تقویت نظامی ابوموسی و تنب ها

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از نیروهای ایران در تنگه هرمز

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، سپاه پاسداران ایران یک پایگاه دریایی جدید را به منظور تاکید بر حاکمیت تهران بر سه جزیره خلیج فارس، که امارات متحده عربی هم مدعی مالکیت آنهاست، تاسیس کرده است.

این پایگاه نزدیک بندرلنگه در فاصله ۱۱۰۰ کیلومتری تهران، پنجمین پایگاه سپاه در خلیج فارس است. فرمانده نیروی دریایی سپاه سردار علی فدوی گفت، در این پایگاه موشک و واحدهای دریایی مستقر شده است.

تنگه استراتژیک هرمز در شمال جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قرار دارد که حدود یک پنجم نفت جهان روزانه از آن عبور می‌کند.

سپاه پاسداران و نیروی دریایی آمریکا هر دو در این آبراهه باریک گشت‌زنی می‌کنند. ایران تهدید کرده است که در صورت افزایش تحریم‌های غرب این تنگه را خواهد بست.

ایران در سال ۱۹۷۱ پس از اینکه نیروهای انگلیس منطقه را ترک کردند کنترل سه جزیره خلیج فارس را در دست گرفت. از سال ۱۹۹۲، امارات متحده عربی به کرات ادعای مالکیت بر جزایر را مطرح کرده است و ماه گذشته در سازمان ملل متحد گفته است که ایران جزایر را «اشغال» کرده و این ناقض قوانین بین‌المللی است.

در ماه آوریل، سفر محمود احمدی‌نژاد به جزایر، مناقشه را دامن زد و موجب اعتراض امارات متحده عربی و متحدان عرب این کشور شد. تهران قول داد صنعت توریسم و دیگر صنایع را در جزایر گسترش دهد اما پس از آن سفر خبر چندانی از این وعده‌ها نشد. در مراسم افتتاح پایگاه، فرمانده سپاه سردار محمد علی جعفری ابراز امیدواری کرد که این پایگاه موجب گسترش اقتصادی جزایر شود.

تهران می‌گوید این جزایر از دوران باستان بخشی از خاک کشور بوده است تا اینکه انگلیس آن‌ها را اوایل قرن بیستم اشغال کرد.

تهران همچنین می گوید هشت سال قبل از انقلاب، بین محمدرضاشاه پهلوی و حاکم شارجه، یکی از هفت امیرنشین‌ امارات متحده، توافقی امضا شده که به ایران حق مدیریت جزیره ابوموسی و استقرار نیروی نظامی را در این جزیره می‌دهد.

در مورد دو جزیره دیگر توافقی صورت نگرفته است. امارات متحده اصرار دارد که آن‌ها متعلق به امیر‌نشین راس الخیمه بوده تا اینکه ایران آن‌ها را در سال ۱۹۷۱ به زور از امارات گرفته است.

روز یکشنبه روزنامه‌های ایران گزارش دادند که این کشور یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت داخل تولید کرده است که می‌تواند در هوا معلق بماند.

روزنامه محافظه‌کار رسالت گفت، این هواپیما با توانایی بلند شدن و فرود عمودی در ماه فوریه به نمایش در می‌آید. به نقل از عباس جم، مدیر این پروژه، گزارش شده که این هواپیما می‌تواند بدون صدا پرواز کند.

اوایل ماه اکتبر ایران گفت تصاویری از پایگاه‌های حساس اسرائیل توسط یک هواپیمای بدون سرنشین که از لبنان برخواسته بوده گرفته است. اسرائیل این هواپیما را سرنگون کرد.

ایران می‌گوید امسال هواپیماهای دیگری بدون اینکه جلب توجه بکنند بر فراز اسرائیل پرواز کرده‌اند. اسرائیل این گفته را رد می‌کند.

ایران به کرات ادعای کسب دستاوردهای تکنولوژی نظامی کرده است که بیشتر آنها را نمی‌توان بصورت مستقل تایید کرد.

منبع: واشنگتن پست – چهار نوامبر