تحریم ایران در آستانه تصویب قانونگزاران

نویسنده

» واشنگتن تایمز و تلاش های کنگره و سنای آمریکا

استفان دینان

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به برگزاری یک جلسه مشترک با سنا برای تصویب لایحه ای رأی داد که به موجب آن، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می شود. این اولین بار در ماه های گذشته است که کنگره از تشکیل یک جلسه مشترک حمایت می کند. تشکیل جلسه مشترک همواره امری عادی محسوب می شد اما این اواخر، تشکیل چنین جلساتی از وجود شرایط غیرعادی حکایت می کند.

مجلس آمریکا با 403 رأی موافق در برابر 11 رأی مخالف، 28 مه را به عنوان ضرب الاجل غیرالتزام آور برای مذاکره جهت تعریف لایحه نهایی تحریم ها تعیین کرده است. با این حال، آنها امیدوارند یک اقدام سریع تر در خصوص نهائی کردن تنبیه نفتی علیه ایران صورت بگیرد که به دامنه تنبیهات علیه آن دسته از شرکت های آمریکائی که زیرمجموعه های خارجی شان با ایران همکاری می کنند، گسترش بخشد.  

ایلنا راس لتینن نماینده جمهوریخواه از فلوریدا که یک مقام ارشد در کمیته روابط خارجی مجلس محسوب می شود، گفت: “ما نمی توانیم بیشتر از این منتظر بمانیم.” او بر لزوم مبارزه فوری با دولتی که برنامه تسلیحات هسته ای مشکوک آن احتمالاً سه سال تا تولید سلاح و ابزار حمل آن فاصله دارد، تأکید کرد.

خانم راس لتینن یکی از چندین نفری است که از آنها به عنوان مذاکره کنندگان مجلس در جلسه مشترک نام برده شده است. سنا نیز ماه گذشته از هفت نفر برای عضویت در این کنفرانس نام برد اما هنوز هیچ ضمانتی درباره دیدار این افراد وجود ندارد. درصورتیکه دیداری شکل بگیرد، این اولین کنفرانس تشکیل شده از دسامبر گذشته و دومین آن در شش ماه اخیر خواهد بود.

این کنفرانس ها وقتی شکل می گیرند که مذاکره کنندگان مجلس و سنا برای حل اختلافات و تعریف نسخه نهایی لایحه با هم دیدار می کنند و سپس آن لایحه از تصویب مجلس و سنا خواهد گذشت.

در نبود چنین جلسه ای، مجلس و سنا به دست به دست کردن لایجه مشغول بوده اند و رهبران دموکرات نیز در پشت درهای بسته به مذاکره بر سر پیش نویس نهایی مشغول بوده اند.

استنی اچ هویر، سناتور دموکرات از مریلند و رهبر اکثریت سنا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت وی مایل به تشکیل جلسه مشترک است و این نشست درباره چندین لایحه پیش رو برگزار خواهد شد. وی ضمناً گفت مایل است به جای طی شدن روند مصالحه، شاهد تصویب لایحه خدمات درمانی در جلسه مشترک باشد.

او درحالیکه جمهوری خواهان را  به دلیل ممانعت از تشکیل جلسه مشترک مورد انتقاد قرار می داد، گفت: “من کسی هستم که خواستار تشکیل مجدد جلسه مشترک است.”

البته جمهوری خواهان نیز می گویند از تشکیل این جلسه پشتیبانی می کنند و آن را راه حلی برای تهیه نسخه نهایی لایحه می خوانند.

مایکل استیل سخنگوی جان ای بوئنر، سناتور جمهوری خواه  از اوهایو و رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان، گفت: “روند مناسب به سیاستگذاری مناسب می انجامد. دلیل اجتناب آنها از تشکیل جلسه مشترک درباره لایحه خدمات درمانی،  آگاهی آنها از مخالفت مردم آمریکا با این لایحه است.”

اگر کنگره درباره تشکیل جلسه مشترک جدی باشد، احتمالاً لایحه تحریم ایران نامزد مطرح شدن در این نشست خواهد بود. هر دو مجلس نسخه خاص خود از این لایحه را با اکثریت قابل توجه آرا به تصویب رسانده اند. جمهوری خواهان و دموکرات ها روز پنجشنبه اعلام کردند اقدام کنگره می تواند سبب اعمال فشار بر دولت ایران شود.

احتمالاً کاخ سفید نیز دستی بر آتش خواهد داشت و خواستار حذف و یا الحاق بخش هایی است که می تواند به محدود کردن نفوذ کنگره بر خط مشی فعلی اوباما جهت دستیابی به تحریم های چندجانبه کمک کندد.

مناظرات موجود نیز با نوعی موفقیت همراه بوده است. چندین نماینده مجلس به شرکت های نفتی اشاره می کنند که همکاری خود با ایران را ظرف ماه های اخیر قطع کرده اند و آن را نشانه ای از اعتقاد این شرکت ها به تصویب تحریم ها در آینده قریب الوقوع تفسیر می کنند.

دنیس جی کوچینی نماینده دموکرات از اوهایو می گوید قدرت های بزرگ به دیپلماسی فرصت کافی نداده اند و وی نگران آن است که تحریم ها نتوانند ایرانی ها را به مسیر درست بازگردانند.

وی گفت: “آیا این باعث می شود آنها به دولتشان روی بیاورند و یا باعث می شود به آمریکا روی بیاورند؟”

در عین حال، هوارد ال برمن نماینده دموکرات از کالیفرنیا و رئیس کمیسیون روابط خارجی گفت دیپلماسی شکست خورده است زیرا ایران از تماس خودداری می کند. علت این معضل، این نیست که آمریکا و متحدانش تلاش کافی نکرده اند.

جمهوریخواهان می گویند پیگیری برنامه تسلیحاتی ایران نشان می دهد خط مشی تماس اوباما به کار نیامده است.

اریک کانتور نمانیده جمهوری خواه از ویرجینیا گفت: “پانزده ماه زمان و تعداد زیادی ضرب الاجل منقصی شده، همگی از شکست خط مشی دولت حکایت می کند.”

جوزف آر بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با برنامه “دیدگاه” شبکۀ ای بی سی گفت، او فکر می کند تحریم های بین المللی علیه ایران به زودی وضع خواهد شد.

 

منبع: واشنگتن تایمز- 23 آوریل