ایران آثار آزمایش اتمی را از بین می برد

نویسنده

» گزارشی از ان تی آی

به نظر می رسد که ایران فعالیت هایش را در تاسیسات نظامی پارچین افزایش داده و در حال  از بین بردن آثار آزمایش های اخیر اتمی است که در گزارش کارشناسان سازمان ملل هم آمده است.

کارکنان و دولت های درگیر  با توجه به عکس های گرفته شده از این تاسیسات در تاریخ 4 و 5 نوامبر، این گفته را تایید می کنند و می گویند ایران تلاش می کند تا آثار فعالیت های اتمی اش را از بین ببرد.

در یک سند دست اول آمده است: بولدوزر ها و جرثقیل ها در حال رفت آمد هستند. برخی از مواد خطرناک از این سایت بیرون می رود.

اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران مواد منفجره را از سایت پارچین خارج می کند. آمانو رئیس آژانس می گوید این مواد مربوط به آزمایش های اتمی است. تهران دائما این موضوع را که برنامه های اتمی اش برای دستیابی به سلاح اتمی است را انکار می کند.

علی اصغر سلطانیه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این گفته ها را “بچه گانه ” توصیف کرد.

در گزارش آژانس آمده است که ایران از سفر رئیس بخش حفاظت آژانس به ایران جلوگیری می کند. نیکارت دوبار در سال 2005 درخواست دیدار از تاسیسات پارچین را به ایران داده بود.

در عین حال آمریکا روز دوشنبه بانک مرکزی ایران را جایی که در آن پول شویی صورت می گیرد نامید اما جریمه خاصی برای آن تعیین نکرد.

یکی از مقامات آمریکایی در این مورد می گوید: “این به کشور های دیگر این امکان را می دهد تا درباره چگونگی محافظت از خود فکر کنند و وابستگی خود را به نفت ایران کم کنند. در این فراخوان از کشور های اروپایی خواسته شده است که روابط خود را با بانک مرکزی ایران تمام کنند.”

بعلاوه، آمریکا قصد دارد ده ها شرکت ایرانی که گفته می شود در کشور های حاشیه خلیج فارس کار می کنند و غنی سازی اورانیوم دست دارند و در پروژه آب سنگین اراک کار می کنند، تحریم کند. این تحریم ها شامل انتقال نفت ایران به سایر کشور ها هم بشود.

تام دونیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا می گوید: “انزوایی که ایران با آن روبرو است، بی سابقه است. ایران هرگز چنین منزوی نبوده است.”

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه از ایران خواست تا به درخواست پنج عضو دائمی سازمان ملل و آلمان در مورد گفتگو درباره برنامه های اتمی، پاسخ مثبت بدهد. همان روز سوئیس، تحریم هایی در مورد برخی از کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران درنظر گرفت.

ان تی آی، 21 نوامبر