لاریجانی، حامی بیانیه لوزان

نویسنده
شیرین کریمی

» حمایت ۹۶ درصد از تهرانی ها از تفاهم هسته ای

همزمان با اعلام حمایت رئیس قوه قضائیه از تفاهم هسته ای لوزان، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان در خصوص بر هم زدن این تفاهم به غرب هشدار داد. از سوی دیگر یک تشکل دانشجویی نزدیک به بخش های تندرو جناح راست از حمایت فرمانده سپاه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از تفاهم اتمی اخیر انتقاد کرده؛این در حالی است که بر اساس نتایج یک نظرسنجی دولتی، ۹۶ درصد از شهروندان تهران از تفاهم اخیر استقبال کرده اند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی نیز سرانجام و با تاخیری ۶ روزه حمایت خود از تفاهم هسته ای لوزان را اعلام کرد. آنچنان که فارس گزارش کرده است رئیس قوه قضائیه دیروز در جلسه مسئولان عالی قضایی ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست جواد ظریف – وزیر خارجه – دفاعی کامل از عملکرد آن ها کرد و گفت :” اگر تیم مذاکره کننده به همین نحو و با صلابت و استقلال در چارچوبهای تعیین شده نظام و مقام معظم رهبری حرکت و از حقوق هسته‌ای ملت دفاع کنند قطعاً تمام مسئولان نظام و مردم پشت سر آنان خواهند بود و از آنها حمایت می‌کنند.”

در میان روسای سه قوه جمهوری اسلامی، صادق آملی لاریجانی آخرین نفری است که از این تفاهم دفاع می کند. علی لاریجانی – برادر بزرگتر صادق آملی لاریجانی – به عنوان رئیس پارلمان به تفاهم لوزان روز دوشنبه روی خوش نشان داده بود.

رئیس دستگاه قضائی روز چهارشنبه در اظهارات خود اما خواستار “دقت” مذاکره کنندگان به هنگام نگارش متن نهایی توافق جامع شده و گوشزد کرده است که تیم مذاکره کننده “در نگارش تفاهم‌نامه هسته‌ای نیز با بهره‌گیری از دقت و توان خود تلاش کنند تا تفاهم نامه به طور کاملاً شفاف نگاشته شود و ابهامات و ایرادات بیانیه که موجب مشکلات و سوءاستفاده بیگانگان می‌شود، در آن راه نیابد.”

دیروز همچنین دو نماینده سرشناس مجلس در جبهه اصولگرایان نیز به موضع گیری در خصوص تفاهم اخیر پرداختند.

 

بروجردی خط و نشان کشید

نفر اول علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، بود که روز گذشته در جریان سخنرانی در “جشن بزرگ روز ملی فناوری هسته‌ای” در نطنز با دفاع از تفاهم اخیر میان دیپلمات های دولت روحانی و نمایندگان ۶ ابرقدرت جهان بر سر برنامه هسته ای تهران خاطرنشان کردکه بیانیه ای که “حق غنی سازی” اورانیوم در ایران و “تحقیق و توسعه” در صنعت هسته‌ای در آن برای ایران به رسمیت شناخته شده، از نظر وی دارای “اهمیت بالائی” است.

بروجردی از جمله چهره های شاخص اصولگرایان در بهارستان است که از زمان آغاز مذاکرات، به طور آشکار و تلویحی از فعالیت تیم مذاکره کننده حمایت کرده بود، او حالا نیز گفته: “در صورتی که بیانیه لوزان به توافقی جامع و نهائی تبدیل شود، به فضل الهی می‌تواند به یک جهش بزرگ و جدید در صنعت هسته‌ای ایران مبدل شود.”

با این حال وی کوشش کرده نقش پارلمان جمهوری اسلامی را در آینده این تفاهم و توافق پیش رو پر رنگ کند و از این رو هشدار داده است: “با تصویب طرحی در مجلس، این امکان وجود دارد که اگر بر خلاف بیانیه لوزان اقدامی انجام شد، تمام معادلات و توافقات لغو شود.”

به نظر می آید این اظهارات بروجردی تلاشی برای رساندن پیام به دولت ایالات متحده است با این مضمون که در صورت کارشکنی کنگره در اجرایی کردن تفاهم تهران و کاخ سفید، اصولگرایان در تهران نیز آماده بر هم زدن بازی هستند. چندین تن از مقامات ارشد جمهوری خواهان در کنگره ایالات متحده از زمان انتشار بیانیه مشترک تهران و ۱+۵ از این تفاهم انتقاد کرده اند. گفته می شود کاخ سفید ممکن است برای لغو یا تعلیق یکجای تحریم ها که بخش مهمی از مفاد توافق هسته ای است با سنگ اندازی جمهوری خواهان تندرو در سنا و یا خانه نمایندگان مواجه شود.

 

زاکانی در “لوزان بدون روتوش”

در همین حال علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران موضع میانه ای در خصوص تفاهم لوزان گرفته و از این جمله استفاده کرده است :“ما نه باید از تفاهم لوزان دل و دلبری کنیم و نه فضای دوقطبی درست کنیم.”

وی در انتقاد از این تفاهم گفته است: “متن بیانیه نوشته شده مبهم است و اشکالاتی دارد. محتوای آن اشکالات جدی دارد.”

زاکانی این را گفته تا موضع اصولگرایان در پارلمان برای دخالت در توافقی که قرار است ظرف 3 ماه نوشته شود را پررنگ کند. او گوشزد کرده است: “قطعاً در این زمینه مجلس برای اصلاح آن ورود می‌کند.”

با این حال زاکانی که دیروز در برنامه “لوزان بدون روتوش” به بیان مواضع خود می پرداخت روند مذاکرات تا رسیدن به بیانیه لوزان را یک دستاورد توصیف کرده و البته نقش آیت الله خامنه ای را در آن تعیین کننده دیده است. زاکانی خاطرنشان کرده است :” خود بیانیه لوزان دستاورد نیست بلکه سیر این مسیر یعنی از همان آغاز روند مذاکرات تا به امروز یک دستاورد است که در آن نقش بی‌بدیل و هوشمندی رهبر انقلاب مشخص است.”

آیت الله خامنه ای که سکان دار کشتی هسته ای جمهوری اسلامی است هنوز خود موضع گیری علنی در خصوص تفاهم لوزان نکرده است. وی روز دو شنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در تهران دیدار کرد اما بر اساس آنچه رسانه های رسمی منتشر کرده اند اظهار نظری در خصوص تفاهم هسته ای اخیر نکرده است.

 

انتقاد دانشجویان تندرو از جعفری و فیروزآبادی

گرچه به جز سران سه قوه، دو تن از کلیدی ترین نیروهای نظامی نزدیک به وی به طور کامل از تفاهم هسته ای لوزان دفاع کرده اند: سردار محمد علی جعفری – فرمانده سپاه – و سردار حسن فیروزآبادی – رئیس ستاد کل نیروهای مسلح.

فرمانده سپاه روز سه شنبه از “تلاش‌های صادقانه” و “مجاهدت‌های سیاسی” تیم مذاکره کننده هسته ای قدردانی کرد و روزیکشنبه نیز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که زیر “سایه هدایت” آیت الله خامنه ای و همچنین “همت” دولت و مذاکره کنندگان هسته ای “گام دیگری برای احقاق حقوق مسلم نظام جمهوری اسلامی ایران” در مذاکرات لوزان برداشته شد.

این دو اظهارنظر دیروز با انتقاد تند یک تشکل دانشجویی نزدیک به بخش تندروی جناح راست مواجه شد. سایت خبیر آنلاین با انتشار نامه سرگشاده “انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران” به سردار جعفری از قول اعضای این انجمن نوشته است: “اگر بیانیه لوزان دستاوردی هم داشته، محصول مجاهدت‌های شهریاری‌ها، احمدی روشن‌ها، علی‌محمدی‌ها و سایر شهدای هسته‌ای در عرصه علمی و همین‌طور قاسم سلیمانی‌ها در منطقه خاورمیانه است، وگرنه تیم مذاکره کننده هسته‌ای با چه اهرم و ابزاری می‌خواست مذاکره کند؟”

 بر اساس تفاهم لوزان، تهران فعالیت های غنی سازی در سایت فردو و تولید آب سنگین در اراک را تعطیل می کند و در سایت نطنز هم صرفا مجاز به غنی سازی اورانیوم تا حد ۶.۳ درصد است، اما نگارندگان نامه مذکور به سردار جعفری نوشته اند :” آیا تن دادن به معاهده‌ای که طی آن امتیازات مافوق تصور در صنعت هسته‌ای - به ویژه نظارت‌های فراتر از پروتکل الحاقی و بازگذاشتن دست بیگانگان برای جاسوسی از مراکز نظامی - و در مقابل وعده نسیه و مبهم رفع تحریم‌ها داده شده، پیروزی بزرگ است؟”
آن ها همچنین نامه سردار فیروزآبادی به آیت الله خامنه‌ای را “سوال برانگیز” خوانده و ادعا کرده اند که وی “با بی‌تدبیری، موجب تنزل موضع کشورمان در مذاکرات گردید”.

این تشکل دانشجویی یکی از تشکل های وابسته به اتحادیه انجمن های مستقل کشور است که عموما توسط دانشجویان بسیجی و تندرو اداره می شود.

این گروه های دانشجویی، در کنار جبهه پایداری، با رهبری معنوی آیت الله مصباح، و همچنین رسانه هایی همچون روزنامه کیهان و وطن امروز از معدود نیروهای سیاسی هستند که در یک هفته اخیر به طور علنی با تفاهم لوزان مخالفت کرده اند.

 

۹۶ درصد تهرانی ها حامی تفاهم لوزان

این مخالفت ها در حالی ادامه دارد که بر اساس نتایج نظرسنجی خبرگزاری ایرنا – متعلق به دولت –۹۶ درصد از شرکت کنندگان که شهروند تهران بوده‌اند از تفاهم هسته‌ای در سوئیس حمایت کرده‌اند.

براساس این نظرسنجی ۶. ۸۲ درصد پاسخگویان از شنیدن خبر تفاهم هسته‌ای در لوزان سوییس احساس خوشحالی، آرامش و امید کرده‌اند. تنها ۶. ۳ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند گفته اند که “احساس خوشایندی” نسبت به تفاهم اخیر نداشته اند.