دختران دانشجو تهدید جامعه‌اند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آغاز تفکیک جنسیتی در دانشگاه شریف

چند روز پس از آنکه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اجرایی شدن طرح  “تفکیک جنسیتی” توسط وزارت علوم از آغاز مهرماه سال جاری خبر داد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برنامه های این دانشگاه در زمینه جدا سازی جنسیتی گفت: “کلاس‌های جداگانه ای برای دانشجویان پسر و دختر سال اول دانشگاه برگزار می شود.”

همزمان یک عضو دیگر این کمیسیون از حضور دختران در دانشگاه ها به عنوان “تهدید” جامعه یاد کرد؛ چراکه “همزمان با ادامه تحصیل زنان، میل به اشتغال در آنان ایجاد می شود و به جایگاه خانواده آسیب می زند.”

 

زنان بنیان خانواده را نگه دارند

 علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش مجلس هفته گذشته در مورد آغاز طرح “تفکیک جنیستی” در دانشگاه ها گفت: “وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بر عملی شدن تفکیک جنسیتی در دانشگاهها از مهر ماه سال جاری و با آغاز سال تحصیلی تاکید دارد.”

او همچنین با اشاره به جلسه هفته گذشته اعضای این کمیسیون با کامران دانشجو، وزیر علوم  تصریح کرد که “بحث تفکیک جنسیتی مورد موافقت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است و با آغاز سال تحصیلی از مهرماه، تفکیک جنسیتی در دانشگاههای کشور صورت می گیرد.”

یک هفته قبل از آن نیز معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،  بر لزوم راه اندازی دانشگاه های تک جنسیتی تاکید کرده و گفته بود: “فضای بومی جامعه ما خواستار وجود دانشگاه‌های تک جنسیتی است، فرهنگ و آداب و رسوم و اعتقادات مردم ما تشکیل دانشگاه‌های تک جنسیتی را می‌پسندد.”

اینک رضا روستا آزاد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف،و عضو کمیسیون آموزش مجلس در مورد زمان آغاز این طرح، با اشاره به برنامه های این دانشگاه در زمینه تفکیک جنسیتی می گوید: “کلاسهای جداگانه ای برای دانشجویان پسر و دختر سال اول دانشگاه برگزار می شود. در این راستا دانشگاه شریف برنامه هایی را برای تفکیک جنسیتی در نظر گرفته است.”

رئیس دانشگاه شریف مشخص نکرده از چه زمانی طرح تفکیک جنسیتی در این دانشگاه وارد مرحله اجرایی خواهد شد، اما در تشریح دلایل اجرایی شدن این طرح گفته است: “زمانی که دانشجویان از محیط دبیرستان وارد محیط دانشگاه می شوند، شوکی به آنها وارد می شود که این امر موجب می شود که بسیاری از خانواده ها برای حل این مشکل به ما مراجعه کنند. از این رو به منظور عادی سازی محیط دانشگاه برنامه هایی برای دانشجویان سال اول در نظر گرفته شد.”

روستا آزاد در این قسمت از اظهارات خود نیز توضیح نداده که منظور او از “شوک”ی که باعث بروز مشکلات برای دانشجوهای سال اولی می شود چیست،  اما گفته است: “با توجه به فضای دانشگاه و میزان جمعیت دختران و پسران اقدام به جداسازی کلاسهای دانشگاه می شود.”

از سوی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حضور دختران در دانشگاهها نوعی تهدید به شمار می آید، گفته است: “در شرایطی می توان از تحصیل دختران به عنوان یک تهدید یاد کرد که موقعیت تحصیل برای مردان فراهم نشود و بخشی از این امر ناشی از سیاست وزارت علوم است که باید در جهت نیازسنجی جنسیتی و بازار کار، برخی رشته های مورد نیاز را تصویب کند.”

نورالله حیدری دستنایی، افزوده است که: “زن ابتدا باید بنیان خانواده را تا آنجا که وظیفه اوست، استوار نگه دارد.”

 

هویت دانشجویان را به سخره نگیرید

بحث “تفکیک جنسیتی” در دانشگاهها یک سالی می شود که به طور جدی در وزارت علوم و در میان نمایندگان مجلس مطرح می شود. این طرح همزمان با انتخاب  کامران دانشجو به عنوان وزیر علوم و تحیقات به صورت جدی تری مطرح شد.

کامران دانشجو از زمان روی کار آمدن، طرح هایی مانند تفکیک جنسیتی، پوشش یکدست دانشجویان، تغییر و بازنگری دروس دانشگاهی، تغییر کادرهای مدیریتی دانشگاه ها، اخراج و بازنشستگی اساتید و شیوه های جدید گزینش اساتید را با شعار اسلامی کردن دانشگاه ها در دستور کار وزارتخانه تحت امرش قرار داده است.

پیش از اعلام  زمان اجرایی شدن طرح تفکیک جنسیتی از آغاز مهر ماه، تقاضای تأسیس دانشگاه دخترانه در 7 استان و درخواست راه‌اندازی دانشگاه پسرانه در 2 استان به عنوان طرح های مقدماتی  در دست بررسی وزارت علوم برای راه‌اندازی دانشگاه‌های “تک جنسیتی” مطرح شده بودند.

طرح “تفکیک جنسیتی” از زمان مطرح شدن در وزارت علوم، با واکنش های مخالفان و موافقان روبرو بوده است.

علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر سابق بهداشت، از جمله نمایندگانی بود که به شدت با این طرح  مخالفت کرد. او گفته بود: “تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها هیچ ضرورتی ندارد اگر این موضوع ضرورت داشت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری این بحث را مطرح می کردند.”

جهانبخش محبی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس نیز ضمن اعلام مخالفت خود با تفکیک جنسیتی دانشگاه ها،  گفته بود: “نباید هویت، شاکله دینی جوانان تحصیل کرده را با چنین نگاه هایی به بازی و سخره گرفت. دانشجویان به حدی از بلوغ شخصیتی، سنی، فکری رسیده اند که نیازی به طرح های این چنینی، نظیر جداسازی فضای آموزشی ندارند.”

علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم در اسفند ماه 1388   تفکیک جنسیتی دانشگاه ها را “توهین به دانشگاهیان” دانسته بود.

 

تفکیک جنسیتی عوام فریبی است

اختلاف نظر بر سر طرح “تفکیک جنسیتی” حتی واکنش فقیهان را نیز به دنبال داشت و کار به جایی رسید که بسیاری از آنها در این زمینه فتوا دادند.

در تازه ترین مورد، رسانه های حکومتی از جمله سایت الف و  خبرگزاری مهر نوشته اند جمعی از دانشجویان دانشگاههای کشور خواستار پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به استفتاء درباره عدم تفکیک جنسیتی دختران و پسران دانشجو به بهانه ممانعت از پیشرفت های علمی و پژوهشی و همچنین  هزینه های مالی شدند.

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء گفته است: “اولاً تجاربی در آلمان روی این مسئله انجام شده که طبق اخبار منتشر شده پیشرفت کسانی که در غیر مدارس و یا دانشگاه های مختلط تحصیل می کردند بیشتر بوده و راندمان کارشان بیشتر بوده است. دوماً، برای انجام وظایف شرعی و اسلامی و مبارزه با مفاسد اخلاقی هر گونه هزینه ای مجاز است.”

پیش‌تر اما آیت‌الله صانعی، دیگر مرجع تقلید شیعه مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و گفته بود: “در بحث تفکیک جنسیتی وقتی به توصیه امام توجه نمی‌شود؛ وقتی به جواب امام اعتنا نمی‌شود به جواب بنده و جناب عالی اعتنا می‌شود؟ در این مساله که شما می‌فرمایید می‌خواهند آن را اجرا کنند حسن ظن این است که مصلحت نمی‌دانند و سوء ظن این است که استعمار فکری، عوام‌فریبی است. چاره چیست؟ به نظرم می‌آید در این خصوص بدون مصلحت‌اندیشی باید به نظر امام و توصیه ایشان مراجعه کنیم.”