دستگیری مردان احمدی نژاد برای برکناری او؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اعترافات داوطلبانه به مسئولین دولتی رسید

با وجود حمایت تازه آیت الله خامنه ای از احمدی نژاد، بازداشت چهار تن از مدیران وی و همچنین شایعه دستگیری بقایی نشان داد مناقشات میان مسوولان جمهوری‌اسلامی به پایان نرسیده است.پیش از این از احتمال دستگیری بقایی، معاون اجرایی احمدی نژاد سخن می رفت اما اینک شایعات حکایت از عملی شدن این شایعه دارد.از سوی دیگر انتشار گزارش کمیسیون اصل نودحاکی از تخلف احمدی نژاداز قانون و سوئ استفاده وی از مقامش است؛عملی غیرقانونی که به گفته نماینده ارومیه در مجلس باید موجب برکناری وی شود.

در همین حال اعترافات بازداشت‌شدگان نزدیک به مشایی در حال انتشار است؛ در همین حال خبرها حکایت از ربوده شدن لب‌تاپ سه تن از نزدیکان احمدی‌نژاد دارد. برخی از حامیان قدیمی احمدی‌نژاد  هم انتخاب او را، انتخاب میان فاسد و افسد قلمداد کرده و در همین حال سایت‌های اصول‌گرا خبر از آن داده‌اند که احمدی‌نژاد هم‌چنان با حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، همکاری نمی‌کند.

 

بازداشت، اعتراف، لب‌تاپ دزدی

به دنبال بازداشت چهار تن از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد – محمدشریف ملک‌زاده دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، علی‌اصغر پرهیزکار مدیرعامل منطقه آزاد اروند، علی‌رضا مقیمی مدیرعامل منطقه آزاد ارس و افشین روغنی معاون ارشد وزارت صنایع – روند انتشار اعترافات این افراد نیز آغاز شده است.

برخی سایت‌ها خبر دادهد که علی‌رضتا مقیمی اعتراف کمر

 

 

 

 

 

 

 

 

‌اند که علی‌رضا مقیمی اعتراف کرده است “خبراسناد از کیف شاه در کاخ نیاوران با طراحی حمید بقایی برای انحراف افکار عمومی از سخنان جنجالی وی درباره ترکیه صورت گرفت”.

آن‌گونه که رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان اعلام کرده‌اند، علی‌رضا پرهیزکار، مدیرعامل منطقه آزاد اروند، در اعترافات خود اعلام کرده است که مزایده ماشین محمود احمدی‌نژاد “نمایشی و صوری” بوده است.

خبرگزاری فارس در این زمینه نوشته است: “برگزاری نمایشگاه خودروهای مدرن و کلاسیک با برگزاری مزایده نمایشی فروش خودروی شخصی رئیس‌جمهور یکی از شاهکارهای جریان انحرافی در منطقه آزاد اروند بود به طوری که طبق برآوردهای به عمل آمده برای اجرای این پروژه تقریباً اعتبارات پنج پروژه عمرانی کلیدی منطقه آزاد اروند به طور کامل تعطیل شد تا امکان تامین هزینه‌های هنگفت این نمایشگاه مسئله‌دار فراهم شود”.

پیش از این سایت جهان‌نیوز ـ– نزدیک به علی‌رضا زاکانی ـ– خبر از آن داده بود که پرهیزکار “ارتباط دیرینه‌ای با لیدرهای اصلی جریان انحرافی دارد و  از یاران قدیمی اسفندیار رحیم مشایی در رادیو تهران است… با مهره‌چینی بقایی در مناطق آزاد، مدیرعامل منطقه آزاد اروند می‌شود”.

اعترافات پرهیزکار در حالی منتشر شده که محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، دیروز در نشست خبری خود اعلام کرد: “ممکن است در این پرونده، اشخاص دیگری نیز دستگیر شوند. اجازه بدهید تحقیقات قضایی را در این باره تکمیل کنیم تا نتیجه به مردم منعکس شود”.

پیش از این بازداشت ها  احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در سخنانی، از نقش آیت‌الله خامنه‌ای در این دستگیری‌ها خبر داده بود: “انحراف به وجود آمده باعث شد تا رهبری مستقیما وارد شده و چالش ها را مدیریت نمایند؛ چرا که تقوای ایشان اقتضا می کند هر جا انحرافی دیده شد، تذکر دهند”.

این در حالی است که پیش از این برخی سایت‌ها نوشته بودند: “اراده نظام بر این قرار گرفته که آقای احمدی نژاد حتی الامکان تاپایان دوره فعلی به مسئولیت خود ادامه دهد، اما نظام دیگر با تخلفات و حاشیه های اطراف ایشان مماشات نخواهد کرد و به هیچ وجه امتیازی به جریان انحرافی درباره تداوم حضور درنظام و انتخابات مجلس داده نخواهد داد”.

 وب‌سایت هفت صبح، نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی که خود را وابسته به “اصول‌گرایان پیشرو” می‌نامد، در خبری به نقل از یک کارشناس قضایی در مورد این دستگیری ها نوشته است: “قانون مجازات اسلامی، موارد مشخص مجازات‌های تعزیری و بازدارنده را بر شمرده که هیچ کدام از این موارد را نمی توان بر حصر خانگی تطبیق داد… دستگیری غیرقانونی تعدادی از اصولگرایان پیشرو گرچه مایه تاسف است”.

تاکنون خبری از بازداشت یا حصر خانگی نزدیکان احمدی‌نژاد منتشر نشده، اما اخبار همچنان حکایت از احتمال دستگیری بقایی و مشایی دارد.

در همین حال یک وب‌سایت دیگر نزدیک به مشایی، از “سرقت هدف دار و سازمان‌دهی” شده  لپ ‌تاپ برخی نزدیکان به احمدی‌نژاد خبر داده است: “در هفته های اخیر حداقل منزل و لپ تاپ سه چهره سیاسی به سرقت رفته است که این امر شائبه هدفدار بودن سرقت ها را تشدید کرده است. سرقت لپ تاپ یکی از استانداران سابق، سرقت لپ تاپ محمد جعفر بهداد و سرقت از خانه سازمانی یکی از نهادها در همین راستا بوده که مشابهت شیوه سرقت نشان از سازماندهی شده بودن سرقت ها دارد”.

 

غیبت در دیدارها، عدم توجه به وزیر اطلاعات

اخبار مختلف درباره بازداشت و اعترافات نزدیکان رحیم‌مشایی در حالی منتشر می‌شود که محمود احمدی‌نژاد برای دومین بار در روزهای گذشته، از حضور در مراسمی رسمی خودداری کرده است.

وی به دنبال بازداشت چهار تن از نزدیکان مشایی،  در دیدار حامد کرزای با رهبر جمهوری‌ اسلامی حاضر نشد. وی روز گذشته نیز از شرکت در همایش سراسری قوه قضائیه خودداری کرد. این در حالی است که وی سال‌های گذشته علاوه بر شرکت در این مراسم، به ایراد سخنرانی در آن نیز می‌پرداخت.

عدم حضور احمدی‌نژاد در این دو مراسم از آن جهت مورد توجه قرار گرفته است که پرویز سروری، نماینده مجلس، اعلام کرده بود: “معتقد نیستم که آقای احمدی نژاد سکوت کرده است. ایشان درحالی که سکوت کلامی دارند ولی خروش عملی نیزدارند، یعنی با عملشان حرف می زنند…  رئیس جمهور با این کارها مواضعش را اعلام می کند، به تعبیری مواضع ایشان درحال حاضر اعلامی نیست، بلکه اعمالی است”.

 سایت‌های اصول‌گرا اعلام کرده‌اند  پس از عزل حیدر مصلحی و سپس بازگشت وی به کار با حکم رهبر جمهوری اسلامی، اکنون “با وجود تلاش وزیر اطلاعات برای برقراری تعامل نزدیک و روابط حسنه با رییس‌جمهور برای پیشبرد ماموریت‌های این وزارتخانه، اما وی نسبت به مطالبات وزیر مزبور، برخوردهای سرد و منفعلانه‌ای را در پیش گرفته است”.

بی جهت نیست که روند انتقاد اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد و اعتراف به اجباری بودن انتخاب وی در خرداد 88 نیز شدیدتر شده است.

پس از سخنان عضو سابق شورای سردبیری روزنامه کیهان درباره اشتباه بودن انتخاب احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام ذوالنور، جانشین سابق ولی‌فقیه در سپاه، در سخنانی گفته است: “دلیل حمایت مقام معظم رهبری از ایشان نیز این بود که ایشان این روزها را می‌دیدند و در اوج فتنه 88 فرمودند فتنه‌های عمیق‌تری در راه است ولی در هر حال میزان حال فعلی افراد است و انتخاب بین افسد و فاسد جزء اصول دین است”.