محل نامشخص حبس روزنامه نگاران

نویسنده
وانگواردیا

» گزارش وانگواردیا از دستگیری ها

خانواده های سه روزنامه نگار که دو هفته پیش بدون ارتکاب هیچ جرمی در ایران زندانی شدند به خبرگزاری اسپانیا گفتند که هنوز نمی دانند آنها در چه مکانی و به چه جرمی زندانی شده اند.

مری رضاییان، مادر جیسون رضاییان، نماینده اعزامی روزنامه واشنگتن پست در تهران، از ترکیه به خبرگزاری اسپانیا گفت: “ما هیچ خبری از آنها نداریم. نمی دانیم کجا هستند و چه نهادی آنها را زندانی کرده. هیچ گونه تماس تلفنی نیز با خانواده ها یا دوستان شان برقرار نکرده اند.”

دو هفته پیش، جیسون به همراه همسرش، یگانه صالحی، نماینده اعزامی روزنامه اماراتی “نشنال”، دستگیر شد.

همان روز یک خبرنگار عکاس که علاوه بر چندین رسانه با واشنگتن پست نیز همکاری می کند، به همراه همسرش که هر دو دارای ملیت ایرانی و آمریکایی هستند دستگیر شد.

شوهر او چند روز پیش آزاد شد، ولی تمایلی برای اظهارنظر یا ملحق شدن به خانواده های روزنامه نگارانی که همچنان در زندان بسر می برند نشان نداده.

دفتر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی که هویت روزنامه نگاران خارجی را مورد تأیید قرار می دهد، اطلاعاتی  درخصوص وضعیت و محل استقرار وی ارائه کرده.

خانواده یگانه صالحی نیز علی رغم دریافت یک تماس تلفنی کوتاه از طرف او، از محل حبس دخترشان ابراز بی اطلاعی می کنند.

یکی از اعضای این خانواده به خبرگزاری اسپانیا اظهار داشت: “یکشنبه شب یگانه به خانه زنگ زد. او با صدای لرزان حال مادرش را پرسید و همچنین سؤال کرد که آیا دختر خوبی برای او بوده است یا خیر.”

این روزنامه نگار جوان ۳۰ ساله از خانواده خود خواست که نگران نباشند و اطمینان داد که خود و شوهرش بی گناه اند. او گفت که “حال جیسون خوب است”، ولی همان لحظه تلفن قطع شد.

فاطمه طلایی، مادر یگانه، با تأسف می گوید: “نمی دانیم آنها را کجا حبس کرده اند. هیچ گونه اطلاعی از آنها دراختیار نداریم. شوهرم کار خود را رها کرده و تنها کارش این شده که به وزارت ارشاد برود تا ببیند چه کاری می توانیم انجام دهیم.”

نه اعضای دستگاه قضایی، نه پلیس و نه هیچ نهاد رسمی درخصوص اینکه آنها در کجا بسر می برند و چه جرمی مرتکب شده اند اظهارنظر نکرده.

به گفته گزارشگران بدون مرز، ایران درحال حاضر تعداد ۶۵ روزنامه نگار و وبلاگ نویس را زندانی کرده که پنج تن از آنان خارجی هستند و اکثر این افراد به اتهام های همیشگی “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “نشر اکاذیب” یا “اغتشاش در نظم عمومی” به زندان افتاده اند.

منبع: وانگواردیا، ۵ اوت http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran