غرفه سعید مرتضوی در نمایشگاه سوت و کور مطبوعات

نویسنده
نازنین کامدار

» مخاطبان استقبال نکردند

در شرایطی که هم اکنون بیش از ۱۰ روزنامه نگار در زندان های ایران به سر می برند و طی سه سال گذشته صدها تن از فعالان مطبوعاتی و رسانه ای به دلیل برخوردهای امنیتی مجبور به ترک ایران شده اند، حکومت دست به برپایی نمایشگاه مطبوعاتی زده است که به گفته رسانه های داخلی با استقبال بسیار سرد مردم مواجه شده و بزرگترین غرفه آن متعلق به روزنامه “خورشید” به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی سعید مرتضوی، قاضی موسوم به “جلاد مطبوعات” است؛ کسی که در دوران کاری اش به عنوان قاضی دادگاه مطبوعات، بیش از ۱۴۰ روزنامه و نشریه منتقد را تعطیل و سنگین ترین احکام را برای روزنامه نگاران صادر کرده است.

استقبال سرد شهروندان از نمایشگاه حکومتی مطبوعات در حدی بوده است که بر خلاف روال همیشگی،  صدا و سیمای جمهوری اسلامی کمتر به محل نمایشگاه رفته تا تصاویر غرفه های خالی را نشان ندهد.

 گفته می شود شرکت نکردن محمود احمدی نژاد در این نمایشگاه نیز که در سال های قبل انجام می شده، به دلیل همین سردی و در عین حال به نشانه اعتراض به زندانی بودن علی اکبر جوانفکر بوده است.

بی اعتنایی مردم به نمایشگاهی که بزرگترین غرفه اش متعلق به رسانه مرتضوی و خبرگزاری فارس و موسسه دولتی ایران است در گزارش های تصویری خبرگزاری های داخلی نیز مشهود است، به طوری که مسئولان نمایشگاه از وزارت آموزش و پرورش خواسته اند دانش آموزان را به بهانه “گردش علمی” به نمایشگاه بیاورند.

سایت فرارو که خود در این نمایشگاه حضور دارد، در همین راستا در گزارشی با عنوان “استقبال سرد از نمایشگاه مطبوعات”، نوشته است: “نمایشگاه مطبوعات در شرایطی ادامه دارد که بسیاری از رسانه های حاضر در آن با مشکل اینترنت روبه رو هستند. مسئولان نمایشگاه هنوز نتوانسته اند، اینترنت مناسبی را در اختیار غرفه های مختلفی قرار دهند.از طرف دیگر تاکنون، استقبال از نمایشگاه بسیار ضعیف بوده، به گونه ای که در ساعتی از روز تعداد مسئولان و غرفه داران بیشتر از تعداد بازدید کنندگان بود”.

 عدم استقبال از نمایشگاه مطبوعات مختص به مردم نبوده و فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز جز در مواردی استثناء و آنهم در سطح چهره های غیر شاخصی همچون داریوش قنبری و مصطفی کواکبیان و…از حضور در آن خودداری کرده اند.

 بخش بین المللی نمایشگاه نیز در شرایط بدتری نسبت به بخش داخلی به سر می برد تا حدی که خبرگزاری حکومتی مهر ناچار شده است با اعلام “سکوت در بخش بین‌الملل نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات”، درباره آن چنین بنویسد: “بخش بین الملل نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها که قرار بود دیروز افتتاح شود، در سکوت و بدون هیاهو در طبقه دوم شبستان مصلای امام خمینی قرار دارد. بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها چند سالی است به همت اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود. طبق اعلام سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بود این بخش با حضور رئیس جمهور افتتاح شود، اما تاکنون جز یکی، دو غرفه بقیه غرفه ها خالی است.امسال قرار است در بخش بین الملل کشورهای مختلفی شرکت کنند. ترکیه، کنیا، نیجریه، سریلانکا، بنگلادش، ونزوئلا، امارات متحده عربی، تونس، سوئیس، ایتالیا، مصر، ویتنام از جمله این کشورها هستند.همچنین کویت، چین، قطر، اردن، ارمنستان، روسیه، یمن، قزاقستان، عراق، تاجیکستان، افغانستان، لبنان، عمان، سوریه و فلسطین از دیگر کشورهایی هستند که غرفه آنها راه اندازی شده، اما از غرفه داران و عرضه محصولات آنها فعلا خبری نیست”.

سایت ایتنا نیز از یک “افتضاح” در نمایشگاه خبر داده و اعلام کرده است که “غرفه‌ خبرگزاری روسیه در حالی در بخش بین‌الملل نمایشگاه مطبوعات فعال است که سایت این خبرگزاری در کشور فیلتر است”. 

این خبرگزاری افزوده: “در بخش بین‌الملل نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در طبقه دوم شبستان مصلای امام خمینی واقع است خبرگزاری روسیه در حالی دعوت شده است که سایت رسمی این خبرگزاری در ایران فیلتر است. معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد قاعدتاً مجوز تمام غرفه‌ها را هنگامی صادر می‌کند که آن رسانه فعالیت رسمی داشته باشد. این رسانه روسی مانیتوری در غرفه خود نصب کرده که صفحه فیلتر شده این سایت را نشان می‌دهد که این کار باعث تمسخر بازدید‌کنندگان شده است”.

خبرگزاری دولت هم که به دلیل بازداشت  رئیس اش دل خوشی از این نمایشگاه ندارد، غرفه های نشریات آشپزی را پرمخاطب ترین غرفه ها دانسته و نوشته است: “مجلات آشپزی به طور قطع یکی ازپرطرفدارترین و جالبترین مطالب مورد علاقه افراد به ویژه بانوان است و بازدیدکنندگان با دیدن زرق و برق این غرفه ها ناخوداگاه به سمت بازدید از آنها،هدایت می شوند. مسوولان غرفه های مجلات آشپزی نیز با لبخند از بازدیدکنندگان استقبال می کنند و با مستقر کردن کارشناسان در غرفه خود، به سووالات آنها در زمینه مواد غذایی و نحوه استفاده از آنها، پاسخ می دهند”.

سایت “زندگی نیوز” هم حاشیه های جالبی را از نمایشگاه منتشر کرده است: “یکی از نکات جالب توجه حضور پرشمار جمع های دانش آموزی و دانشجویی در شبستان مصلی بود به نحوی که تعداد زیادی از دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی در قالب اردوهای دانش آموزی در نمایشگاه مطبوعات حضور یافتند…. عدم تبلیغات مناسب برای بازدید از بخش بین الملل باعث شده است تا رسانه های خارجی نیز محجور واقع شوند…مهم ترین چهره سیاسی حاضر در نمایشگاه تا این لحظه منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجی بوده است حضور متکی در نمایشگاه باعث شد تا حلقه ای از خبرنگاران و بازدیدکنندگان گرداگرد او تشکیل شده و برای دقایقی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد”.

این سایت افزوده است: “در این دور از نمایشگاه تفاوت هایی بین غرفه ها و خبرگزاری های اصلاح طلب و اصولگرا و حامی دولت دیده می شود به طوری که روزنامه ایران و روزنامه خورشید [هر دو نزدیک به دولت] دو غرفه از بزرگترین غرفه های نمایشگاه را در اختیار دارند که در حاشیه مسیر اصلی قرار دارند این در حالی است که روزنامه هایی همچون مغرب، اعتماد و تهران امروز در سالن انتهایی و کاملا دور از دید قرار گرفته اند در این میان غرفه روزنامه خورشید که متعلق به سازمان تامین اجتماعی به ریاست سعید مرتضوی است پر هزینه ترین دکور را در غرفه ای بزرگ به خود اختصاص داده است. هم چنین بعضی از رسانه ها در این نمایشگاه از انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی حتی برای رسانه خود امتناع می کنند”.