اوضاع بدتر از این خواهد شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» هشدار شاگرد مصباح به احمدی‌نژاد:

یکی از شاگردان سرشناس محمدتقی مصباح یزدی با انتقاد از حمایت محمود احمدی نژاد از اسفندیار رحیم مشایی، خواستار آن شدتا رئیس دولت در صورت اصرار بر استفاده از رئیس دفتر خود “دستکم به تبلیغ او نپردازد.”

قاسم روانبخش، دبیر سیاسی مجله پرتو سخن (متعلق به موسسه بین المللی امام خمینی قم) در نامه ای خطاب به احمدی نژاد، مشایی را “ادامه دهنده راه و جریان هاشمی رفسنجانی” خوانده و هشدار داده که “اوضاع بدتر از این خواهد شد.”

او همچنین “دشمنان اصلی” رحیم مشایی را “دوستان واقعی” احمدی نژاد عنوان کرده و خطاب به وی افزوده است: “اگر خوب دقت کنید خواهید دید که دشمنان واقعی شما از حامیان جدی وی می‌باشند و حاضر نیستند سخنی علیه او بگویند، بلکه در مواقع مختلف حتی به تمجید از وی‌ می‌پردازند.”

اسفندیار رحیم مشایی که علاوه بر ریاست دفتر محمود احمدی نژاد، مشاور و طبق گزارش ها نزدیک ترین فرد به وی به شمار می آید، طی ماه های گذشته هدف انتقادات تند اصولگرایان و حامیان دولت بوده است.

بسیاری از اصولگرایان، فرماندهان ارشد نظامی و مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، حامیان احمدی نژاد، نمایندگان مجلس، مراجع تقلید، روحانیون و… مشایی را فردی می دانند که حضورش  در دولت “مشکوک” است.

آنها تاکنون بارها خواستار برکناری رحیم مشایی از مسئولیت های دولتی و حتی محاکمه او به اتهام سخنان خلاف امنیت ملی شده اند.

قاسم روانبخش هم در نامه اخیر خود به احمدی نژاد که آن را در وبلاگش منتشر کرده، با پیش بینی اینکه “اوضاع بدتر از این خواهد شد”، گفته طولی نخواهد کشید که “باید بر گذشته خود تاسف خورد و گریست.”

او خطاب به احمدی نژاد تصریح کرده که: “اگر صلاح می‌دانید‌ وی همچنین در دفترتان فعالیت کند، دستکم به تبلیغ او نپردازید چرا که این‌کار تبلیغ‌ اعتقادات باطل او محسوب می‌شود و شما نیز در گناه آن شریک خواهید بود.”

روانبخش خود و دیگر شاگردان مصباح یزدی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم را “مبلغان احمدی نژاد در انتخابات نهم و دهم” و نیز “مدافعان امروز دولت” معرفی و تصریح کرده که علیرغم حمایت احمدی نژاد از مشایی، مصباح یزدی او را “فردی دارای اشکال می‌داند و بارها خطر وی را برای دولت و انقلاب گوشزد نموده است.”

او در این نامه همچنین از سخنرانی مصباح یزدی در بیت رهبری علیه رحیم مشایی که در آن گفته “کسانی که بی شرمانه شعار مکتب ایران سر می‌دهند خودی نیستند” خبر داده است.

 

یک حامی، صدها منتقد

اسفندیار رحیم مشایی از زمان شروع همکاری با محمود احمدی نژاد، به علت برخی اظهارات خود در معرض مخالفت شدید جریان حاکم در جمهوری اسلامی بوده است.

سخنان اسفندیار رحیم مشایی درباره مسائلی مانند دوستی با مردم اسرائیل، حجاب اختیاری، اشتباهات پیامبران، مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی و… در سالهای گذشته، واکنش های فراوانی به دنبال داشته است.

برخی از همین حساسیت ها باعث شد که وقتی احمدی نژاد حکم معاون اولی دولت دوم خود را به نام پدر عروسش صادر کند، برخی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت (مانند آیت الله ناصر مکارم شیرازی) در فتوایی بی سابقه، معاون اولی مشایی را “نامشروع” بدانند.

آن موضوع در نهایت با دخالت علنی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و دستور او به احمدی نژاد برای لغو حکم صادر شده، به پایان رسید. هرچند احمدی نژاد اجرای دستور صریح آیت الله خامنه ای را یک هفته به تاخیر انداخت.

بسیاری از ناظران، صدور حکم ریاست دفتر رئیس جمهور برای رحیم مشایی توسط احمدی نژاد، پس از آنکه امکان معرفی او به عنوان معاون اول دولت محقق نشد را نوعی “دهن کجی” به آیت الله خامنه ای تحلیل کردند.

محمود احمدی نژاد همواره از اظهارات رئیس دفتر خود دفاع کرده و انتقادات وارد بر او را “غیر عادی” و دارای اهداف سیاسی دانسته است.

او در آخرین حضور خود در سیمای جمهوری اسلامی نیز با حمایت مجدد از رئیس دفتر خود، تخریب یارانش را کار افرادی دانست که با دولت “دشمنی” دارند.

ناظران و تحلیلگران و حتی چهره های نزدیک به احمدی نژاد مانند برخی نمایندگان مجلس و اعضای برکنار شده دولت، معقتدند اسفندیار رحیم مشایی را بر روی تمام رفتار و گفتار رئیس دولت نفوذ دارد و آنها را مدیریت می کند.

به گفته این افراد، سخنرانی ها، موضع گیری ها و حتی عزل و نصب های وزرا و اعضای دولت با نظر مشایی و به دستور احمدی نژاد صورت می گیرد.

برخی اخبار تایید نشده نیز از برقراری ارتباط مستمر میان احمدی نژاد با امام زمان (امام غایب شیعیان) توسط رحیم مشایی حکایت می کنند.

رضا گلپور، از چهره های امنیتی و نویسنده کتاب شنود اشباح، اخیرا به صراحت این موضوع را در نامه ای مطرح کرده است.

 

“جاسوسی” برای “جنگ زرگری”

اتهامات علیه مشایی تا جایی است که برخی از چهره های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی حتی او را به جاسوسی و “ارتباط با کشورهای خارجی” متهم می کنند.

پیش از این رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با “تنش زا” خواندن عملکرد و اظهارات رئیس دفتر احمدی نژاد از بررسی پرونده او به صورت “فوق العاده” در این کمیسیون خبر داده بود.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و محمدتقی مصباح یزدی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز بارها مشایی را به این مسئله متهم کرده اند.

مصباح یزدی که از اصلی ترین روحانیون حامی احمدی نژاد  به شمار می رود، چند روز پیش در دیدار با تعدادی از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران هشدار داده بود: “مبادا کسانی در دولت نفوذ کنند و بعد مشخص شود آنها از سرسپردگان بیگانگان بوده اند.”

این روحانی حامی دولت تابستان گذشته و پس از برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور در تهران که با حواشی بسیاری برای رحیم مشایی (به عنوان برگزار کننده این همایش) همراه شد، گفته بود: “ما عهد اخوت با کسی نبسته ایم و اگر کسی از اسلام منحرف شد اول تذکر می دهیم و بعد بر او چوب خواهیم زد.”

قاسم روانبخش نیز که از شاگردان مصباح یزدی است در نامه خود خطاب به احمدی نژاد این پرسش ها را طرح کرده است که: “آیا ایراد اتهام به حضرت امام و رهبری در باب‌ موسیقی درست است؟ آیا تبلیغ اندیشه‌های باطل فراماسون‌ها در کشور با روح دولت اسلامی سازگاری دارد؟ آیا طرح مسایلی مانند انکار امت اسلامی و تمدن اسلامی وطرح بهره مندی کفار از بخشی از حقیقت که قرار است در آینده از افاضات آقای مشایی بهره مند شویم، با قرآن مجید در تعارض کامل نیست؟”

تمام جنجال ها درباره رئیس دفتر جنجالی رئیس جمهوری اسلامی در شرایطی است که میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، آنها را “جنگ زرگری” توصیف کرده است.