از نظر دولت؛ سهم هر نفر ۲۷هزار تومان

نویسنده
اردلان صیامی

» یارانه ها کاهش می یابد؟

سئوال مهم در بررسی بودجه سال 90 این شده که ایا سهم یارانه های مردم کاهش پیدا کرده است؟ آنچه دولت به عنوان درامد حاصله از هدفمندی یارانه ها در بودجه آورده، وقتی با میزان جمیعت دریافت کننده یارانه تطبیق داده میشود، ابهامات زیادی به وجود می اورد.این در حالی است که احمدی نژاد در چند نوبه، سخن از دو برابر شدن سهم مردم از هدفمند سازی یارانه ها  به میان کشیده است. طبق یک مدل محاسبه با رقم هایی که دولت در بودجه 90 اورده است، سهم هر ایرانی به جای 45 هزار تومان به 27هزار تومان کاهش پیدامی کند. این مورد ودیگر موارد بودجه90 هم اکنون در مجلس تحت بررسی است.

طبق محاسبه سایت آفتاب نیوزو بر اساس  لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ که دولت بالاخره به مجلس ارسال کرد، سهم هر ایرانی ۲۷ هزار تومان برآورد شده است.

بنابراین گزارش  یارانه اختصاص یافته در سال 1390 جمعا 19320 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با توجه به افزایش یارانه‌بگیران به 65 میلیون نفر از ابتدای سال 90 و تخصیص یارانه در 11 ماه این سال، جمعا به هر ایرانی در هر ماه 27 هزار تومان یارانه تعلق خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، یارانه فروردین 1390 هم اکنون واریز شده و بر این اساس در سال آینده برای 11 ماه باقیمانده به هر ایرانی حداکثر 27هزار تومان یارانه تعلق خواهد گرفت

البته طبق گفته تابش، نماینده اردکان جمعیت یارانه بگیر بیشتر از میزان 65 میلیون نفر است همچنین درامد حاصله. این نماینده گفته است: در بودجه سال ۹۰ حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان عایدی دولت است و برای پرداخت سهم یارانه ۷۲ میلیون نفر مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز است که حدود ۸ هزار میلیارد تومان کمتر از چیزی است که در لایحه بودجه سال ۹۰ دیده شده است.

به گزارش مهر، محمدرضا تابش با بیان اینکه امسال به ۶۱ میلیون نفر یارانه از محل قانون هدفمندسازی پرداخت شده است، افزود: “تاکنون ۷۲ میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند که بنا به اظهارات مسئولان دولتی باید از ابتدای سال آینده به آنها یارانه پرداخت شود.”

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ عواید حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها به میزان ۵۶ هزار میلیارد تومان منظور شده است، اضافه کرد: اگر ۶۰ درصد آن به خانوارها اختصاص یابد و مبنای محاسبه دولت پرداخت ماهیانه ۴۰۵ هزار ریال برای ۷۰ میلیون نفر در سال آینده باشد مبلغی در حدود63/3هزار میلیارد تومان خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر روند تولید و فروش پنج فرآورده اصلی نفتی و گاز طبیعی که تامین کننده منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال ۱۳۹۰ است به روال سالجاری و با احتساب نرخ ارز ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال پیش بینی شده در بودجه سال ۹۰ باشد در مجموع حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان عایدی دولت خواهد بود، در حالیکه اگر بخواهیم به ۷۲ میلیون نفر ثبت نامی ماهیانه ۴۰۵ هزار ریال پرداخت کنیم به مبلغی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تنها سهم خانوار احتیاج است که در حدود ۸ هزار میلیارد تومان کمتر از آن چیزی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ دیده شده است.

این عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در خصوص کسری اعتبار بوجود آمده افزود: مگر آنکه دولت بخواهد در میزان پرداختی یارانه نقدی یا تعداد نفرات یارانه بگیر تغییراتی را بوجود آورد یا اینکه قیمت حاملهای انرژی مشمول قانون هدفمندسازی یارانه ها را افزایش دهد که این موارد در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در حال بررسی است.

وی همچنین در خصوص در آمد حاصل از هدفمند سازی اظهار کرد: طبق بند الف ماده ۱ قانون هدفمندسازی یارانه ها باید همه ساله مالیات و عوارض عواید حاصله ناشی از هدفمندسازی یارانه ها کسر و به حساب خزانه واریز گردد که در سال گذشته این امر انجام نشده است.این در حالی است که طبق گزارش دیوان محاسبات دولت 11 میلیارد دلار درآمدمازاد نفتی رانیز که بایدبه صندوق ذخیره ارزی واریز میکرد واریز نکرده است.”

سایت کلمه  در این مورد نوشت: “حتی اگر رقم کمتر از 45 هزار تومان فعلی که به صورت ماهانه به هر نفر پرداخت می شود، برخلاف وعده احمدی نژاد در سال آینده افزایش هم نیابد، با احتساب 62میلیون نفر که تاکنون مطابق آمار رسمی برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند، ماهانه حدود 2800 میلیارد تومان باید صرف پرداخت نقدی شود که این رقم در سال به 33 هزار میلیارد تومان می رسد.”

در صورتی که مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها 50 درصد دیگر منابع حاصل از این طرح، صرف حمایت از صنایع، بیمه‌ها و جبران افزایش هزینه های دولت شود، کل رقم مذکور به بیش از 66 هزار میلیارد تومان می رسد که بیش از دو برابر مبلغ محاسبه شده در بودجه است.

در این شرایط یا دولت مبالغ درج شده را به درستی محاسبه نکرده و اشتباه 36 هزار میلیارد تومانی در بودجه وجود دارد، یا آنکه قرار است قانون یارانه ها تغییر کند.

این موارد در حالی است که دولت اسلامی 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران هزینه شرکت‌های دولتی ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و بابت سهم 20 درصد درآمد یارانه آزاد شده اختصاص داده بود که این رقم در سال 90 به 6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

براین اساس دولت قصد دارد، در دومین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 30 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را آزاد و هدفمند کند که 20 درصد آن برای جبران هزینه شرکت‌های دولتی (یا منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه حامل‌های انرژی موضوع ردیف 130409) مبلغ6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

کاهش سهم یارانه ای مردم در حالی رقم میخورد که آینده نیوز در گزارشی به این پرداخت که برخی موسسات مورد حمایت دولت بودجه های کلانی دریاف میکنند.

بنابر این گزارش یکی از مباحث جذاب بودجه های سالیانه ردیف 540000 بودجه یعنی کمک به موسسات حقیقی و حقوقی غیر دولتی است. این ردیف که علاوه بر بودجه در اختیار رییس جمهور است، به کمک های خاص دولت اختصاص دارد. اعتبار امسال این ردیف، بالغ بر 340میلیارد تومان است  که نگاهی به دریافت کنندگان این مبلغ خالی از لطف نیست. مسئولان برخی از این نهادها به واسطه نوع ارتباطاتتشان با برخی مسئولان، به عنوان نورچشمی نیز خوانده می شوند که البته شاید در حقشان ظلم باشد و مگر کسی با 350 میلیون تا چند میلیارد تومان کمک دولتی به موسسه اش، جزو نورچشمی ها می‏شود؟!

در میان موسسات برخی موسسات غیردولتی و غیر عمومی قرار دارند که از روابط خوبی با دفتر دکتر احمدی نژاد برخوردارند و سهم قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص داده اند.

برای نمونه از لیست کمک ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

موسسه آینده روشن یک ونیم میلیارد تومان

بنیاد مولانا  350میلیون تومان

موسسه امام خمینی(آیت الله مصباح) 10 میلیارد تومان

دانشگاه عدالت 5میلیارد تومان

موسسه ولا منتظر یک میلیارد تومان

موسسه قمر بنی هاشم 500میلیون تومان

موسسه ابوالفضل العباس 500میلیون تومان

موسسه مصباح الهدی یک میلیارد تومان

موسسه سفینه انجاه یک میلیارد تومان

بنیادمهدی موعود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان

کمک به حسینیه ها 30میلیارد تومان

بودجه ده میلیارد تومانی موسسه امام خمینی به مدیریت ایت الله مصباح در حالی است که دیگر موسسه موسوم به نام بنیانگذار جمهوری اسلامی، یعنی موسسسه نشر آثار امام خمینی با کاهش بودجه مواجه شده است، به گزارش خبر آن لاین: “بر اساس ردیف های مندرج در لایحه بودجه سال 90 ردیف بودجه موسسه نشر آثار امام از زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری خارج و به زیر مجموعه وزارت علوم منتقل شده است و بودجه این موسسه از 59 میلیارد تومان در سال 89 به 5.3 میلیارد تومان در سال 90 کاهش پیدا کرده است.”