حمایت هاشمی‌ از مذاکرات هسته ای

نویسنده
حسین محمدی

» نخستین دیدار آمانو با روحانی، امروز

م‌زمان با سفر یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و دیدار او با حسن روحانی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز در سخنانی به حمایت از عمل‌کرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخت. این سخنان دو روز بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی که در آن ضمن تایید هیات مذاکره کننده گفتگو با آمریکا را بی فایده دانسته بود، از دید ناظران خارجی پیام های جدیدی از اراده جمهوری اسلامی برای تفاهم با غرب ارسال می کند.

سایت هاشمی‌رفسنجانی محتوای این مطلب را “تجلیل” رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تیم مذاکره‌کننده توصیف کرد و آن را زیر عنوان “فرماندهان دیپلماسی پیروز خواهند شد” منتشر کرد.

هاشمی‌ رفسنجانی در دیدار با “روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور “، از ” حمایت‌های رهبری و ملت” به عنوان “بهترین سرمایه برای مذاکره‌کنندگان” نام برد و گفت که “هنر دیپلماسی” این است که “مثل سال‌های پس از جنگ برای حقوق مردم بایستیم تا حق مردم ایران مورد تایید قرار گرفته و ثبت گردد”.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران نیز، در دیدار با همین گروه از کارکنان وزارت خارجه گفته بود که نسبت به مذاکره با آمریکا، خوش بین نیست و چنین مذاکره‌ای برای ایران، تنها ضرر خواهد داشت.

خامنه‌ای در این دیدار همچنین گفته بود: “در زمینه ادامه مذاکرات هسته ای، [گفت و گو با آمریکا را] منع نمی کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می شود اما این، یک تجربه ذی‌قیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقا تاثیری در کم کردن دشمنی آن‌ها ندارد و بدون فایده است”.

 یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز در تهران با حسن روحانی، دیدار کند.

آمانو پاییز گذشته نیز به ایران سفر کرده بود، اما در آن زمان با حسن روحانی ملاقات نداشت. مساله‌ای که اکنون دلیل آن “کمبود زمان” در آن مسافرت اعلام شده بود.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر آمانو را  در قالب “چارچوبی برای همکاری” دانست و گفت که در سفر آمانو به تهران “انتظارات جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح به آژانس بین المللی انرژی اتمی منتقل خواهد شد”.

آخرین دور از همکاری‌های فنی و کارشناسی ایران و آژانس در راستای “چارچوبی برای همکاری” که قرار است تا سوم شهریورماه به اجرا درآید با توجه به برخی اختلاف نظرها میان دو طرف درباره نحوه همکاری‌های متقابل هنوز به اجرا در نیامده است.

در دور تازه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در اردیبهشت ماه سال جاری دو طرف در بیانیه ای اعلام کردند که هفت اقدام عملی انجام شده را مورد بررسی قرار دادند و بر سر پنج گام عملی بعدی میان خود به توافق رسیدند.