی شده بود. من دستم را بردم جلو که ممانعت کنم از این کار. ناگهان ایشان حمله کرد و دست من را خیلی ناجور گاز گرفت و برای من این عجیب است که یک زن این قدرت را از کجا آورده، انگار برای این کار آموزش دیده بود”.
این مساله واکنش های بسیاری به دنبال داشت و اعتراضات فراوانی را برانگیخت اما خبرگزاری دولتی ایرنا تحت عنوان مصاحبه با یک مقام وزارت اطلاعات، دختران موسوی و رهنورد را متهم به ضرب و شتم مامور امنیتی کرد.
حسین مرعشی در این زمینه به “روز” میگوید: “اولا از این اتفاق خیلی ناگوار و ناپسند خیلی متاسف هستم و فکر میکنم طولانی شدن حصر غیرضروری و ناعادلانه، بستری است که هر روز ممکن است به حیثیت کشور و نظام آسیب بزند. من انتظارم این است که سایر قوا برای حل معضلات باقی مانده از سال ۸۸ با دولت همکاری بیشتری داشته باشند. دولت، دولتی است که خیلی مراعات همه جهات را میکند از طرف دیگر باید پاسخگوی عمومی باشد.شایسته نیست که با این حجم وسیع مسئولیت، هم برای حل و فصل مسائل بین المللی ایران با حفظ حقوق هسته ای و حقوق ملی ما، هم در اقتصاد، قوای دیگر با دولت همکاری لازم را نداشته باشند. البته من شخصا از وزارت اطلاعات انتظار بیشتر از این داشتم و فکر میکنم حتما آقای روحانی هم منتقد موضع گیری وزارت اطلاعات در این عرصه هستند اما من مسئولیت را متوجه قوه قضائیه میدانم که به مسئولیت های خطیر دولت در عرصه سیاسی امروز بی توجه است. دوداین بی توجهی، به چشم نظام جمهوری اسلامی و همه کشور خواهد رفت”.

او می افزاید: “سیاست ما اصلاح طلبان این است که همچنان حامی دولت باشیم، هرچند که ممکن است به موضع برخی وزرا انتقاداتی داشته باشیم. ما میدانیم که دولت آقای روحانی در میدان سختی درگیر است و نمی توانیم علیرغم انتقاداتی که داریم پشت دولت را خالی بکنیم.رقبای ما یا رقبای آقای روحانی همین را میخواهند که با طولانی شدن حصر و طولانی شدن پروسه آزادی زندانیان سیاسی آقای روحانی در عرصه سیاسی تنها بماند. ولی جمع دوستان ما هوشیارتر از این هستند که دولت را در این مرحله با این رقبای سرسخت و افراطی، تنها بگذارند ” .

سئوال میکنم: شما انتقاد را متوجه قوه قضائیه کردید ولی مامورانی که دختران آقای موسوی را مورد توهین و ضرب و شتم قرار داده اند، ماموران وزارت اطلاعات هستند. آقای مرعشی میگوید: “هنوز دولت آقای روحانی در همه بخش ها موفق به اعمال تغییرات لازم نشده که البته این کندی مورد انتقاد ما است ولی بهر حال بدنه نیروهای عمل کننده امروز نیروهایی هستند که باید با حوصله و تدبیر آموزش های شان تغییر کند و سیاست های جدیدرا درک کنند. اصل ماجرا این حادثه نیست، اصل ماجرا این است که حصر غیرضرور و ناعادلانه ادامه پیدا میکند. اصل موضوع ادامه این وضعیت است که طبیعتا دولت را هم در معرض تهدیدها و خطرات قرار میدهد. من امیدوارم قوه قضاییه با انصاف و با مصلحت اندیشی برای کل نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی ما حرکت کند. قوه قضائیه پیام سازنده مردم در خرداد 92 را درک نکرده و این به نظر من برای قوه قضائیه آفت است ” .

سئوال میکنم: وزیر اطلاعات وعده خبرهای خوب برای روز عید غدیر را داده و تلقی ها بر احتمال رفع حصر و یا آزادی زندانیان سیاسی بود اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد جز آنچه که خود شما هم ناگوار و ناپسند خواندید. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی میگوید: “اعلام پیشدست آقای علوی، قوه قضائیه را به موضعی برد که این اتفاق واقع نشود. من فکر میکنم که در واقع آقای علوی هم باید با احتیاط بیشتری صحبت میکردند و هنوز هم باید با احتیاط بیشتری صحبت کنند. مسئولیت آقای روحانی و آقای علوی سنگین است ولی ما تصمیمات و سیاست های آقای روحانی و آقای علوی را منشا مشکلات نمیدانیم. ما سرسختی قوه قضائیه را عامل ادامه مشکلات میدانیم و فکر میکنیم که آقای روحانی اگر لازم باشد باید با مردم با صراحت بیشتری صحبت و مشکلات را مطرح کنند ” .

آقای مرعشی ضمن تاکید بر اینکه اصلاح طلبان همچنان از دولت آقای روحانی حمایت میکنند می افزاید “ولی در عین حال از خواسته ها و انتظارات مان مبنی بر تلاش برای رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی هم چشم پوشی نمی کنیم.”

می گویم: این انتقاد وجود دارد که دولت آقای روحانی تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی را در دستور کار قرار داده اما از تنش زدایی در عرصه سیاست داخلی غافل است، در حالیکه برخی حتی می گویند ابتدا باید درعرصه سیاست داخلی تنش زدایی شود. نظر شما چیست؟ آقای مرعشی میگوید: “یک مجموعه است و آقای روحانی در حال اعمال مجموعه ای از سیاست هاست و اینطور نیست که فقط متولی سیاست خارجی باشد. در سیاست خارجی، سیاست تشنج زدایی آقای روحانی با اقبال طرف های غربی مواجه شده ولی در داخل سیاست های سازنده وی با مقاومت نیروهای افراطی مواجه شده. این مساله را نباید از نظر دور داشت. شما ببینید الان چطور است که آقای نتانیاهو به هیچ وجه سیاست های سازنده آقای روحانی در عرصه بین المللی را برنمی تابد، چون یک جریان افراطی در اسرائیل همیشه حاکم بوده و اسرائیل جزو نیروهای افراطی منطقه خاورمیانه ما است. حالا در داخل، در عمل هم پیمانان آقای نتانیاهو سیاست های سازنده آقای روحانی را برنتافتند و متاسفانه در نهادهایی هم صاحب نفوذ هستند ” .

 

وزیر اطلاعات به مجلس احضار می شود

همزمان علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه در خصوص توهین و ضرب و شتم دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده و در مصاحبه ای با وب سایت قانون گفته است: “مسئولان مربوط و در راس آن‌ها وزارت اطلاعات باید پاسخگو باشند، با مردم سخن بگویند و بررسی کنند که آیا ادعای مطرح شده از سوی دختران آقای موسوی درست است یا خیر. اگر برخورد نامناسب و یا ضرب و شتمی صورت گرفته است وزارت اطلاعات باید از خانواده آقای موسوی و مردم ایران عذرخواهی کند. سکوت در برابر این گونه وقایع به صلاح کشور نیست، بخصوص که این خبر در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی منتشر شده است. بنده ابتدا به وزیر اطلاعات تذکر کتبی خواهم داد و اگر به نتیجه نرسد سئوال از وزیر اطلاعات را به جریان می‌اندازم و ایشان باید به مجلس بیاید و پاسخ بدهد. در هر حال باید مجرم در این ماجرا شناسایی و معرفی شود. اگر مجرم ضابط وزارت اطلاعات بوده است باید تنبیه شود و عذرخواهی کند. خانواده زندانیان سیاسی به اندازه کافی در رنج هستند، نباید رنج آن‌ها را مضاعف کنیم. حتی اگر جرم یک متهم به اثبات برسد کسی حق آزار رساندن به او، چه رسد به خانواده‌اش را ندارد و تعرضی غیر از اعمال مجازات او جایز نیست ” .

آقای مطهری شیوه برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی را هم که به اتفاق زهرا رهنورد از 25 بهمن 89 در حصر خانگی به سر می برند نادرست خوانده و گفته است: “این روش برخورد با آقایان موسوی و کروبی درست نیست. اساسا حصر بدون محاکمه هم غیر قانونی است. باید این مسئله یک بار برای همیشه حل شود. راه حل این موضوع محاکمه علنی طرفین بحران است. یعنی آقایان موسوی و کروبی به همراه آقای احمدی‌نژاد به صورت همزمان و علنی محاکمه شوند تا مردم در جریان حقایق قرار بگیرند. البته این به این معنی نیست که جرم این‌ها یکسان است. در این‌صورت دادگاه هر حکمی بدهد همه می‌پذیرند و وجدان جامعه آرام می‌گیرد. ولی اگر آنچنان که در این چند سال رفتار شده است یک طرف را مقصر کامل و طرف دیگر را بی‌تقصیر جلوه دهیم این موضوع حل نخواهد شد و آثار منفی برای کشور خواهد داشت. ادامه این حصر خصوصا بعد از انتخابات ۹۲ که اکثر معترضان سال ۸۸ با نظام آشتی کردند منطقی به نظر نمی‌رسد. این مطلب هم که گفته می‌شود آن‌ها باید عذرخواهی و توبه کنند تا از حصر خارج شوند منطقی نیست چون ممکن است آن‌ها اتهامات خود را قبول نداشته باشند و حرفهایی برای گفتن داشته باشند ” .

او افزوده: “ آقایان به دنبال محاکمه علنی نیستند چرا که در آن صورت حقایق روشن خواهد شد و همگان متوجه می‌شوند که بسیاری از تبلیغات و اتهامات وارده به افراد در ۴ سال اخیر پایه و اساس درستی نداشته است و خود آن‌ها زیر سئوال می‌روند. اما تنها راه ممکن همین محاکمه علنی است که باید برگزار شود و این پرونده را برای همیشه ببندیم تا کاسبان فتنه هم به کسب دیگری بپردازند. “

آیت الله سیدعلی محمد دستغیب، مرجع تقلید شیعه و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری هم در جمع اصلح طلبان استان فارس با انتقاد از اتفاق روز عید غدیر گفته است: “ شما چه کاره‌اید و به امر چه کسی این کار را می‌کنید؟ کدام قاضی عادل چنین دستوری داده است؟ آن مأمور سیلی به صورت دختر ایشان بزند و دستش را دندان بگیرد. بعد هم فقط یک نفر بیاید عذر خواهی کند، آیا این کافی است؟ باید این‌ها را بیاورند و جلوی چشم ملت محاکمه کنند. باید جلوی همه‌ی ملت آن سیلی قصاص شود و دیه‌ی آن دندان گرفتن پرداخته شود ” .

او خطاب به حسن روحانی گفته است: “ بنده و دیگران ـ طبق آنچه از شعارهایشان استفاده کردیم ـ به شما رأی مشروط دادیم. شرطمان هم اول از همه این بود که سعی کنید زندانیان سیاسی را آزاد کنید، به خصوص حصر آقای موسوی و کروبی را بردارید. کسانی که مخالف این عقیده بودند به دیگران رأی دادند. شما باید کوشش خود را به هر شکل که می‌دانید بکنید ” .

پیش از این تعدادی از زندانیان سیاسی هم نسبت به این امر اعتراض و سید حسن خمینی، محمد خاتمی، عبدالله نوری - و آیت‌الله بیات‌زنجانی ـ- از مراجع‌تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان ـ- در تماس با دختران موسوی از این واقعه ابراز تاسف کرده بودند.