زندانیان در معرض بیماری های مسری

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

در حالیکه روند آزادی زندانیان سیاسی و مطبوعاتی متوقف شده و فعالانی هم که با وثیقه های کلان آزاد شده اند به زندان بازگردانده می شوند، گزارش ها از وضعیت نامطلوب زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین حکایت دارد. نامناسب بودن وضعیت بهداشتی و درمانی زندانیان این بند و انتشار ویروس آنفلوانزا و سایر بیماری های مسری که باعث بیماری تعداد زیادی از زندانیان شده، نگرانی افکار عمومی و خانواده زندانیان را برانگیخته است.

به گزارش ادوار نیوز تراکم بیش از اندازه و بی سابقه زندانیان در این بند که به هیچ وجه ظرفیت این تعداد از زندانیان را ندارد و از کمترین امکانات رفاهی و بهداشتی نیز برخوردار نیست، شرایط سختی را فراهم آورده است. کیفیت بسیار پایین غذا، نظافت و تراکم حضور بیش از ۴۰ تا ۴۵ نفر در هر اتاق این بند نیز از دیگر مشکلات زندانیان است.

براساس این گزارش، وضعیت بند ۳۵۰ به حدی نگران کننده شده که ظرف روزهای گذشته، دادستان به همراه تعدادی از بازپرس های دادسرای انقلاب با حضور در این بند در جریان مشکلات زندانیان قرار گرفته اند، اما تاکنون اقدامی در راستای حل این مشکلات صورت نپذیرفته است.

 

تاج زاده در مراقبت های ویژه

همزمان هوشنگ پوربابایی، وکیل مصطفی تاج زاده از عمل جراحی دیسک کمر موکل خود خبرداد و گفت: “مصطفی تاج‌زاده اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران نگهداری می‌شود.”

وکیل تاج زاده همچنین به خبرگزاری ایلنا گفته است: “طی تماس حاصله از زندان قرار بود موکلم طی دو روز گذشته جهت ادامه بازداشت خود را به زندان معرفی کند، اما به دلیل بستری شدن تاج‌زاده تاکنون این کار صورت نگرفته و به محض بهبود خود را به مقامات مسئول معرفی خواهد کرد.”

 

آخرین وضعیت احسان محرابی و نوری زاد

بازپرسی مستقر در اوین، وکالت نامه‌ای راکه خانواده احسان مهرابی در اختیار وکیل پایه یک دادگستری، علیزاده طباطبایی قرار داده بودند، نپذیرفت.

احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان از تاریخ ۱۸ بهمن سال گذشته بازداشت شده و با وجود آنکه در اسفند ماه قرار کفالت وی پذیرفته شده، هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

پارلمان نیوز گزارش داده که وکیل این روزنامه نگار، علیزاده طباطبایی، که وکالت تعدادی از بازداشت شدگان پس از انتخابات را بر عهده دارد، تلاش کرده وکالت نامه خود را در پرونده ثبت کند، اما بازپرسی مستقر در اوین از پذیرش این وکالت‌نامه و دسترسی طباطبایی به موکل خود جلوگیری کرده است.

علیزاده طباطبایی که وکیل محمد نوری زاد نیز هست، در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش گفته است: “در حال تنظیم لایحه‌ تجدیدنظرخواهی برای محمد نوری‌زاد و همچنین در انتظار تعیین وقت رسیدگی برای این پرونده از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب هستیم.”

وی درباره پرونده نصیر اسدی، موکل دیگرش نیز خبر داده که “نصیر اسدی دانشجوی فوق‌لیسانس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که نسبت به رای صادره، تجدیدنظرخواهی صورت گرفت و دادگاه تجدیدنظر، محکومیت موکلم را به ۷ ماه حبس کاهش داد.”

علیزاده طباطبایی که وکالت سجاد ساده را نیز بر عهده دارد، درباره پرونده این موکلش گفته است: “سجاد ساده از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب، به دو سال حبس محکوم شد که یکسال آن تعلیق شده بود که ما امروز به رای صادره از سوی دادگاه بدوی اعتراض کردیم.”

 

ادامه احضار معلمان

از سوس دیگر در آستانه فرارسیدن روز معلم، احضار و بازداشت فعالان صنفی این قشر شدت گرفته است. در همین راستا دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در آستانه روز معلم به صورت تلفنی به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.از علی‌اکبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی خواسته شده است روز شنبه به وزارت اطلاعات مراجعه کنند.

این در حالیست که به تازگی ماموران وزارت اطلاعات سه فعال حقوق معلمان در شهر همدان را پس از احضار، بازداشت کرده‌اند.

در آستانۀ ۱۲ اردیبهشت (روز معلم)، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز اعلام کرده است که معلمان در اعتراض به صدور احکام سنگین حبس و اعدام برای معلمان زندانی، از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت به اعتصاب غذا دست می‌زنند.

سایت کرمانشاه پست نیز از محکومیت دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه خبر داده است. بر اساس این گزارش، علی صادقی و محمد توکلی به اتهام “اخلال در نظم سیستم آموزش و پرورش از طریق انجام مجموعه اقدامات غیر متعارف از جمله برگزاری تجمعات غیر قانونی و تعطیلی بیش از ۲۹ مدرسه و برگزاری تجمعات غیر قانونی از سال ۸۲ تا ۸۵ با استناد به مواد ۶۱۸ و ۲۲ قانون مجازات اسلامی” محکوم شده اند.

این گزارش می افزاید پرونده این دو فعال فرهنگی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مفتوح و به دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

 

زندانیان گمنام؛ تحت فشار و بلاتکلیف

خبرها از زندانیان گمنام نیز از بلاتکلیفی، صدور احکام سنگین و فشارهای سنگین بر آنها حکایت دارد. فرامرز عبدالله نژاد، وکیل دادگستری یکی از این زندانیان است که در موج بازداشتهای پس از انتخابات سال گذشته دستگیر شده و نزدیک ده ماه است که در زندان بسر میبرد.

به گزارش “سایت زندانیان سبز” این وکیل دادگستری از سوی دادگاه به 28 ماه زندان محکوم شده و اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می برد.

ایوب قنبرپوریان یکی دیگر از زندانیان حوادث پس از انتخابات، بیش از ده ماه است که هیچ ملاقاتی با خانواده و بستگان خود نداشته؛ او در ۱۰ ماه گذشته سه بار به دادگاه رفته اما هنوز حکمی برایش صادر نشده است و در بلاتکیلفی به سر می برد.ایوب قنبرپوریان، ۲۰ ساله و اهل یکی از روستاهای کوه دشت لرستان است که در تهران به عنوان کارگر ساختمان مشغول به کار بوده است. او در تظاهرات مسالمت آمیز مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ شرکت داشته و به همین دلیل بازداشت و روانه زندان شده است.او سرپرست خانواده بوده و در ماههای گذشته، خانواده اش با مشکلات مالی فراوان دست به گریبان بوده اند.وی مدتی در بند دو الف سپاه نگه داری شد و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به همراه بسیاری دیگر زندانیان سیاسی در بلاتکلیفی به بسر می برد.

همزمان سایت کلمه گزارش داده که علی پرویز، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر که پیش از عید به مرخصی آمده بود با وجود شرایط وخیم جسمانی توسط مامورین امنیتی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.

او که در آستانه عید نوروز با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمده بود، پس از مراجعه به پزشک به دلیل حملات مکرر آسم با تشخیص عفونت ریوی و خونریزی ریه که در زندان به آن دچار شده بود، در بیمارستان تخصصی ریه مسیح دانشوری بستری شد. هفته گذشته با اتمام زمان مرخصی، خانواده وی با مراجعه به نماینده دادستان در زندان اوین با توجه به بستری بودن وی درخواست تمدید مرخصی کردند که با وجود مراجعات مکرر خانواده پاسخی به آنها داده نشد. بلافاصله پس از اعلام بستری بودن علی پرویز به زندان اوین، نمایندگان دادستان شب هنگام در بیمارستان حاضر شدند و بیمار و تمامی پرسنل بخش را مورد پرسش قرار دادند و جزئیات پرونده پزشکی وی را خواستار شدند.

مراجعات مکرر نمایندگان دادستان به بیمارستان و نیز حضور نمایندگی پزشکی قانونی از سوی دادستان موجب شد تا پزشک معالج در اثر فشارهای وارده، پیش از اتمام معالجات تخصصی، بیمار را مرخص نماید. پس از اعلام ترخیص وی، مامورین دادستان بلافاصله در بخش محل بستری علی پرویز حضور یافتند و در لحظه ترخیص وی را از خانواده جدا و با آمبولانس به زندان اوین منتقل کردند.

لازم به ذکر است که علی پرویز در تاریخ ۱۲ آبان ۸۸ با یورش مامورین امنیتی به منزل مسکونی اش بازداشت شد و مدتها در سلول انفرادی، مورد بازجویی های مکرر قرار گرفت. وی در دادگاه بدوی شعبه ۲۸ به ریاست قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. علی پرویز، دانشجوی مهندسی کامپیوتر داشنگاه خواجه نصیر است.مهم ترین اتهام این دانشجو اعتراض و اخلال در سخنرانی حسین صفارهرندی، وزیر وقت ارشاداسلامی دولت احمدی نژاد در این دانشگاه بوده است.از دیگر اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی و تبانی برای تجمع در روز ۱۳ آبان اعلام شده است.

بازپرس و قاضی بدوی پرونده در طول ۵ ماه با وجود بیماری شدید آسم از تبدیل قرار وی به وثیقه خودداری نموده بودند و او نهایتا در آستانه عید نوروز با وثیقه سنگین ۳۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمده بود.