دلبند و خنده و فراموشی

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

 

کتاب خنده و فراموشی

نویسنده: میلان کوندرا

مترجم: فروغ پوریاوری

ناشر: مطالعات زنان

تعداد صفحات: 162 صفحه

قیمت: 10000 تومان

این رمان مشتمل بر هفت راوی جداگانه‌است با داستان‌هایی که مضامین مشترکی دارند. کتاب به بررسی طبیعت فراموشی در تاریخ، سیاست و به طور کلی زندگی می‌پردازد. داستان عناصری از رئالیسم جادویی در خود دارند. در سال 1975 کوندرا به همراه همسرش به دعوت دانشگاه رن به فرانسه می رود و این کتاب را با درون مایه‌ی اعتراض به اعمال قدرت شوروی ها در چکسلواکی می‌نویسد. کتاب ترکیبی از داستان‌های کوتاه و تفکرات و فلسفه‌های نویسنده است. خود کوندرا عقیده دارد که این کتابش را باید جزو رمان‌ها دسته‌بندی کرد چون آن‌چه رمان را ایجاد می‌کند وحدت مضمون هست نه وحدت داستان و به علت همین کتاب در سال 1979 تابعیت کوندرا لغو شده است و البته جایزه‌ی کامن و لث اوارد را هم به خاطر همین اثر برده است

 

شهرت

نویسنده: دانیل کلمان

مترجم: مهشید میرمعزی

ناشر: مروارید

تعداد صفحات: 176 صفحه

قیمت: 9500 تومان

رمان دوم دانیل کلمان با عنوان «شهرت» که با ترجمه مهشید میرمعزی به همت نشر مروارید وارد بازار کتاب شده به زعم برخی منتقدان، شاهکاری کمیک و سیاه است که علاوه بر ارایه‌ی مفاهیم فلسفی، خواندن آن برای مخاطب لذت‌بخش نیزهست. «شهرت» کلمان شامل ۹ داستان به هم پیوسته است که در مجموع رمانی را با محوریت موضوعاتی مانند تکنولوژی، شهرت و تنهایی انسان‌ها شکل می‌دهد. او در این رمان تاثیرات تکنولوژی را بر درک انسان‌ها از واقعیت نشان می‌دهد. شهرت پیش از این از جانب نشر روزگار منتشر شده بود.

 

بار دیگر برایدزهد

نویسنده: اِوِلین وو

مترجم: سهیل سمی

ناشر: مروارید

تعداد صفحات: 440 صفحه

قیمت: 19800 تومان

اِوِلین وو در ۲۸ اکتبر ۱۹۰۳ به دنیا آمد و در ۱۰ آوریل ۱۹۶۶ درگذشت. این نویسنده انگلیسی که چندین رمان، زندگی‌نامه و سفرنامه را در پرونده کاری خود دارد و روزنامه‌نگار و منتقد هم بود زندگی پر فراز و نشیبی داشت و «باری دیگر برایدزهد» به نوعی روایت شکست‌های زندگی اوست. چارلز، نام قهرمان و راوی داستان است و ماجراهای داستان با اواخر جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود. اِوِلین وو، نویسنده این کتاب که شخصیتی به شدت کاتولیک بود، در رمانش نیز به مسایل مذهبی اشاره دارد. نسخه اصلی رمان «باری دیگر برایدزهد» در سال ۱۹۴۵ برای نخستین بار منتشر شد؛ رمانی که در فهرست بهترین رمان‌های قرن بیستم میلادی قرار گرفته است.

 

دلبند

نویسنده: تونی موریسون

مترجم: شیرین دخت دقیقیان

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: 400 صفحه

قیمت: 12000 تومان

دلبند نام رمانی اثر تونی موریسون نویسنده‌ی آمریکایی-انگلیسی است که در ژانویه ۱۹۸۷ منتشر شد. این کتاب پس از انتشار با استقبال منتقدان روبه‌رو شد و پس از آن‌که موفق به دریافت جایزه‌ی ملی کتاب و جایزه‌ی انجمن ملی منتقدان آمریکا نشد، تعدادی از نویسندگان اعتراض کردند. در سال ۲۰۰۶، روزنامه‌ی نیویورک تایمز، دلبند را به‌عنوان بهترین رمان ۲۵ سال گذشته آمریکا انتخاب کرد. در سال ۱۹۹۳ موریسون به‌عنوان اولین زن سیاهپوست، جایزه‌ی نوبل ادبیات را دریافت کرد. در سال ۱۹۹۸ فیلم این رمان با کارگردانی جاناتان دمی و تهیه کنندگی و بازی اپرا وینفری ساخته شد.

 

مرگ همین گوشه کنارهاست

نویسنده: کیومرث مسعودی

ناشر: افراز

تعداد صفحات: 80 صفحه

قیمت: 5000 تومان

کیومرث مسعودی و نثر شیوا و روانش برای داستان نویسی امروز ایران هوایی تازه­اند. باید از این درهم شکستگی­ها نوشت تا راه چاره­ای هم برای پیوند زدنش پیدا شود. ای کاش که داستان­های بیشتری از این نویسنده در این مجموعه منتشر می­شد.

مهم­ترین ویژگی کتاب “مرگ همین گوشه کنارهاست” علاوه بر جهان‌بینی محترمی که دارد، نثر متفاوت و منحصر به فرد آن است که علاوه بر تفاوت سبکی در هر سه قصه که از رئالیسم تا سورئالیسم را در بر می­گیرد، همواره یادآورمان است که نویسنده­ی سطر سطر داستان این‌جایی است و ریشه­هایش در سرزمین ایران آب خورده و می­خورد. وقایع اتفاقیه­ی داستان­ها، دیالوگ­ها و رفتار آدمیان، انگار مثل خودمان است، انگار خود مائیم.

 

دو تا نقطه

نویسنده: پیمان هوشمندزاده

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: 69 صفحه

قیمت: 9800 تومان

دوتا نقطه مجموعه داستانی است از آقای پیمان هوشمندزاده نویسنده و هنرمند عکاس معاصر. این کتاب پیش‌تر دو نوبت توسط انتشارات آرویج چاپ شده و چاپ سوم آن توسط نشرچشمه صورت گرفته است.

کتاب دیگر پیمان هوشمندزاده، ها کردن است که توسط نشرچشمه منتشر شده بود و برنده‌ی جایزه‌ی منتقدان و نویسندگان مطبوعات و نامزد دریافت جایزه‌ی گلشیری بود که تا این تاریخ (زمستان 1389) ده نوبت چاپ شده است. آثار داستانی این نویسنده با توجه به نثر روانی که دارند معمولاً با استقبال علاقه‌مندان به ادبیات داستانی همراه می‌شود.

بی‌پیرایه بودن نثر هوشمندزاده به همراه ساختار مناسب داستانی و صمیمیتی که در مضامین انتخابی‌اش وجود دارد، ‌آثار او را به صورت مجموعه‌ای خواندنی درآورده است.

 

شاخه‌های عزیز اناربن

نویسنده: میثم خیرخواه

ناشر: ثالث

تعداد صفحات: 132 صفحه

قیمت: 6500 تومان

میثم خیرخواه کار هنری‌اش را به‌عنوان بازیگر تئاتر از سال 71 شروع کرد و بعد از 81 دیگر کاری روی صحنه نداشت. در عوض به‌مرور به نوشتن دل باخت. اگر جدی نوشتنش سال 88 باشد، می‌شود از نظر کمی و بر اساس تعداد داستان‌های کتاب اول، او را نویسنده‌ی پرکاری دانست.

«شاخه‌های عزیز اناربن» که قراردادش با نشر ثالث مهر 90 است، 16 داستان کوتاه دارد و این تازه جدا است از داستان‌هایی که خودش آن‌ها را حذف کرده یا با تیغ سانسور از کتاب حذف شده‌اند. این جدا است از کارهای پراکنده‌ای که همه‌مان داریم و باز این‌ جدا است از تجربه رمانی که روی وبلاگش می‌نوشت و خیلی موفق نبود یا رمانی که همین حالا دارد می‌نویسد.

«شاخه‌های عزیز اناربن» از هرجهت خواندنی و قابل بحث است. باید بیش از این‌ها به آن پرداخت و برای کارهای آینده نویسنده‌اش حساب ویژه‌ای باز کرد.