نگرانی غرب ساختگی و بدون سند است

نویسنده
شیرین کریمی

» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی :

همزمان با استعفای غلامرضا آقازاده و انتصاب علی اکبر صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی، وی در اولین اظهارنظرخود تاکید کرد که جایی برای “باز” گذاشتن پرونده اتمی ایران وجود ندارد. این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا شدیدا نسبت به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و گزینه های پیش روی برنامه اتمی ایران را “تماما منفی” دانست.

رئیس جدید سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه نگرانی برخی کشورها از روند برنامه اتمی ایران “ساختگی و بدون سند” است،ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه پرونده ایران هرچه زودتر بسته شود، تاکید کرد که ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند است و برای اعتماد متقابل تلاش خواهد کرد. صالحی که پیش از این نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین بوده است در عین حال به آژانس هشدار داد که: “دیگر جایی برای باز گذاشتن این پرونده وجود ندارد و اگر از جنبه سیاسی بخواهد ادامه پیدا کند به زیان همگان خواهد بود.”

سخنان صالحی در شرایطی مطرح شد که پیرامون انتصاب وی و استعفای آقازاده بحث های متفاوتی وجود دارد  و برخی معتقدند گلایه وزیر نیرو از سازمان انرژی اتمی در مورد خلف وعده در تحویل پانصد مگاوات از برق نیروگاه بوشهر تا آخر تابستان می تواند یکی از دلایل استعفای آقا زاده باشد.

این اظهارات اما در شرایطی مطرح می شود که رابرت گیتس “بزرگترین خطر” را طرح های اتمی ایران نامیده و تاکید کرده سناریوهای موجود “یکی بدتر از دیگری است”.

وزیر دفاع آمریکا، علت نگرانی های ایالات متحده را صرفا قاطعیت جمهوری اسلامی برای رسیدن به سلاح اتمی ندانسته، بلکه ناتوانی جامعه بین المللی در برخورد با ایران را به  عنوان یکی دیگر ازعلل نگرانی برشمرده است.

وی گزینه های پیش روی برنامه اتمی را “تماما منفی “خوانده و گفته است در صورت رسیدن جمهوری اسلامی به خواسته هایش، درتمام خاورمیانه “سرگیجه” دستیابی به سلاح هسته‌ای درخواهد افتاد. او تاکید کرده: “این یک گزینه خیلی خیلی واقعی است، و اگر گامی‌هایی نیز برای جلوگیری از تحقق هدف ایران اجرا شود، باید منتظر عواقبی بود که از هم اینک حتی ابعاد آنرا نمی توان تصور کرد.”
این اظهارات در حالی مطرح شده است که برخی از وابستگان جناح راست به رهبری محمود احمدی نژاد اصولا اعتقاد دارند در پرونده اتمی حتی یک گام نیز نبایدعقب نشینی کرد.
گیتس که در باشگاه اقتصادی شیکاگو سخنرانی کرده، قرار است 5 مرداد در تل آویو با مقامات بلندپایه اسرائیل گفتگو کند. گفتگوهایی که کارشناسان بین المللی معتقدند محور اصلی آن برنامه اتمی  جمهوری اسلامی خواهد بود.

در همین ارتباط رابرت وود، دیگر مقام آمریکایی هم تاکید کرده پیشنهاد جامعه جهانی به تهران مبنی بر گفت‌وگو بر سر برنامه‌ی هسته‌یی برای همیشه مطرح نیست.  سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با دشوار دانستن فهم نوع گفت و گوهایی که می شود با ایران انجام داد تصریح کرده: “منافع اصلی آمریکا این است که ایران سلاح هسته ای در اختیار نداشته باشد.”