حضور بی فروغ احمدی نژاد

نویسنده

» گزارش فیگارو از نیویورک

آلن بارلوئه

سنگینی حضور جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در جریان افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل  احساس می شد گرچه  در میان سخنگویان صبح آن روز، باراک اوباما و معمر قذافی که هر دو برای بار اول در این مجمع حضور پیدا کرده بودند، رویدادهایی را رقم زدند.

 

معمر قذافی که پس از ۴۰ سال حکومت بر لیبی برای اولین در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کرد، شورای امنیت و در حالت کلی تر، سازمان ملل را مقصر اصلی دانست. او اظهار داشت: “نباید نام شورای امنیت را بر آن می گذاشتند، بلکه نام «شورای وحشت» برازنده تر است.” هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا، و سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، قبل از سخنرانی خسته کننده او که یک ساعت و چهل دقیقه به طول انجامید سالن را ترک کردند.

 

از سوی دیگر، رهبران اتحادیه اروپا با یکدیگر تصمیم گرفته بودند در صورتی که محمود احمدی نژاد مجدداً یکی از اظهارات جنگ طلبانه همیشگی خود را بر زبان آورد سالن را ترک کنند. در حقیقت، نمایندگان بیست و هفت کشور بر این تصمیم بودند که اگر احمدی نژاد مجدداً واقعیت هولوکاست را به مانند هفته پیش انکار کرد و آن را “افسانه” نامید، به اجماع از سالن خارج شوند. البته آنها قبلاً در ماه آوریل نیز، زمانی که رییس جمهور ایران در ژنو ماهیت “دولت نژادپرست” را غیرقابل قبول دانست، سالن را ترک کرده بودند.

 

حضور محمود احمدی نژاد در نیویورک کسی را بی تفاوت نگذاشت. تظاهرکنندگان در برابر ساختمان سازمان ملل پرچم ها و شعارهایی را علیه رییس جمهور ایران به اهتزاز درآورده بودند و این درحالی بود که تظاهرکنندگان دیگر به رییس انقلاب لیبی خوش آمد می گفتند.

 

باراک اوباما در سخنرانی خود که شکل یک دفاعیه در راستای منع گسترش اتمی را گرفته بود، با اشاره به ایران و کره شمالی گفت: “اگر آنها گزینه پشت کردن به الزامات و تعهدات بین المللی شان را انتخاب کرده اند و به دنبال دستیابی به سلاح اتمی هستند، باید حساب پس دهند.” رییس جمهور امریکا همچنین در تریبون سازمان ملل اظهار داشت که تهران و پیونگ یانگ با اقدامات شان جهان را “در شیب خطرناکی” قرار داده اند.

 

به نظر می رسد پس از سخنرانی محمود احمدی نژاد، شش کشوری که پیشنهاد مذاکره با ایران را داده بودند [فرانسه، ایالات متحده، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان]، باید مجدداً مواضع شان را برای ازسرگیری مذاکرات با تهران همسو کنند. این مذاکرات برای اول اکتبر در ژنو پیش بینی شده اند، درحالی که به گفته برخی کارشناسان، برنامه اتمی ایران امکان دستیابی به بمب اتمی تا چند ماه دیگر را به این کشور می دهد.

 

مقامات امریکایی و اروپایی چهارمین سری تحریم ها را پیش بینی می کنند؛ روسیه و چین، با اینکه با ظهور یک ایران اتمی مخالف اند، ولی در تلاش اند تا با اشاره به پیشنهاد مذاکره به تهران، از شدت تنش ها بکاهند. ولی به گفته خاویر سولانا، رییس دیپلماسی اروپا، مسکو و پکن نمی توانند در نهایت با اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی به مخالفت بپردازند.

 

منبع: فیگارو، ۲۴ سپتامبر