دردسر جدید برای حکومت تهران

نویسنده

» نگاه اکسپرس به مرگ مشکوک ستار بهشتی:

ستار بهشتی، وبلاگ نویس مخالف حکومت جمهوری اسلامی، در یکی از زندان های ایران کشته شد. سازمان های مدافع حقوق بشر شکنجه او را، که دلیل مرگش بوده، محکوم می کنند. گفته می شود مقامات جمهوری اسلامی تحقیقی را در این زمینه آغاز کرده اند.

مرگ مشکوک وبلاگ نویس ستار بهشتی در زمان حبس دردسرهایی را برای حاکمیت ایجاد کرده. این اتفاق باعث دستگیری “چند نفر” توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شده است. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان کل تهران، روز سه شنبه اعلام کرد که تحقیق دراین زمینه آغاز شده است. روز یکشنبه شورای عالی حقوق بشر وابسته به دستگاه قضایی اعلام کرد: “تحقیقی در این زمینه با بررسی تمامی جوانب آن به دستور ویژه رییس قوه قضاییه آیت الله صادق لاریجانی آغاز شده است.”

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، روز دوشنبه گفت که جسد مخالف ایرانی که در تاریخ ۳۰ اکتبر دستگیر شده بود، روز ۳ نوامبر،هنگامی که ناهار او را به سلولش می بردند یافت شده است.

 

شکنجه در زمان بازداشت

دستگاه قضایی وعده داده است که “تعقیب قضایی مسؤلان این شکنجه ها که عمداً یا سهواً مرتکب مرگ ستار بهشتی ۳۵ ساله شده اند، بلافاصله و به شکلی قاطعانه انجام خواهد شد”.

فعالان مخالف حکومت معتقدند این وبلاگ نویس که در اینترنت به انتقاد از حکومت ایران می پرداخته، در زندان تا حد مرگ شکنجه شده. به گفته سازمان عفو بین الملل، این درحالی بوده است که ستار بهشتی علیه دستگاه هایی که او را شکنجه کرده اند شکایت کرده بود.

 

رسوایی زندان کهریزک تکرار می شود

مسؤولان دستگاه قضایی خاطرنشان کرده اند که ستار بهشتی در زندان اوین زندانی بوده، نه در کهریزک، که به گفته مخالفان ایرانی، در جنوب تهران قرار دارد. با این حال، به گزارش عفو بین الملل، مسؤولان جمهوری اسلامی از خانواده ستار بهشتی خواسته اند در زندان کهریزک پیکر او را دریافت کنند.

در ژوئیه ۲۰۰۹ سه تن از مخالفانی که در زندان کهریزک زندانی بودند، به دلیل شکنجه ها و بدرفتاری های نگهبانان و مسؤولان زندان جان خود را ازدست دادند. پس از آن، این مرکز به دستور علی خامنه ای رهبر انقلاب بسته شد و چند تن از مسؤولان آن دادگاهی شدند.

مرگ ستار بهشتی باعث واکنش های شدیدی در نزد حاکمیت شده است. محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی مجلس، دراین خصوص گفت که “دستگاه قضایی باید عوامل تقصیرکار و همچنین قضاتی را که در جریان کهریزک دست داشتند دستگیر کند”. او همچنین خواستار پاسخ نیروی انتظامی برای “بدرفتاری” با ستار بهشتی شد و از نگرانی خود دایر بر انجام “اقدامات نیروهای امنیتی که آبروی حکومت را به خطر می اندازد” خبر داد.

صدها مخالف – مسؤولان سیاسی، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان، وکلا، مدافعان حقوق بشر، اعضای اتحادیه ها، فیلمسازان و… – در زندان های ایران یا در حصر خانگی بسر می برند. از میان این افراد می توان به جعفر پناهی، فیلمساز، و نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر، اشاره کرد که در تاریخ ۲۶ اکتبر جایزه ساخاروف را از آن خود کردند.

منبع: اکسپرس، ۱۴ نوامبر