همیشه دانشجوی ستاره دار داشته ایم!

نویسنده

bahmanyareib.jpg

آرش بهمنی

بهمن محمدیاری، نماینده مردم تالش در مجلس هفتم، از جمله اعضای کمیته سه نفره ای است که توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان ستاره دار تعیین شده است. با وی در حالی به گفت و گو نشسته ایم که وزیر علوم روز شنبه با حضور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی بار دیگر وجود دانشجویان ستاره دار را تکذیب کرد.

آقای محمدیاری، در مورد چگونگی تشکیل این کمیته کمی توضیح می دهید، چون وزیر علوم در آخرین مصاحبه خود بار دیگر وجود دانشجویان ستاره دار را تکذیب کرد.

طبق روال گذشته که عده ای از دانشجویان توسط مراجع قانونی ردصلاحیت می شدند، این بار هم از میان 40 هزار نفر چندنفری هم با مشکل مواجه شده اند.

یعنی در دولت های گذشته هم چنین روالی وجود داشته؟

در گذشته از دستگاه های مختلف استعلام می کردند و چنین مسایلی بوده.

یعنی در دولت آقای خاتمی هم دانشجویانی محروم شده اند؟

بله صلاحیت شان تایید نشد. امسال هم تعداد زیادی ازدانشجویان موسوم به یک ستاره و دو ستاره وسه ستاره بودند که وزارت علوم سعی کرد مشکلات آنها را حل کند و ثبت نام هم شدند. عده ای باقی ماندند که به نمایندگان مراجعه کردند و ما هم موضوع را از طریق کمیسیون پیگیری کردیم. بعد عده ای از مسئولان هم به جلسه دعوت شدند و قرار شد چند نفر از نماینده ها به همراه آنها به قضیه رسیدگی کنند تا اگر حقی از کسی ضایع شده به آن رسیدگی شود. اگر مدارک و مستندات قانونی هم باشد ما می پذیریم.

یعنی کمیسیون وجود دانشجویانی را که از تحصیل محروم شده اند، پذیرفته؟

احتمال دارد بین 40 هزار دانشجو چند نفری را هم از ادامه تحصیل محروم کرده باشند.

وزیر علوم مدام وجود چنین دانشجویانی را تکذیب می کند.

این را من نمی دانم. ولی اگر نداشتند که ما چنین جلسه و کمیته ای را تشکیل نمی دادیم.

و دلیل منع این دانشجویان از تحصیل سیاسی بوده یا خیر؟

مسایل همگن نبوده که بگوییم همه یک مشکل داشتند. مشکلات بوده.

می شود بگویید چه مشکلاتی؟

مشکلات مختلف. نمیخواهیم بگوییم که کار را بیشتر گره بزنیم. مسایلی که به مصلحت نیست اعلام کنیم. امکان دارد سیاسی باشد، امکان دارد مسایل دیگری باشد. درست نمی دانیم وارد جزییات شویم. سعی داریم اگر حقی از کسی ضایع شده بررسی مجدد کنیم. احتمال دارد در مورد افراد مختلف موضوعات مختلفی مطرح شده باشد. ما از پرونده خیلی ها بی اطلاعیم فقط اعلام کردیم که اگر در مورد کسی حقی ضایع شده ما آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

پس چرا زمانی که دیوان عدالت اداری حکم به بازگشت به تحصیل دانشجویان داد، وزارت علوم قبول نکرد؟

من اصلا چنین چیزی را ندیدم.

یعنی شما به هیچ وجه از چنین حکمی خبر ندارید؟

خیر. اگر کسی چنین حکمی دارد ارائه دهد تا آن را بررسی کنیم.

بسیاری از این دانشجویان معتقدند فعال شدن دایره گزینش در دانشگاه ها باعث این قضیه شده؟

ببینید بین 40 هزار نفر آدم بحث 10 ـ 15 نفر بحث خیلی مهمی نیست. از گذشته هم بوده و اتفاقا هم در وزارت اطلاعات و هم وزارت علوم بحث بر این است که اتفاق نیفتد، مگردر موارد خاص. حتی در مورد آن هم بحث داریم که تا جایی که ممکن است اتفاق نیفتد. بحث کم بودن محرومین نشان می دهد این بحث بسیار جزیی است. اگر راه کمکی باشد ما حتما کمک می کنیم.

در مورد دولت قبلی که شما فرمودید، آماری در حال حاضر دارید؟

خیر

حتی آمار حدودی و تقریبی؟

در حال حاضر آمار خاصی ندارم. هر سال حدود 10-20 نفر بوده. البته عرض کردم الان هم بنا بر این است که چنین مشکلاتی با اغماض و گذشت حل شود

و تا چه حد امیدوارید که وزارت علوم نظر شمارا قبول کند؟

من فکر می کنم پذیرفته می شود. یعنی همه در تلاشند که مشکل حل شود. امیدواریم همه مشکلات حل شود مگر اینکه دلایل یا موارد خاصی در میان باشد. مجموعا امیدواریم باگذشت و اغماض برخوردشود.