انتقال سوخت به خارج منتفی شد

نویسنده
نازنین کامدار

» نقض تعهد وین توسط جمهوری اسلامی

با وجود آنکه پس از پایان  نشست اخیر گروه ۵+۱ با ایران در وین، اعلام شد که ایران حاضر به انتقال اورانیوم غنی شده خود به کشور ثالثی است تا با رساندن غلظت آن به ۲۰ درصد، از آن در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده پزشکی کند، محمود احمدی نژاد روز گذشته برای دومین بار در هفته جاری انصراف جمهوری اسلامی از این  توافق را اعلام کرد.

محمود احمدی نژاد که برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو کنفرانس اسلامی به ترکیه رفته است، ضمن سخنان غیرمتعارفی علاوه بر آنکه باردیگر از “پایان عمر اسرائیل و امریکا” خبر داد، این را نیز گفت که “ما حاضر به انتقال سوخت به روسیه نیستیم.”

وی که در یک مصاحبه مطبوعاتی سخن می گفت، دربرابر سئوال خبرنگاران درخصوص انتقال ۱۸ میلیارد دلار پول به کشور ترکیه در ماه گذشته  هم به روال معمول، طفره رفتن را برگزید واظهار داشت: “ضرب و تقسیم کنید تا ببینید چقدر تریلی برای حمل این پول لازم است”.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار  تلویزیون الجزیره مبنی بر فرجام ماجرای انتقال سوخت به کشور ثالث گفت ایران “حاضر به خرید سوخت از هر کشوری است”.

او همچنین پس از آنکه هفته گذشته اعلام کرد که “ایران حاضر به انتقال سوخت خود به روسیه نیست” در پاسخ به پیشنهاد دو روز گذشته دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انتقال این سوخت به کشور ترکیه نیز ترجیح داد سکوت کند.

پاسخ او درحالی مطرح می شود که توافق وین، مبتنی بر “خروج اورانیوم از خاک ایران” و نه “خرید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد ” تنظیم شده بود.

اما در کنار پاسخ های نا مشخص شب گذشته احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی اش در استانبول، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با ایسنا به تمامی گمانه زنی ها درباره فرجام توافق نشست وین پایان داد و صراحتا اعلام کرد که ایران حاضر به خروج اروانیوم غنی شده از خاک کشور نیست.

بروجردی اعلام کرد: “ایران قصد ارسال اورانیوم به خارج از کشور را ندارد.”

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس همچنین گفت که مسئولان جمهوری اسلامی، مشغول بررسی راه‌های دیگر تامین سوخت رآکتور اتمی تهران هستند.

وی تاکید کرد: “اگر نتوانیم اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد را برای تامین سوخت خریداری کنیم، می‌توانیم مبادله به صورت محدود انجام دهیم، مشروط بر آنکه اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد را قبلا دریافت کرده باشیم”.

او این پیش شرط را در حالی مطرح کرده که بر اساس توافق ۷ آبان جلیلی با گروه ۱+۵ قرار شده بود جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد راکه توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل می شد دریافت کند.

پیشنهادی که در مصاحبه روز شنبه بروجردی “منتفی” اعلام شد و خشم مقامات گروه ۱+۵ را در باره عدم تعهد ایران به توافق وین برانگیخت.

بروجردی پیش از این گفته بود که بحث تحویل تدریجی یا دفعی سوخت ۳.۵ درصد برای دریافت سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، “منتفی” است.

با انتشار سخنان این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که به دنبال انتقاد برادران لاریجانی از توافق وین ابراز شد، گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد واشنگتن حاضر است به ایران برای بررسی پیش‌نویس وین، فرصت بیشتری بدهد.

سخنان این مقام امریکایی، بار دیگر بروجردی را به خبرگزاری ایسنا کشاند تا با تلطیف لحن مصاحبه قبلی خود اعلام کند که: “تکلیف تامین سوخت  رآکتور تحقیقاتی تهران، پس از انجام مذاکرات آقای سلطانیه با غرب مشخص می‌شود”.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز که در فردای نشست وین “از بسیار سازنده بودن مذاکرات” خبر داده بود، اکنون در حالیکه توافق وی در وین “منتفی”اعلام شده، بار دیگر از اعلام آمادگی ایران برای مذاکره خبر داده است.

او دیروز در دیدار با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که به طور سرزده وارد تهران شد، ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات “مثبت” باشد. مذاکراتی که خود او انجام داده و اکنون مشخص شده اصلا “مثبت” نبوده است.

با اعلام نظر مخالف ایران نسبت به پیش نویس توافق وین که از سوی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، یک “اقدام غیر دیپلماتیک” لقب گرفت، محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده است که اورانیوم غنی‌شده ایران به جای روسیه، به ترکیه انتقال یابد؛پیشنهادی که شب گذشته با واکنش سرد احمدی نژاد مواجه شد.

یک کارشناس مسائل هسته ای ایران در مصاحبه با “روز” در باره شرایط کنونی حاکم بر مذاکرات هسته ای گفت: “با زیر پا گذاشتن توافق وین دو نکته برای غرب روشن شده است. اول آنکه اگرچه سعید جلیلی به نمایندگی از تمامی مقامات سیاسی و حکومتی ایران در مذاکرات حاضر شده، اما او نیز با وجود داشتن اختیارات کافی ازسوی آیت الله خامنه ای “حرف آخر” را درباره نظر ایران نمی زند. دوم آنکه برای غرب روشن شد که حوادث پس از انتخابات آنچنان به اقتدار رهبر ایران در داخل ساختار قدرت لطمه وارد کرده است که حتی توافق نماینده شخص او، یعنی سعید جلیلی نیز با مخالفت مقاماتی در سطح روسای قوه مقننه و قضاییه مواجه می شود”.

این کارشناس افزود: “زیر پا گذاشتن توافق وین، به غرب اثبات کرد که ایران از نزاع شدید قدرت در اندرونی خود رنج می برد”.