قرائتی: تنظیم خانواده، نقشه غرب بود

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مراجع تقلید و زندگی با زنان خانه‌دار با تحصیلات پایین‌تر

محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز می‌گوید که ازدواج باید بر اساس مفاهیم و اصول اسلامی و منطقی باشد و حتی معیار تحصیلات را هم رد کرده و به فاصله تحصیلی زیاد مراجع تقلید با همسرانشان استناد می‌کند. اوهمچنین طرح تنظیم خانواده را نقشه غرب برای پیر کردن ایران دانسته است.

 

غرب می‌خواست جمعیت ایران را پیر کند

قرائتی، “روحانی” طرفدار حاکمیت، از اولین سال تاسیس جمهوری اسلامی تریبون ثابتی در سیمای شبکه اول یافت و برخلاف بسیاری از روحانیون عصر جمهوری اسلامی که با حضور در عرصه سیاست، مشهور می‌شوند با جلسات وسخنرانی‌های پرتعداد وعظ و پند اخلاقی به شهرت رسیده است. از جمله موضوعات مورد توجه او که بسیار در مورد آن سخن گفته، ازدواج و فرزندآوری است که از تریبون‌های مختلف عنوان شده است.

در آخرین نمونه، او به دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان رفته و طی سخنانی گفته است: “آمریکا و غرب همه کشورهای اسلامی را خریده و برآنها تسلط دارد. غرب با ۱۸ فرمول در قالب طرح تنظیم خانواده خواست نسل ایران و ایرانی را منقرض کرده و جمعیت ایران را پیر کند.”

قرائتی یادآوری کرده که “در آن مقطع زمانی نیز به این مسئله انتقاد داشته و هرگز این طرح را قبول نداشتم و در تائید طرح تنظیم خانواده سخنرانی نکردم. “

این در حالی است که طرح تنظیم خانواده، به دستور و تایید آیت‌الله خمینی اجرا شد. با استقرار جمهوری اسلامی تمامی برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط به تنظیم خانواده و کنترل جمعیت تعطیل شد و حتی تشویق به افزایش جمعیت برای افزایش تعداد “سربازان اسلام” از تریبون‌های مذهبی و رسمی شنیده می‌شد.

در سال پایانی جنگ و با شرایط نابسامان اقتصادی کشور، نرخ رشد جمعیت به ۹.۳ درصد رسیده بود. علیرضا مرندی، وزیر وقت بهداشت هیات دولت را مجاب ‌کرد تا مصوبه‌ای برای کنترل جمعیت و تنظیم خانواده داشته باشد، اما از ترس مخالفت‌های مذهبی، دولت این مصوبه را به طور محرمانه ابلاغ نمود. مرندی که اعتقاد داشت مصوبه محرمانه کارا نیست، به سران سه قوه هم نامه می‌نویسد و “تقاضای ارشاد” می‌کند. در نهایت موضوع به رهبر جمهوری اسلامی ارجاع می‌شود و آیت‌الله خمینی در پاسخ می‌نویسد: “رشد جمعیت و تنظیم خانواده‌ مسئله بسیار مهمی است که باید در محافل علمی و دانشگاهی و رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.” حتی آیت‌الله خامنه‌ای هم تا قبل از دهه ۹۰ شمسی، موافق این سیاست بود وبه تازگی تلاش در جهت ازدیاد نسل را آغاز کرده است.

از دیگر بخش‌های سخنرانی محسن قرائتی، مثل بسیاری از دفعات گذشته، “گسترش فرهنگ ازدواج آسان” است: “متاسفانه در حال حاضر نوعی بدعت و معیار غلط در ازدواج مطرح می شود. دختر و پسرها نباید در ازدواج سخت‌گیری کنند و ظواهر و تحصیلات را معیار انتخاب همسر قرار دهند.” او تاکید کرد که برای باز کردن “قفل‌های ازدواج” باید تلاش شود تا با ترویج ازدواج، از اشاعه منکر در جامعه جلوگیری کند.

از نظر رییس ستاد اقامه نماز، مواردی مانند اختلاف سنی، اختلاف طبقه زندگی، میزان تحصیلات و پول و ثروت در ازدواج اهمیتی ندارد بلکه ایمان و تعهد همسر آینده مهم است. او گفته است: “اکثر مراجع دارای فاصله تحصیلی زیاد با همسرانشان هستند و اکثرا همسران خانه‌دار دارند ولی یک زندگی ۸۰ ساله شیرین و موفق دارند.”

 

پیشنهادهایی از جنس قرائتی

سال‌هاست که تشویق و ترویج ازدواج به عنوان راه حلی حکومتی برای آسیب‌های اجتماعی تجویز می‌شود و مراجع دولتی و عقیدتی نسبت به کم شدن نرخ ازدواج و یا بالا رفتن سن ازدواج ابراز نگرانی می کنند.

دولت احمدی‌نژاد تلاش زیادی برای اعطای تسهیلات و تشویق به ازدواج و فرزندآوری داشت که پس از تاکید ویژه رهبر جمهوری اسلامی، به صورت راهبرد حکومتی و لازم‌الاجرا درآمد و دولت حسن روحانی نیز اعلام کرد که خود را موظف به تلاش در راستای این دغدغه رهبر می‌داند. نمایندگان مجلس هم بیکار ننشسته و در این زمینه تلاش‌هایی کرده‌اند و حتی طرح‌هایی مانند تشکیل وزارتخانه ازدواج و طلاق پیشنهاد شده است.

محسن قرائتی هم در زمینه پیشنهادهای جنجالی درباره ازدواج پیشقدم بوده است. او شهریور ماه در مراسمی که وزیر وقت علوم تحقیقات و فناوری نیز در آن حضور داشت، مدعی افزایش مشکلات اخلاقی در دانشگاه‌ها و بی‌نتیجه بودن رویه دولتی تشویق به ازدواج دانشجویی شد و در نهایت پیشنهاد داد که “مسئله ازدواج موقت باید در دانشگاه‌ها راه بیفتد؛ وگرنه در محیط دانشگاه انجام حرام و گناه افزایش پیدا می‌کند.”

این پیشنهاد حتی با مخالفت شخص وزیر مواجه شد تا قرائتی چند روز بعد در در مراسم شروع سال تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور با اعلام اینکه از سخنان قبلی او برداشت اشتباهی شده است، بگوید: “مسئله ازدواج موقت به این معنا نیست که دخترها در محیط دانشگاه صیغه شوند.”

قرائتی توضیح داد: “در گذشته از سوی دادستان تهران اعلام شد ۵۰۰ هزار زن جوان بیوه در کشور وجود دارد، شاید اکنون تعداد این زن‌ها به یک میلیون نفر رسیده باشد، در این زمینه این زن‌ها چه راهکاری برای اینکه به گناه نیافتند، باید در پیش گیرند؟ آیا باید همه این افراد خودشان را حفظ کنند؟ یا اینکه باید گناه کنند و بسوزند و بسازند؟”

او با تاکید بر اینکه “ازدواج موقت تنها راه زنان بیوه است” در عین حال آن را روشی برای به گناه نیفتادن پسران دانشجو دانست.

قرائتی پیش از این هم سخنان جنجالی بسیاری در زمینه دعوت به ازدواج موقت داشته است. قرائتی معتقد است که بخل زنان باعث مخالفت با ازدواج موقت می‌شود: “دادستان تهران حدود بیست سال پیش به من گفت: در تهران ۵۰۰ هزار زن جوان بیوه هست. ۵۰۰ هزار زن جوان بیوه برای بیست سال پیش است. الان شاید یک میلیون باشد. از زن‌ها بپرسیم نظر شما چیست؟ می‌گویند: نه! ما می‌گوییم: مرد نباید هوس‌باز باشد، مرد نباید روی عیاشی زن دوم بگیرد. مردی که پول ندارد، خانه ندارد، نمی‌تواند دو تا زن را اداره کند حرام است. اما اگر یک مردی توان جسمی دارد، توان مالی دارد، دو تا ماشین، دو تا خانه، دو تا موبایل، دو تا دو تا دو تا، ولی زن می‌گوید: نخیر! خدا یکی زن هم یکی. یعنی چه؟ یعنی آن یک میلیون زن جوان به درک! گناه می‌کنند به درک! می‌سوزند به درک! بخل زن‌ها است. بخل زن‌ها باعث می‌شود که یک میلیون زن جوان بیوه هست.”