تردید در علت بیماری زندانیان سیاسی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار محبوسان عقیدتی و مطبوعاتی

به گفته یک نماینده مجلس “برخی بیماری‌های مشترک در زندانیان سیاسی همچون حملات و بیماری‌های قلبی و ابتلا یا تشدید بیماری‌های عصبی- عضلانی”،  یکی از موضوعاتی است که بعد از تصویب طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

طی چند ماه گذشته، هر روز اخباری از بستری شدن زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در بیمارستان ها و یا وخامت وضعیت جسمانی آنان منتشر می شود و خانواده های زندانیان و افکار عمومی به شدت نگران وضعیت جسمی و روحی این زندانیان هستند.

در آخرین نمونه ها مصطفی تاج زاده بعد از آزادی از زندان روانه بیمارستان شده است و جواد امام نیز بعد از آزادی دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان بستری شده است. بهزاد نبوی، محسن امین زاده، فیض الله عرب سرخی و بسیاری از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی دیگر نیز طی ماههای گذشته بارها از زندان به بیمارستان منتقل شده اند.

آن سوتر و در داخل زندان اما نگرانی ها بیشتر است. براساس اعلام مادر هنگامه شهیدی، این روزنامه نگار هفته گذشته در بهداری زندان اوین به سر برده است.  سایت کلمه به نقل از مادر هنگامه شهیدی که روز پنج شنبه موفق به ملاقات کابینی با این روزنامه نگار شده خبر داده است که “هنگامه اصلا حالش خوب نبود و به من گفت که بیشتر هفته گذشته را در بهداری اوین بوده و مجبور شده مدام به بهداری مراجعه کند”.

اکنون مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون خط امام مجلس از احتمال بررسی وضعیت سلامتی زندانیان و علت بیماریهای مشترک آنان در قالب طرحی سخن میگوید که هنوز به تصویب نرسیده است.

این نماینده مجلس که 9 ماه قبل پیشنهاد تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور را داده، روز گذشته به سایت پارلمان نیوز گفته است که رسیدگی به وضعیت جسمانی زندانیان و علی بروز این بیماری‌ها باید در بررسی میزان “انطباق شرایط بازداشتگاه‌ها با استانداردهای موجود” مورد توجه قرار گیرد.

براساس گزارشها این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده است اما تاکنون در دستور کار مجلس قرار نگرفته و مصطفی کواکبیان در تذکری اعلام کرده است که “با وجود وعده هیات رئیسه مبنی بر مطرح شدن پیشنهاد تحقیق و تفحص از زندان ها در جلسه ۱۷ فروردین مجلس، این کار برای چندمین بار به تعویق افتاده بود”.

وی دیروز نیزبا ابراز تاسف از اینکه “ تا مدتی هیات رییسه اصلا این طرح را در دستور کار قرار نداده بود”،  گفته است که “ “گرچه این طرح باید خارج از نوبت بررسی شود، اما گفته‌اند پس از پایان طرحی که مربوط به کشاورزی است، نوبت بررسی این طرح می‌رسد”.

کواکبیان در خصوص رسیدگی به سلامت و علت برخی بیماری‌های مشترک در زندانیان سیاسی   حملات و بیماری‌های قلبی و ابتلا یا تشدید بیماری‌های عصبی- عضلانی، افزوده است: “رسیدگی به وضعیت جسمانی زندانی‌ها و علت بروز این بیماری‌ها نیز می‌تواند توسط هیات مذکور در بررسی و انطباق شرایط بازداشتگاه‌ها با استانداردهای موجود، مورد بررسی قرار گیرد”.

 

ادامه احضار و بازداشت فعالان

همزمان گزارش ها از بازداشت سه فعال صنفی در آستانه روز معلم و احضار محمد رضا جلایی پور حکایت دارد. محمد رضا جلایی پور، سخنگوی کمپین موج سوم و از اعضای ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی است که روز گذشته طی تماس تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شده است. این فعال سیاسی که در پی بازداشت فله ای معترضان به کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت شده بود با قرار وثیقه آزاد شده است و امروز باید به دادگاه مراجعه کند.

پیش از او عبدالله مومنی، فیض الله عرب شرخی، هنگامه شهیدی و جهانبخش خانجانی که با قرار وثیقه آزاد شده بودند به زندان بازگردانده شده اند.

در همدان نیز سه نفر از معلمان و فعالان صنفی معلمان توسط اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده اند.

علی نجفی و محمد خانی و سعید جهان آرا طی تماس های تلفنی به صورت جداگانه خواسته شده بود که خود را ساعت ۸ صبح روز شنبه به اداره اطلاعات معرفی نمایند و بعد از مراجعه به این اداره بازداشت شده اند.

 

تعلیق فعالیت مشاور موسوی

از مشاوران زندانی میر حسین موسوی نیز گزارش ها حکایت از تعلیق کلیه فعالیت های دانشگاهی دکتر بهزادیان نژاد دارد.

دانشگاه تربیت مدرس در فروردین ماه امسال  فعالیت دکتر علیرضا بهشتی و دکتر قربان بهزادیان نژاد از اساتید این دانشگاه و از مشاوران میرحسین موسوی را به حالت تعلیق در آورده است و سایت کلمه، روز گذشته تصویر صادر شده توسط هیأت بدوی انتظامی اعضای هیأت علمی دانشگاه مبنی بر تعلیق کلیه فعالیتهای دکتر بهزادیان نژاد را منتشر کرده است.

ریاست دانشگاه تربیت مدرس برعهده فرهاد دانشجو برادر کامران دانشجو وزیر علوم فعلی و رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل در وزارت کشور است.

 

تفهیم اتهام محمد رضا یزدان پناه

اتهامات محمدرضا یزدان پناه، روزنامه نگاری که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود، به وی اعلام شد.

آن گونه که این روزنامه نگار در وبلاگ خود نوشته است، وی متهم به اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق انتشار مطالب خلاف واقع در روزنامه ها، سایت ها و وبلاگ شخصی، تشویش اذهان عمومی توسط القای انجام تقلب در انتخابات 22 خرداد 88 و همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه وابسته به این دولت ها شده است.

 این اتهامات به طور شفاهی و از طریق بازجو به وی اعلام شده است. بر اساس این اطلاعات سه اتهام اتهام جاسوسی از طریق ارتباط با سفارت خانه های خارجی مستقر در تهران، توهین به امام زمان توسط انتشار گزارشی در روزنامه کارگزاران – درباره سخنرانی ناطق نوری در انتقاد به ساخت جمکران دوم - و اهانت به رهبر جمهوری اسلامی از فهرست اتهامات وی حذف شده است.

این عضو جبهه مشارکت، روز 17 تیرماه سال 88 بازداشت و بیش از دو هفته را در زندان سپری کرده بود.

یزدان پناه سابقه همکاری با روزنامه هایی چون کارگزاران، یاس نو، اقبال، فرهیختگان  را در کارنامه خود دارد.

 

آزادی خشایار جهانزاد

خشایار جهانزاد از زندانیان حوادث پس از انتخابات، از زندان آزاد شد.

به گزارش سایت “تا آزادی زندانیان سبز”، هشت ماه پیش و در حوادث بعد از انتخابات، خشایار ۲۱ ساله در منزل خود شبانه دستگیر و به زندان اوین منتقل می شود. او یک شهروند معترض به نتیجه انتخابات بود که از سوی نیزوهای امنیتی مورد شناسایی قرار گرفته و راهی زندان شد.

محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از جمله اتهاماتی بود که در دادگاه بدوی به او تفهیم شد و در دادگاه تجدید نظر به جرم اقدام علیه امنیت ملی به یک سال حبس محکوم شد و از آنجا که سابقه ی کیفری نداشته، آزادی مشروط شامل حالش شده و با گذرندان بیش از نیمی از محکومیتش از زندان آزاد شد.

خشایار جهانزاد در هشت ماه دوران اسارتش در بند ۳۵۰ به همراه دیگر زندانیان سبز نگهداری می شده است. او همچنین در اوایل دستگیری خود به مدت ۴۷ روز در سلول انفرادی به سر برده است.

خشایار جهانزاد که از خاطرات زمان سال تحویل در این بند می گوید. او شعری را در وصف بند ۳۵۰ و هنگام سال تحویل سروده است. او در توصیف این بند راهروهای تنگ و باریکی را به تصویر می کشد که ورودی بند ۳۵۰ است. بندی که حدود ۳۰۰ نفر از زندانیان سبز در آن نگهداری می شوند.