نگرانیم؛ شکایت می کنیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های بازداشت شدگان در گفتگو با روز:

بعد از گذشت 37 روز از کودتای انتخاباتی، حلقه بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی روز به روز گسترده ترمی شود.خانواده های بازداشت شدگان که تا امروز نه تنها جوابی از مسولان نگرفته اند، بلکه به دلیل اطلاع رسانی در این مورد تهدید به بازداشت هم شده اند، در گفتگو با روز اعلام کردند از این برخوردها شکایت خواهند کرد.

 

جرم مومنی، شرکت در انتخابات

عبدالله مومنی، فعال سرشناس دانشجویی از 29 روز پیش در سلول انفرادی و در بند 209 زندان اوین است. همسراین فعال دانشجویی که در مورد وضعیت اوبه شدت نگران است، به روز می گوید: آقای مومنی تاکنون دو بار تماس گرفته اند که بسیار کوتاه بوده و به من فهماندند که در بند 209 در انفرادی به سر می برند و بازجویی ایشان هنوز تمام نشده است.

وی می افزاید: همسرم در تماس آخری که داشت یکسری وسایل از من خواست که برای او به زندان اوین ببرم و تحویل دهم اما وقتی به زندان اوین مراجعه کردم به شدت توهین آمیز و با خشونت برخورد کردند و گفتند که چنین فردی در اینجا نداریم.

همسر مومنی با اشاره به پی گیریهای خود و خانواده مومنی از دادگاه انقلاب گفت: در دادگاه انقلاب هیچ جوابی نمی دهند و رفتار بسیار تند و خشنی دارند و حتی تهدید می کنند که اگر باز اینجا بیایید بازداشت تان خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه «آقای مومنی هیچ جرمی مرتکب نشده است»می گوید: جرم همسر من فقط این است که در انتخابات شرکت و از آقای کروبی حمایت کرد.

همسر این فعال دانشجویی سرشناس که سابقه دستگیری قبلی و شکنجه نیز دارد، با اشاره به نوع بازداشت او گفت: آقای مومنی را در ستاد شهروند آزاد آقای کروبی به طرز وحشیانه ای بازداشت کردند و به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و با کتک و خشونت تمام او را بردند. این قضیه ما را به شدت نگران می کند که وقتی موقع بازداشت اینگونه برخورد می کنند در داخل زندان چه رفتاری با او دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه عبدالله مومنی در هیچ تجمعی شرکت نکرده، تاکید کرد: همسرم را کاملا غیرقانونی بازداشت کرده اند و هیچ گونه اطلاعی نیز به ما در مورد او نمی دهند. من نسبت به نوع بازداشت و ضرب و شتم ایشان و نگهداری غیرقانونی در مکانی نامعلوم و روند غیرقانونی صورت گرفته در مورد ایشان به محاکم قضایی شکایت خواهم کرد.

همسر مومنی سپس به بیماری او اشاره می کند: همسرم مشکل کلیه دارد و دریچه دیافراگم او مشکل شدیدی دارد. من و کودکانم به شدت نگران سلامتی ایشان هستیم و کوچکترین مشکلی متوجه سلامتی ایشان شود مسوولیت آن با آقای شاهرودی که رئیس قوه قضائیه هست و خواهد بود.

 

مخالفت حجاریان با شرط های مرتضوی

دکتر وجیهه مرصوصی، همسر سعید حجاریان که روز چهارشنبه در زندان برای سومین بار با همسرش ملاقات کرد، وضعیت جسمانی او را مساعد خواند. وی در گفتگو با روز با تکذیب اخبار منتشر شده درباره بازداشت خود تاکید کرد: خبر بازداشت یا بازجویی من به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی اما درباره خبر بازداشت پسر حجاریان گفت: پسرم را یک شب بازداشت کرده بودند و روز بعد آزاد شد.

دکتر مرصوصی با اشاره به اینکه “شرط های آزادی سعید حجاریان قابل اجرا و مورد تایید ما نبود” اضافه کرد: آقای حجاریان به شدت با این شرط ها مخالفت کردند و گفتند که به هیچ عنوان نمی پذیرند که با این شرط ها از زندان آزاد شوند.

وی توضیح داد: امکان پذیر نیست که ایشان را به خانه ای امن منتقل کنیم و هر روز 7 یا 8 نفر بیایند و ایشان را تحت بازجویی قرار دهند!

خانم مرصوصی با مسخره خواندن نوشته های رسانه های حامی دولت کودتا که اعلام کرده بودند سعید حجاریان تمایلی به آزادی ندارد و در زندان راحت است تصریح کرد: آقای حجاریان آزادی مشروط را نپذیرفته اند؛ این آقایان با انتشار این اخبار، شعور مردم را نادیده می گیرند.

همسر حجاریان سپس تاکید کرد که “قاضی مرتضوی فقط حکم بازداشت این فعالان سیاسی را امضا کرده، هیچ نقشی غیر از امضای حکم بازداشت ندارد و کاره ای نیست. کسان دیگری هستند که نه پاسخگو هستند و نه ما آنها را می شناسیم.”

 

شادی باید جراحی شود

خانواده شادی صدر، حقوقدان، فعال حقوق بشر و روزنامه نگاری که روز جمعه با خشونت و باضرب و شتم شدید توسط لباس شخصی ها بازداشت شد، نسبت به نوع بازداشت و ضرب و شتم و روند غیرقانونی انجام گرفته شکایت خواهند کرد.حسین نیلچیان، همسر شادی صدر به روز گفت: قطعا نسبت به این نوع آدم ربایی وحشیانه شکایت می کنیم و پی گیر موضوع خواهیم بود.

وی که روز گذشته به اتفاق وکیل شادی صدر به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، افزود: در دادگاه انقلاب نسبت به وضعیت همسرم اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند که پرونده ایشان دست ما نیست.

آقای نیلچیان خبر از تماس تلفنی شادی با خانواده اش هم داد و گفت: شادی با مادرش و دخترم صحبت کرده و گفته که شرایط مثل سابق است. بر اساس حرف هایی که زده، ما حدس میزنیم در بند 209 زندان اوین باشد چون قبلا نیز در همین بند زندانی بوده است.

وی از وضعیت سلامتی شادی صدر هم ابراز نگرانی کرد و گفت: همسرم باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد و این شرایط زندان برای او خطرناک است.

محمد مصطفایی وکیل شادی صدر نیز به روز گفت: مساله ای که برای من و خانواده خانم صدر مهم است سلامتی ایشان است چون ایشان از یک بیماری جسمی رنج می برند و باید تحت نظر پزشک باشند.

وی افزود: ما در دادگاه انقلاب به دادسرای امنیت مراجعه کردیم و دفتر دار معاون امنیت این دادگاه ما را پیش بازپرس امنیت فرستاد. در آنجا خواستار رسیدگی سریع به وضعیت ایشان شدیم که گفتند مساله بیماری ایشان به مسول پرونده منعکس خواهد شد.

وکیل شادی صدر همچنین خبر داد که پرونده موکلش در دادسرای امنیت دادگاه انقلاب است و برای او قرار بازداشت موقت صادر شده است. وی در عین حال با ابراز بی اطلاعی از اتهام یا اتهامات شادی صدر، خواستار آزادی هر چه سریع تر او شد.

 

بی خبری از وضعیت محمد علی دادخواه

محمد مصطفایی که وکالت محمد علی دادخواه، وکیل سرشناس دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر را هم بر عهده دارد درباره وضعیت وی به روز گفت: آقای دادخواه در بند 209 اوین هستند و تاکنون هیچ یک از پی گیریهای ما در قبال ایشان نتیجه ای نداشته و هیچ پاسخی داده نمی شود.

وی وضعیت جسمی دادخواه را نامساعد ذکر کرد و گفت: آقای دادخواه از قرص استفاده می کنند و نباید در محلی که رطوبت دارد نگهداری شود و ما همچنان پیگیر هستیم تا خبری از ایشان بگیریم.

 

شیوا تفهیم اتهام نشده است

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر که 36 روز است در بازداشت به سر می برد هنوز تفهیم اتهام نشده است. شهرزاد کریمان، مادر شیوا به روز گفت: در تماسی که شیوا با منزل گرفته بود از او درباره اتهامش پرسیدم که گفت هنوز تفهیم اتهام نشده است.

وی با بیان اینکه “نمیدانیم عزیزانمان در چه شرایطی به سر می برند” تاکید کرد: نسبت به برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته با شیوا شکایت خواهم کرد.

خانم کریمان گفت: بازداشت موقت یک ماهه است اما شیوا 36 روز است که در بازداشت موقت به سر می برد.

وی که تاکنون دو نامه درباره وضعیت شیوا به کمیسیون حقوق بشر و ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه نوشته است، افزود: ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه گفته است یک ماه دیگر برای پیگیری نامه تان بیائید و ستاد حقوق بشری این قوه هم گفته است که نامه را آقای لاریجانی بررسی خواهد کرد.

مادر شیوا با انتقاد از روند پی گیری نامه ها در این دو ستاد به پی گیری هایش از دادگاه انقلاب هم اشاره کرد و گفت: در دادگاه انقلاب وقتی زیاد فشار می آوریم و اصرار می کنیم یک تلفنی گذاشته اند و می گویند از این تلفن با داخلی دادستانی امنیتی تماس بگیرید اما تماس که می گیریم تا خودمان را معرفی می کنیم تلفن را قطع می کنند.

خانم کریمان با ابراز نگرانی از ادامه بازداشت شیوا و نگهداری او در انفرادی، تمام روند صورت گرفته در مورد دخترش را غیرقانونی خواند و او نیز تاکید کرد که شکایت خواهد کرد.

 

تحقیقات تا 6 ماه طول می کشد

مهسا امرآبادی، روزنامه نگار بارداری که به همراه مسعود باستانی، همسرش در بازداشت است وضعیت نگران کننده ای دارد؛مادر او در این مورد به روز گفت: هیچ خبری که از مسعود نداریم و نمیدانیم کجا نگهداری می شود و در چه شرایطی است؛ اما مهسا دو بار تماس کوتاهی داشته که این تماس ها نگرانی ما را نکاسته است.

وی افزود: دادگاه انقلاب هم که می رویم دیگر داخل راهمان نمی دهند. با دادستان تهران هم که صحبت کردم گفته است مرحله تحقیقات ممکن است تا 6 ماه هم طول بکشد.

مادر امرآبادی با اشاره به بارداری مهسا گفت: در این مورد با دادستان و مسولان که صحبت می کنم، می گویند ما در زندان درمانگاه داریم.

وی با بیان اینکه تا کنون همه موارد قانونی درباره مهسا امرآبادی و مسعود باستانی نقض شده است گفت: نسبت به نقض همه حقوق قانونی و شهروندی دختر و دامادم شکایت خواهم کرد.

 

شهیدی در خطر

مادر هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی هم ضمن اعلام نگرانی نسبت به وضعیت جسمانی دخترش گفت: ‌سلامتی دخترم در خطر است ولی نمی دانم که باید به کجا اعتراض کنم.

بر اساس گزارش سایت سحام نیوز، مادر این روزنامه نگار، با چشمانی اشک الود در دفتر روزنامه اعتمادملی با اشاره به بیماری قلبی هنگامه گفت:‌ از صبح تاکنون به مراجع مختلفی مراجعه کرده ام. هنگامی که به مقابل زندان اوین رفتم دنبال ما کردند و با الفاظی رکیک خانواده های بازداشت شدگان را مورد اهانت قرار دادند. به دادگاه انقلاب هم رفتم ولی انجا هم همین گونه با ما برخورد کردند و هیچ پاسخی به ما ندادند.

وی تاکید کرده:‌ هنگامه دارای ناراحتی قلبی و سلامتی وی در خطر است و من نمی دانم که حرف هایم را با کدام مرجع قضایی مطرح کنم.

مادر شهیدی با اشاره به شهادت ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی گفت:‌ من یک مادر هستم و می فهمم که آنها چه حالی دارند، ولی دیگر نمی توانم صبر کنم چرا که هیچ خبری از دخترم ندارم و با توجه به بیماری اش نگران حال وی هستم.