مک کین: تقصیر اوباما است

نویسنده

» گزارش رویترز ازقرارداد نظامی ایران و عراق

سناتور جان مک کین روز سه شنبه خاطرنشان کرد به خاطر انتشار گزارشی از رویترز که بر مبنای آن ایران قراردادی ۱۹۵ میلیون دلاری برای فروش تسلیحات نظامی با عراق امضا کرده است، باید موافقتنامه فروش ۲۴ فروند هلی کوپتر آپاچی به عراق مورد باز بینی قرار گیرد.

سناتور جمهوری خواه آریزونا در پاسخ به اینکه آیا قرار داد اخیر بین ایران و عراق بر روی فروش هلی کوپتر های ایالات متحده به بغداد تاثیری خواهد گذاشت یا نه، گفته: “مساله فروش آپاچی ها باید روی میز قرار گیرد، باید درباره اش بحث کنیم.”

او ادامه داده: “ما باید سویه  چنین قراردادی را متوجه شویم. باید کمی دقیق تر به آن نگاه کنیم.”

مک کین که خارج از سنای ایالات متحده با رویترز مصاحبه می کرد گفته هنوز خبر ندارد که آیا کسی از قانون گذاران آمریکایی به خاطر قوانین ایالات متحده طرح متوقف کردن این موافقتنامه را مطرح کرده باشد.

رویترز بر اساس اسنادی که موفق به دیدن آن ها شده  روز دوشنبه گزارش داد ایران قراردادی نظامی به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار با عراق امضا کرده؛ اقدامی که ممکن است زیرپا گذاشتن تحریم های سازمان ملل تلقی شود که بر مبنای آن معامله نظامی با ایران را ممنوع کرده است.

قانون گذاران این گزارش را دردساز توصیف کرده اما گفته اند پیش از واکنش منتظر دریافت اطلاعات بیشتر از جانب دولت باراک اوباما هستند.

آن ها می گویند کنگره از چنین قراردادی با خبر نبوده است.

مک کین از اعضای کمیته سیاست خارجی و امور نظامی سنا و از متتقدان همیشگی سیاست خارجی باراک اوباما است. او می گوید گزارش قرارداد امضا شده میان ایران و عراق تایید کننده انتقاد های او است مبنی بر اینکه ایالات متحده خیلی زود نیروهای نظامی اش را از عراق خارج کرد.

به گفته مک کین: “این نتیجه خروج ما از عراق است.”

اسنادی که به دست رویترز رسیده است نشان می دهد که ایران و عراق اواخر ماه نوامبر به توافق می رسیند. یعنی چند هفته پس از آنکه نوری الماکی – نخست وزیر عراق-  از سفر به واشنگتن برای درخواست اسلحه بیشتر به منظور مقابله با شبه نظامیان مرتبط با القاعده بازگشته بود.

یکی از سخنگویان کاخ سفید می گوید ایالات متحده مراتب عمیق نگرانی خود درباره این قرارداد نظامی با ایران را به مقامات عراقی اطلاع داده است. به گفته وی بغداد امضای هرگونه قرارداد نظامی با ایران را انکار کرده است.

منبع : رویترز – 25 فوریه