مخالفت مجدد رویال با برنامه ایران

نویسنده

francepb.jpg

سگولن رویال، کاندیدای سوسیالیست ریاست جمهوری فرانسه بار دیگر روز جمعه اعلام کرد ایران نباید به انرژی صلح آمیز هسته ای دست پیدا کند.

دلیل: این کشور نمی خواهد نسبت به کنترل و نظارت های تعیین شده ازسوی NPT تسلیم شود. او دراین خصوص در شبکه 2 فرانسه اظهار داشت: “اگر فردا ایران این نظارت ها را بپذیرد، در این صورت می توان قبول کرد که مسایل مجدداً بررسی شوند.”

وی همچنین اعلام کرد: “روسیه راه حلی پیشنهاد کرد که تعادل را در طرفین حفظ می کند: تأمین اورانیوم غنی شده برای ایران. آنچه که بسیار خطرناک می نماید، زمانی است که کشوری به اصول دموکراتیک پایبند نباشد و حتی با آنا به مخالفت برخیزد، یا اینکه موجودیت و هستی کشور دیگری مانند اسراییل را زیر سؤال ببرد. اگر به ایران اجازه دهیم بر فنآوری غنی سازی اورانیوم تسلط یابد، مطمئن باشید که دیگر نمی توان در برابر تبدیل این انرژی به گونه نظامی آن به مخالفت برخاست.”

او در ادامه افزود: “پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای بر پایه اطمینان استوار است. امروز با توجه به اظهارات دولت تهران باید اذعان داشت این کشور نمی تواند به فنآوری غنی سازی اورانیوم دست یابد.”

سگولن رویال تاکید کرد که در این طرز تفکر ثابت قدم است و هرگز از این دیدگاه خود رویگردان نیست. وی در پاسخ به سؤالی درخصوص دلایل سفرش به خاورنزدیک، گفت: “من قصد دارم به خاورنزدیک کمک کنم تا با خودش به سازش برسد و دراین رابطه نشانه های خوبی نیز یافتم. البته ناپایداری و بی ثباتی های بسیاری نیز دراین زمینه دیده می شود.”

وی درخصوص اظهارات کسانی که با دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای موافق اند گفت: “تاکنون در تاریخ جهان شاهد بی تفاوتی های بسیاری نسبت به خطرات روزافزون بوده ایم و من تنها کسی نیستم که در این گوشه جهان چنین نظری دارد. نباید کاری کنیم که فردا مایه افسوس و پشیمانی شود و صرفاً بگوییم نمی دانستیم.”

وی در پایان افزود: “از نظر من، مشاجرات بحث انگیز به هیچ وجه قابل توجه نیستند، زیرا پایه و اساس موجهی ندارند.”

این درحالی است که روز سه شنبه فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرد: “زیر سؤال بردن حق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای ازسوی خانم رویال، مجدداً روی کلمه صلح آمیز تأکید می کنم، درواقع زیر سؤال بردن ماهیت واقعی NPT است که توسط تقریباً تمامی کشورهای جهان به امضاء رسیده است.”

ازطرف دیگر، ژولین درین، سخنگوی سگولن رویال اظهار داشت: “مواضع خانم رویال با حقوق بین المللی، مفاد NPT و پیشرفت به سوی صلح و امنیت در جهان انسجام و هماهنگی کامل دارد.”

از دید او، ایران از محدوده NPT خارج شده و به همین دلیل اکنون زمان آن است که جامعه جهانی با مسأله غنی سازی اورانیوم ایران، به هر شکل آن، به مخالفت برخیزد.

این درحالی است که رولاند دوما، وزیر سابق امور خارجه فرانسه هم با اظهارات خانم رویال به مخالفت برخاسته، ولی ازطرف دیگر گفته است: “او حق دارد چنین اظهار نظر کند و اگر به سمت ریاست جمهوری نیز انتخاب شود، مطمئناً خواهد توانست این دیدگاه خود را بسط و گسترش دهد.”

منبع: شبکه 2 فرانسه، 8 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش