حمایت کردستان ایران از شنگال و کوبانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» محکومیت داعش؛ کمک به آوارهگان ایزدی

همزمان با شدت گرفتن نگرانی‌ها از وضعیت هزاران آواره ایزدی در کوه‌های شنگال و ادامه محاصره کوبانی توسط داعش، فعالان مدنی کردستان ایران با علم‌کردن چادرهای جمع‌آوری کمک‌های امدادی در میادین شهرها به حمایت از کردهای عراق و سوریه پرداخته‌اند.

کمپین حمایت از مردم کوبانی و شنگال در کردستان ایران، از روز چهارشنبه، ۱۵ مردادماه در مناطق کردنشین ایران آغاز به کار کرده و تا کنون نیز در شماری از شهرهای این مناطق ادامه دارد.

 این کمپین به همت جمعی از فعالان مدنی ،سیاسی و فرهنگی مناطق کردنشین ایران راه اندازی شده است.

کمپین حمایت از مردم کوبانی و شنگال که مجوز آن از سوی استانداری کردستان صادر شده، هدف خود را حمایت انسان دوستانه از مردم کوبانی و شنگال و جلب توجه جهانی به وضعیت قربانیان حملات اسلامگرایان در عراق و سوریه اعلام کرده‌ است.

در روزهای گذشته از جمله در شهرهای سنندج، سقز، مهاباد،‌ بانه، سردشت،‌ مریوان و کرمانشاه، پاوه و جوانرود، مردم با حضور در چادرها و ایستگاه‌های امدادی حمایت از مردم شنگال و کوبانی از طریق اهدای کمکهای نقدی و غیر نقدی، حمایت خود را از آواره‌گان کرد و ایزدی شنگال اعلام کرده‌اند.

در همین راستا بر اساس برخی گزارش‌ها روز پنج‌شنبه، ۲۳ مرداد ماه شماری از شهروندان مریوانی با هدف حمایت از مردم شنگال و کوبانی و محکومیت “دولت اسلامی” راهپیمایی کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته بر اثر حمله دولت اسلامی به برخی از شهرهای کردنشین کردستان عراق هزاران نفز از اعضای اقلیت کرد و دینی ایزدی خانه‌های خود را ترک کرده و به کوه‌ها پناه برده‌اند.

 

با اینکه شماری از آواره‌گان به یاری نیروهای پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان عراق و نیروهای گریلای پ‌ک‌ک، حزب کاگران کردستان، توانسته‌اند به نقاطی امن‌تر منتقل شوند، اما سازمان ملل و مقامات کرد می‌گویند هنوز هزاران نفر در کوه‌های شنگال با حداقل امکانات تحت محاصره نیروهای “دولت اسلامی” هستند.

داعش که بعدها به دولت اسلامی تغییر نام داد از زمان حمله به شهرهای کردنشین، شماری از کردهای ایزدی را که در شنگال متمرکز بودند کشته است.

یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد مدتی پیش از مرگ ده‌ها کودک بر اثر پیامدهای حمله نیروهای اسلام‌گرای داعش خبر داده بود. وزیر حقوق بشر عراق هم به تازگی گفته است نیروهای “دولت اسلامی” ۵۰۰ ایزدی را کشته‌اند.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی با انجام عملیات محدود هوایی و ارسال تجهیزات نظامی در نبرد با نیروهای دولت اسالمی از حکومت اقلیم کردستان عراق حمایت کرده‌اند.

علاوه بر نیروهای پیشمرگه، نیروهای نظامی حزب کارگران کردستان عراق و برخی از اعضای نیروهای نظامیpersian/opinion/opinion-article/article/-4372422d7c.html احزاب کردستان ایران و سوریه نیز در جنگ با داعش حضور داشته‌اند.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر ممانعت حکومت اقلیم کردستان عراق از حضور کردهای ایرانی در صحنه نبرد منتشر شده بود و گفته می شد این ممانعت تحت فشار سرداران سپاه پاسداران ایران صورت گرفته است، اما به گفته برخی منابع، تعدادی از نیروهای پیشمرگ این احزاب، به ویژه فرماندهان نظامی قدیمی، به صورت غیر علنی همچنان در جبهه‌های جنگ با داعش حضور دارند.

درهمین‌حال بر اساس برخی دیگر از گزارشها، تعدادی از اسلامگرایان در برخی از شهرهای کردنشین ایران از مواضع داعش حمایت کرده‌اند، آنهم درحالیکه حسن امینی، از چهره‌های مذهبی و کُرد ساکن سنندج در دیدار با اعضای کمپین حمایت از کوبانی و شنگال با حمایت از آوار‌گان کردستان گفته است “اسلامی که من می‌شناسم با خشونت سازگار نیست، اسلام منطق صلح، عقلانیت و دوستی است و نشان دادن چهره خشونت آمیز از اسلام جفا به آن است.”