افشاگری درمورد هنرپیشه پر درآمد ایران

نویسنده

» گزارش گاردین درباره محمدرضا گلزار

رابرت تیت

گرفتن دستمز 55 هزار پوندی برای ایفای نقش یکی از فرشتگان (عزرائیل) در سه روز، شغل جالبی است، به شرط اینکه بتوانی آن را بدست بیاوری. درخواست چنین مبلغ شاهانه ای از سوی محمدرضا گلزار، بازیگر مشهور ایرانی، برای بازی در فیلم “دموکراسی تو روز روشن”  با تهدید تعلق گرفتن مالیات روبرو شده است و این بدنبال جنجال هایی است که بر سر دستمزهای بالای برخی ستارگان سینمای ایران ایجاد شده است.

این تهدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از لو رفتن دستمزد گلزار در برنامه تلویزیونی رضا استادی، منتقد سینما، بوجود آمد که اسامی تعدادی از هنرپیشه گان سینما را با دستمز هایشان را اعلام کرده بود. استادی فهرست 27 نفر از ستارگان سینما را خواند که دستمزدشان برای هر فیلم به 60 هزار پوند می رسد. چنین دستمزدهایی در ایران نجومی است و با برابری که حکومت اسلامی ایران از آن دم می زند، سنخیتی ندارد. تهیه کنندگان و کارگردانان با استفاده از فهرست استادی هشدار دادند که دستمزد بالای هنرپیشه گان باعث افزایش هزینه تولید می شود و وجود صنعت سینمای ایران که کوچک اما تاثیرگذار است را تهدید می کند. علی معلم، منتقد دیگر سینما در روزنامه تهران امروز هشدار داد که سینمای ایران با دادن دستمزد های بالا می خواهد با سینمای هالیوود برابری کند. او می نویسد:« سینمای ایران هیچ شباهتی به هالیوود ندارد، این سینما برای فروش و پخش فیلم محدودیت دارد».

برخی از هنرپیشه گان هم گفته اند که شغلشان بطور طبیعی نا مطمئن است و عمرش کوتاه است و در مقایسه با دستمز فوتبالیست ها بسیار ناچیز است. این موضوع لایه نازک یخی را که در راس امور سینمایی وزارت ارشاد وجود داشت، شکست و علیرضا سجادپور هشدار داد که دستمزد های نامتعارف در آینده شامل مالیات خواهند شد.

او گفت:« این دستمزد های بالا در جامعه سینمایی نارضایتی بوجود می آورد و باعث بالا رفتن هزینه تولید فیلم می شود که با سیاست های ما در پیشبرد سینما و فروش فیلم ها مغایرت دارد». دستمزد گلزار به جنجالی که بر سر دیدارش با رئیس جمهور ، محمود احمدی نژاد پیش آمده بود، دامن زد.

گفته می شود که وی از احمدی نژاد خواسته است تا به او کمک کند تا مشکل ممنوع التصویر بودنش را که در  جریان مشاجره با کارگردان بوجود آمده بود، برطرف کند. گلزار گفت که دستمزدش برای فیلم قبلی اش، دو خواهر، 42 هزار پوند بوده است. مقامات ایران صنعت سینما را بشدت کنترل می کنند. برخی از کارگردانان پر آوازه ایران اجازه اکران فیلم هایشان را در داخل ایران ندارند.

گلشیفته فرهانی، هنرپیشه زن، سال گذشته بعد از بازی در فیلم “مجموعه دروغ ها” در کنار لئوناردو دی کاپریو و راسل کرو،ممنوع الخروج شد. همان سال آنت بنبنگ از طرف آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از هالیوود به ایران آمدند تا با کارگردانان و هنرپیشه گان ایرانی صحبت کنند. مقامات عصبانی دولت ایرن بعنوان خوش آمد گویی از آنان خواستند تا برای توهین ها و افترا های هالیوود به مردم ایران، عذر خواهی کنند.

منبع: گاردین 8 نوامبر