هنوز تعداد زنان در پست‌های دولتی انگشت‌شمار است

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» چهارمین فرماندار زن در مصاحبه با مهرانگیز مروتی:

پس از استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان حالا نوبت به استان هرمزگان رسید تا شاهد روی کارآمدن یک فرماندار زن باشد و “عزت کمال‌زاده عباسی” طی حکمی از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به‌عنوان فرماندار قشم منصوب شد. پیش‌تر انتصاب حمیرا ریگی به فرمانداری قصر قند و معصومه پرندوار به فرمانداری هامون در استان سیستان و بلوچستان و همچنین مرجان نازقلیچی به فرمانداری بندرترکمن، انتقادات محافظه‌کاران را برانگیخته بود. چنانچه آیت‌الله صافی گلپایگاهی، یکی از مراجع تقلید گفت: “این اقدام با کرامت زنان سازگاری ندارد و دولت اسلامی باید در این قبیل اقدامات تجدیدنظر کند.” پس از آن بود که علی یونسی، دستیار حسن روحانی، با اشاره به اینکه مدیریت و قانون ما مردسالارانه است، گفت: “ وقتی یک جا اعتماد می‌شود و یک زن به عنوان فرماندار انتخاب می‎شود، عده‌ای ترش می‌کنند.”

مهرانگیر مروتی، نماینده دوره‌های ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقاد تندروها از مدریت زنان به “روز” می‌گوید: “زنان به اندازه مردان برای تصدی پست‌های مدیریتی شایستگی دارند اما متاسفانه تنگ‌نظری‌های تندروها مانع رسیدن زنان به حقشان می‌شود.” او با اشاره به اینکه یک سری از آقایان فکر می‌کنند زنان فقط باید در خانه بنشیند و بچه بزرگ کنند و خانه‌داری کنند ادامه می‌دهد: “ما زنان هم باید برای از بین بردن این تصور تلاش کنیم.”

این نماینده پیشین مجلس می‌گوید که پس از آنکه حسن روحانی برگزیده انتخابات شد در همین خصوص با او صحبت کرده است: “گفتم آقای روحانی انتظار بیشتری از شما وجود دارد، چطور در موقع رای گرفتن 50 درصد رای دهنده‌ها زن هستند ولی در پست‌های مدیریتی حاکمیت بیش از یک درصد و دو درصد اجازه حضور نمی‌دهد؟”

مروتی عنوان می‌کند که زنان حقشان را از دولت تدبیر می‌خواهند و امیدشان این است که به آنچه شایستگی‌اش را دارند برسند.

 

زنان اعتماد مردم را جلب کرده‌اند

حسن روحانی پیش‌تر بارها وعده‌هایی در خصوص بالا بردن مشارکت زنان در مدیریت کشور داده و صراحتا گفته بود: “تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست و جنسیت نمی‌تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت‌ها در جامعه باشد.” روحانی همچنین تاکید کرده بود زنان باید همانند مردان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نقش ایفا کنند.

 حالا پس از گذشت حدود۱۱ ماه از پیروزی‌اش در انتخابات، عده‌ای انتصابات زنان در پست‌هایی مثل فرمانداری را اقداماتی در راستای تحقق وعده‌های حسن روحانی می‌دانند. اما عده‌ دیگری معتقدند او در حوزه زنان نخواسته و یا نتوانسته اقدامات موثری انجام دهد، چنانچه رئیس جمهوری اسلامی تنها سه زن به سمت معاونت منصوب کرده و هیچ وزیر زنی در کابینه ندارد.

مهرانگیز مروتی، نماینده دوره‌های پیشین مجلس یکی از آنهاست و در گفت‌وگویش با “روز” بارها تاکید می‌کند که توقع زنان از دولت آقای روحانی بیش از این است: “تعداد انگشت‌شمار زنان در دولت یازدهم کافی نیست. باید از زنان نه فقط در سمت‌های مشاور و فرماندار بلکه درپست‌های عالی استفاده شود.”

او با اشاره به تعداد بالای زنان جوان و خوش فکر که تحصیلات عالیه دارند اما هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود می‌گوید: “من امیدوارم دولت آقای روحانی استفاده از ایده‌های این‌ زنان را در الویت بگذارد چرا که اینها سرمایه‌های کشور هستند و به نفع کشور است که از دانش آنها بهره ببرد.” حلیمه عالی، اولین نماینده زن استان سیستان و بلوچستان نیز پیش‌تر به روز گفته بود: “این مایه خوشحالی است که زنان در مدیریت استان سهم بیشتری داشته باشند.” در نظر او برای مردم هم جا افتاده که زنان هم مثل مردان می‌توانند در پست‌های مدیریتی فعالیت کنند و موفق هم باشند و چه بسا مدیران زن که منظم‌تر و قانون‌مند‌تر هستند.

این نماینده زن معتقد بود تحولی در نگاه مردم ایجاد شده است و مردم فارغ از جنسیت به دنبال مدیرانی هستند که خواسته‌هایشان را عملی کند. به گفته حلیمه عالی، “این اقدامات روحیه زنان را بالا می‌برد و به آنان اعتماد به نفس می‌دهد. از طرفی مطمئنا با عملکرد خوبشان مشوق حضور دیگر زنان هم خواهند شد.”

مهرانگیز مروتی هم تاکید می‌کند: “باید به زنان فرصت داد تا خودشان را نشان بدهند، و اعتماد به نفسشان بالا برود. متاسفانه آن قدر دولت‌مردان به فعالیت زنان بها نداده‌ و پست‌های کلیدی را از آنها دریغ کرده‌اند که اعتماد به نفس زنان پایین آمده است. اما الان فرصت مناسبی است تا از زنان به صورت همه جانبه حمایت کنیم و شاهد افزایش شمارشان در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشیم.”

این نماینده سابق مجلس همچنین با اشاره به اینکه زنان در هر پستی که بوده‌اند وظایفاشان را با دلسوزی و دقت انجام داده‌اند، می‌گوید: “زنان بسیار توانمندند و می‌توانند وعده‌هایشان را عملی کنند. مردم هم حمایت می‌کنند، چرا که اعتماد مردم نسبت به مدیریت زنان جلب شده است. خود دولت‌مردان هم مطمئن هستند که زنان از عهده کارها بر می‌آیند، اما با این وجود به اندازه کافی حمایت نمی‌کنند.”

 

خواست دولت کافی نیست

اما برخی از کارشناسان بارها عنوان کرده‌اند وارد کردن زنان به پست‌های کلیدی تنها به عهده‌ دولت نیست و مخالفت‌های شدیدی از سوی تندروها صورت می‌گیرد که کار را برای دولت دشوار می‌کند. توران ولی‌مراد، فعال حقوق زنان و دبیر ائتلاف اسلامی زنان پیش‌تر به روز گفته بود: “به طور قطع هر حرکتی در جهت ارتقای جایگاه بانوان باشد با تقابل و خرده‌گیری مواجه خواهد شد. خود آقای روحانی هم این مساله را می‌دانست. خاطرم هست وقتی ۴سال پیش به دیدن آقای کروبی رفتیم که مطالبات را مطرح کنیم، ایشان اولین نفری بودند که وعده وزیر زن را به ما دادند. بعد ایشان یک اصطلاح جالبی به کار بردند، گفتند این حرف مثل رفتن در میدان مین است ولی من حاضرم این کار را بکنم.”

به گفته ولی‌مراد گروه‌‌ها و جریان‌هایی هستند که یا رای را تزئینی می‌بینند یا به حضور اجتماعی زنان اعتقاد ندارند و به زنان به چشم یک انسان مستقل و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نگاه نمی‌کنندو به هر حال با حضور زنان مقابله خواهند کرد.

 مهرانگیز مروتی نماینده پیشین مجلس هم در پایان با بیان اینکه خود زنان نباید از پای بنشینید و به خواسته‌هایشان اصرار بورزند، می‌گوید: “دولت هم باید یک تغییر روشی نشان بدهد، در همه جا اسم از زنان می برند اما در زمان مدیریت هیچ حرفی از آنها نیست، وظیفه دولت است که تدبیری بیاندیشد تا از فعالیت زنان جامعه دفاع کند.”