هشدار پلوسی به بوش: دست از سر ایران بردار

نویسنده

nancypelosib.jpg

توبی هارندن، واشنگتن

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، روز گذشته با اعلام اینکه جورج بوش، قانونا اجازه حمله به ایران را ندارد و با دفاع از رای دادن برضد سیاست های وی در مورد عراق، یک حمله دو سویه به او کرد.

خانم پلوسی، درحالی که مجلس دیشب، قطعنامه ای را بر ضد استراتژی آمریکا در جنگ عراق به تصویب رسانده بود، بر این اعتقادش پافشاری کرد که دموکرات ها با پیروزی که در انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر به دست آوردند، می توانند در مقابل بوش بایستند. او گفت: «کنگره باید به روشنی از این نظریه دفاع کند که این رئیس جمهور و هیچ رئیس جمهوری اجازه ندارد به ایران برود». او با اشاره به اینکه وظیفه بوش پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک برای تهدید اتمی ایران است، افزود:« من او را بر سر قولش باز می گردانم».

قطعنامه مجلس با 256 رای در مقابل 182 رای به تصویب رسید که 17 نماینده جمهوری خواه هم به نفع این قطعنامه رای داده بودند. با وجود اینکه این قطعنامه سمبولیک است، اما خانم پلوسی معتقد است که پیام کوبنده ای به آقای بوش است و هشداری است برای اینکه بوش روش خود را در عراق تغییر داده و به جنگ پایان دهد و سربازان ما را به خانه بازگرداند.

در این قطعنامه آمده است که مجلس نمایندگان همچنان به حمایت خود از نیروهای آمریکایی ادامه می دهد، اما تصمیم آقای بوش مبنی بر افزودن 20 هزار سرباز آمریکایی دیگر در عراق را جایز نمی داند.

حالا مجلس نمایندگان مبارزه سختی را برای کسب رای برای قطعنامه در مجلس سنا در پیش رو دارد، زیرا جمهوریخواهان در مقابل تاکتیک آنها می ایستند.

با مطرح شدن این سووال که نظرفرماندهان نظامی آمریکا تا چه حد در تصمیم گیری درمورد جنگ و صلح، نقش دارد، صحنه را برای درگیری شدیدتری بین گنگره و بوش آماده تر می کند. بحث بر سر این مسئله که بوش نباید سربازانی که آماده نبرد نیستند را به جنگ بفرستد هم، مشکل تازه ای برای او ایجاد کرده است. معنای آن این است که سربازان اجازه دارند قبل از بازگشت به عراق یک سال درخانه باشند.

دموکرات ها که با شور زیاد و با حمایت حزب شان بر ضد جنگ فعالیت می کنند، می خواهند اختیارات بوش را در مورد سیاست هایش در عراق بدون در نظر گرفتن بودجه برای جنگ -سیاست خطرناکی که آخرین بار در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت- محدود کنند.

بوش با خشم زیاد اختیارات قانونی اش را که از بعد از یازده سپتامبر، سمت فرماندهی کل را برای او پیش بینی کرده است، یاد آوری کرد و دموکرات ها را که به این دلیل که به ژنرال دیوید پتریوس به عنوان فرمانده کل عراق رای داده اند و در عین حال با برنامه افزایش سرباز در عراق، که او در تدوین آن نقش داشت مخالفت کردند، انتقاد کرد.

آقای بوش گفت: «این اولین بار در تاریخ کنگره آمریکا است که برا ی فرستادن فرمانده جدید به جنگ، رای گرفته می شود و بعد علیه برنامه های وی که برای موفقیت در میدان نبرد، لازم است، رای می دهند».

در جلسه بحث بر سر عراق، صحنه های تاثیر گذاری اتفاق افتاد. جان بوهنر، رهبر اقلیت جمهوریخواه، بعد از شنیدن صحبت های هم حزبی اش، سام جانسون که هفت سال در جنگ ویتنام حضور داشت، گریست. او به خاطر آورد که چگونه کسانی که او را به اسارت گرفته بودند، شعار های ضد آمریکایی را که در آمریکا می دادند، در گوشش فریاد می زدند و به این وسیله روحیه اش را خراب کرده بودند. آقای جانسون گفت: «دشمن می خواهد که مردان و زنان سرباز ما گمان کنند که کنگره اهمیتی به آنها نمی دهد و حمایت های مالی را قطع می کند و آنها را در هنگام انجام وظیفه، تنها می گذارد.»

دموکرات ها این توضیح را قبول نکردند. پاتریک مورفی از حزب جمهوریخواه و کهنه سرباز جنگ عراق گفت: «طرح رئیس جمهور برای فرستادن بهترین و شجاع ترین سربازان ما و کشته شدن آنها در جنگ داخلی عراق، کار اشتباهی است».

منبع: دیلی تلگراف، 17 فوریه 2007