می‌خواهیم حقوقمان را پیگیری کنیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش امام جمعه زاهدان به درگیری‌های مرزی

مولوی عبدالحمید در اولین نماز جمعه بعد از کشته‌شدن ۸ مامور مرزبانی و ۲ مامور مخابرات سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان به نام خود و علما، تحصیلکردنان، نخبگان و معتمدان منطقه این حوادث را محکوم کرده و گفته است: “ما می‌خواهیم امنیت رعایت شود و در سایه امنیت حق و حقوقمان را پیگیری کنیم.”

به گزارش سنی آنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی اهل سنت ایران، امام جماعت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه، ۲۱ فروردین‌ماه این شهر ضمن محکومیت حوادث هفته گذشته سیستان و بلوچستان گفته است: “ما نمی‌گوییم اهل سنت حق و حقوقی ندارد یا به حقوق خود رسیده است و مشکلی ندارد. ما مشکلات زیادی داریم اما مشکلات خود را از طریق قانون و گفتمان پیگیری می‌کنیم.”

این سخنان مولوی عبدالحمید واکنشی است به کشته شدن ۸ مامورpersian/news/newsitem/archive/2015/april/07/article/-10fe99ca91.html نیروی مرزبانی و دو مامور مخابرات سپاه در استان سیستان و بلوچستان که هفته گذشته صورت گرفت.

روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین ماه وب‌سایت پرس تی‌وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی از کشته شدن دو تن از نیروهای مخابرات نیروی زمینی سپاه پاسداران در جنوب این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا: “اﯾﻦ نیروها ﺑﺮﺍﯼ انجام ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺎﺑﺮﺍﺗﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﯿﺮک ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻫﺪﻑ ﺗﯿﺮﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘه ﻭ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪند.”

رشید پارسایی فرماندار مهرستان با تائید این خبر اسامی دو مامور کشته‌شده سپاه را مرتضی محمدباقری و محمد محمدی سلیمانی اعلام کرده است.

گروه مسلح جیش‌العدل در وبلاگ‌هایی منتسب به این گروه، مسولیت کشته‌شدن ماموران مخابرات سپاه را در “ منطقه کوه بیرک سراوان” به عهده گرفته است.

این گروه روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین هم کشته شدن ۸ مامور نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی را به عهده گرفت. این افراد در جریان درگیری در در یکی از پاسگاه‌های مرزی بین پیشین و باهوکلات در حوالی نگور – جکیگور در جنوب سیستان و بلوچستان کشته شدند.

گزارش شده بود که در درگیری دوشنبه‌شب گذشته سه درجه‌دار، چهار سرباز و یک خدمه دیگر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اثر شلیک آرپی‌جی و تک‌تیراندازان کشته شده‌اند.

 

هاشمی؛ “استانداری فهیم و توانمند”

استان سیستان و بلوچستان که حسن روحانی که “پیشانی امنیت ملی” توصیف کرده در چند سال گذشته محل درگیری‌های شدید نظامی میان گروه‌های مسلح، قاچاقچیان و نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی بوده است.

انتظار می‌رفت با انتخاب علی‌اوسط هاشمی، استاندار میانه‌رو و گماشتن برخی نیروهای بومی در امور اداری استان سیستان و بلوچستان، این استان امنیت پایداری را از سر بگذراند اما در دو سال گذشته از تعداد درگیری‌ها و نا آرامی‌های نظامی در این استان کاسته نشده است.

خبرگزاری مهر، در مهرماه گذشته به نقل از منتقدان دولت در این استان در مطلبی نوشت که بسیاری از صاحبنظران عدم تجربه کافی بسیاری از فرمانداران را یکی از دلایل عدم توفیق استاندار در تبیین این استراتژی به منظور ایجاد امنیت در استان می‌دانند زیرا برخی از افراد بکار گرفته شده به عنوان فرماندار و رییس شورای تامین تجربه کافی نداشته‌اند.

در این مطلب که عنوان “استاندار و معادله مجهول امنیت” را بر پیشانی داشت آمده بود: “از آنجا که بسیاری از جریان‌های مذهبی و طایفه‌های استان، تکیه بر اقوام و رویکرد بومی‌گرایی را یکی از راه‌های ایجاد امنیت و کمک به رشد و توسعه استان می‌دانند با روی کار آمدن دولت یازدهم، استاندار سیستان و بلوچستان این استراتژی را در دستور کار خود قرار داد اما درعمل این استراتژی نه تنها به مهار ناامنی کمک نکرد بلکه اتفاقات و ترورهای اخیر به کشیدن خط بطلان بر روی این استراتژی منجر شد.”

با این حال مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و چهره پر نفوذ در استان سیستان و بلوچستان بارها از عملکرد دولت و استاندار حمایت کرده است.

او در خطبه‌های نماز جمعه گذشته هم بار دیگر بر این حمایت‌ها تاکید و گفته است: “الان در استان ما خوشبختانه شرایط خیلی خوبی است. دولت تدبیر و امید توانسته با فرستادن استانداری فهیم و توانمند برنامه‌ریزی کند.”

به گفته امام جمعه زاهدان: “اکثر فرمانداران جنوب استان اهل سنت هستند و یکی دو فرماندار شیعه در منطقه هم انصافا از افراد بومی بیشتر برای مردم زحمت می‌کشند. در مرکز استان هم قدم‌های خوبی برای توجه به برادران اهل سنت برداشته شده است.”

مولوی عبدالحمید در دی‌ماه سال گذشته هم در مصاحبه با روز با محکوم کردن نا امنی‌های استان سیستان و بلوچستان گفته بود: “ما مخالف سرسخت این نا امنی‌ها هستیم. به دفعات چنین اقداماتی را محکوم کرده‌ایم. نا امنی به نفع منطقه نیست. ما به طور کلی ما با خشونت مخالفیم و معتقدیم راه حل مسائل گفتگو است و تنها از این طریق می‌توانیم مشکلاتمان را پیگیری کنیم.”