واتس آپ و قدرت عمل رییس جمهور

نویسنده
اشپیگل

» تحلیل اشپیگل از وضعیت سانسور و فیلترینگ در ایران

رانیا زالوم

پلیس اینترنتی ایران سرویس پیام رسانی واتس آپ را فیلتر کرد، ولی رییس جمهور روحانی اعلام نمود که مردم می توانند به خواندن پیام های خود ادامه دهند. و این یک پیروزی کوچک علیه افراط گرایان محسوب می شود.

در ایران سرویس واتس آپ ازسوی عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در اینترنت، ممنوع اعلام شد. خرم آبادی که به عنوان یک شخصیت تندرو شناخته می شود، به طور مرتب با ایده های جدید و درعین حال عجیب و غریب برای سانسور، توجهات را به سوی خود جلب کرده. ولی این بار، اعلام ممنوعیت وی بلافاصله با مخالفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روبرو شد. قابل ذکر است که این وزارتخانه در دست حامیان رییس جمهور ایران حسن روحانی می باشد که به عنوان یک شخصیت میانه رو شناخته می شود.

محمود واعظی که اداره این وزارتخانه را برعهده دارد، روز سه شنبه در رابطه با موضوع فیلترینگ واتس آپ به نکته ای اشاره کرد: “روحانی فیلترینگ واتس آپ را ملغی کرده است.”

 

“آقای روحانی، کشورمان را به کجا می برید؟”

اختلاف درخصوص چت و پیام رسانی اینترنتی باعث وقوع تنش های شدیدی میان سیاستمداران میانه رو و محافل ایدئولوژیکی افراط گرا شده است. افراط گرایان روحانی را به داشتن ملاطفت بیش از حد درخصوص مسایل مختلف متهم می کنند [از واتس آپ گرفته تا مذاکرات بین المللی اتمی]. انتقادات از او قبل از آغاز سری جدید مذاکرات در هفته آینده بسیار شدت یافته است.

طی هفته اخیر برخی از تندروها در همایشی با موضوع “دلواپسیم” انتقاداتی راعلیه دولت مطرح کردند. علیرضا زاکانی، از نمایندگان پرنفوذ، درخصوص اقدامات اتمی رییس جمهور این سؤال را مطرح کرده: “آقای روحانی، کشورمان را به کجا می برید؟”

افراط گرایان دیگری نیز روحانی را تهدید کرده اند که نباید اختیارات خود را از حد بگذارند. در ایران، رییس جمهور مهم ترین فرد در نظام سیاسی کشور محسوب نمی شود، چرا که قدرت اصلی در میان افراد و نهادهای بسیاری تقسیم شده است. رییس جمهور در برابر این انتقادات روز یکشنبه اعلام کرد: “اگر کسی به دنبال تحریم است، باید دلیل آن را برای من توضیح دهد.”

با اینکه دفتر رییس جمهور به طور خودکار یک وزنه سیاسی مهم تلقی نمی شود، ولی این سیاستمدار باتجربه، و در لباس روحانیت، سال ها ریاست شورای عالی امنیت ملی را که یکی از مهم ترین نهادهای امنیتی این کشور محسوب می شود برعهده داشته. به علاوه، او در پشت صحنه نیز از حمایت برخی آیت الله ها برخوردار است.

 

بی تفاوتی رییس جمهور نسبت به ممنوعیت های پلیس اینترنتی

روحانی تنها در صورتی که با جامعه بین المللی به یک راه حل جامع در زمینه اتمی برسد، تحریم های بین المللی کاهش خواهند یافت. رییس جمهور همچنین در تلاش است تا وعده های انتخاباتی خود دایر بر بهبود وضعیت اقتصادی را برآورده سازد. او به لحاظ اجتماعی نیز وعده هایی برای کاهش سخت گیری ها داده بود، ولی در این راستا با مقاومت نیروهای محافظه کار روبروست.

این درواقع نبردی سخت میان دو اردوگاه است که روحانی در آن به موفقیت های کوچکی دست یافته. درهمین راستا، چند تن از زندانیان سیاسی آزاد و تسهیلاتی در شرایط حبس بسیاری از آنان ایجاد شده است. ولی نباید فراموش کنیم که در زندانی شدن مخالفان عقیدتی که صرفاً بخاطر تفاوت در اندیشه شان به زندان می افتند، تغییری حاصل نشده. سبعانیت نیروهای امنیتی در زندان بدنام اوین در ماه آوریل انتقادات فراوانی را طی هفته های اخیر به همراه داشته است.

حال باید دید آیا دولت روحانی می تواند در مورد برنامه واتس آپ حرف آخر را بزند. دولت عملاً با پلیس اینترنتی یک اختلاف دائمی پیدا کرده، چرا که روحانی وعده داده بود ممنوعیت های اعمال شده برای شبکه های اجتماعی در ایران را لغو کند. این درحالی است که فیس بوک و توئیتر همچنان در ایران فیلترند، ولی این باعث نمی شود که ایرانیان از این سرویس ها استفاده نکنند.

به علاوه، روحانی و اطرافیانش به طور مرتب و به شکلی آشکار از مرز سانسور می گذرند. رییس جمهور و وزیر امور خارجه اش تقریباً به طور روزانه در حال توئیت کردن و پست گذاشتن هستند.

منبع: اشپیگل، ۷ مه