پوشش ایرانیان بد بود

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» گزارش نماینده مجلس از برزیل

در کنار بحث و گفتگوهای گاه تند و همراه با خشونت درباره کی روش و ادامه کار وی در مقام سرمربی تیم ملی فوتبال، سفر نمایندگان و کارمندان مجلس به برزیل به بحث روز تبدیل شده است. ادعای نمایندگان خواستار سفر به مسابقات جام جهانی این بود که ۲۰۱۴ ریشه یابی فساد فوتبال ایران در برزیل نیاز به نگاه ویژه ای دارد.

اولین کسی که تقاضای گذرنامه برای حضور در برزیل کرد حمید رسایی عضو جناح پایداری و از هواداران دو آتشه احمدی نژاد بود که قصد داشت به عنوان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس راهی شود اما افشای این سفر و برخاستن موج انتقادها از سوی رسانه ها و اهالی فوتبال، و سپس اعلام مخالفت علی لاریجانی (رییس مجلس) با سفر نمایندگان، رسایی را متوقف کرد اما یک نماینده و یک عضو مجلس سرانجام رهسپار برزیل شدند تا به ادعای خود با پرداخت ۳۲ میلیون تومان از جیب خود، ماموریت ریشه یابی را به انجام برسانند.

خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از سایت “تدبیر” اعلام کرد که مهدی شافعی دبیر کمیسیون اصل نود و شاه حسینی به عنوان مشاور کمیسیون دو مسافر مجلسی برزیل بوده اند. این سایت گفت و گوی مفصلی با شافعی داشته است.

شافعی ضمن “خیلی عالی” بودن این سفر که توسط آژانس تعطیلات رویایی برنامه ریزی شده بود، گفت: “رئیس مجلس تشخیص داد و مطرح کرد که از طرف مجلس کسی نرود… من هم چون خودم فوتبالیست بودم انتخاب شدم و بلیط فیفا داشتم و به این سفر رفتم.” او با تاکید به این که با هزینه شخصی به این سفر رفته است، ادعا کرد که ماموریت خود را انجام داده و گزارش کاملی شامل مسائل فرهنگی و اقتصادی برزیل تسلیم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شده است. او در مورد این که با هزینه شخصی به برزیل رفته و باز وظیفه کاری را انجام داده است، اظهار کرد: “عیبی ندارد. کار برای رضای خداست!”

نماینده اعزامی از مجلس ضمن شکایت از پوشش ایرانیان مسافر برزیل اظهار نارضایتی کرد، اما افزود: “زمانی که در آن جو قرار می‌گیری دیگر چشمت به ناپاکی نمی‌افتد. روحیه‌ای پیدا می‌ کنید که همه چیز برایتان عادی می‌شود و به جز ورزش به چیز دیگری دقت نمی‌کنید”

او ادعا کرد که در عمرش هرگز به سینما نرفته است و به پوشش بازیگران اعزامی از سینمای ایران در برزیل اصلا نگاه نکرده و به ویژه از محمدرضا شریفی نیا خوشش نمی آید. او گفت:“وقتی شیوه پوششان به آن شکل است باید بروم و به آنها بگویم که با این پوشش نگردید؟ وقتی طرف در خیابان شلوارک می‌پوشد، دوست دارد و روحیه‌اش به همین شکل است. هنرمندان همین شکلی هستند.”

شافعی در مورد پوشش خود در هوای گرم برزیل گفت: “من اکثرا کت‌ و شلوار می‌پوشیدم. من چون با سردار آجرلو بودم همگی پوششمان خوب بود.”

شافعی با این که ادعا کرد هرگز به سینما نرفته است، در مورد خانمهای بازیگر و حاضر در برزیل گفت: “البته خانم‌ها کاملا همه چیز را رعایت می‌کردند؛ البته من تنها خانم گودرزی، خانم کیانی و ستایش (اسم ایشان را نمی‌دانم) را می‌شناختم.”

او ضمن این که اظهار کرد جدا از بازیگران سینما و در هتل مسوولان اعزامی بوده است، گفت همه ایرانیان را زیر نظر داشته و اگر عکس پسر یکی از معاونان صدا و سیما را در کاروان هنرمندان ببیند می تواند حضور او را تایید کند. او گزارش خود را محرمانه خواند و از توصیف موارد آن خودداری کرد.

عکس سردار آجرلو را در بوینس آیرس نشان می دهد