تخلف انتخاباتی احمدی‌‌نژاد؟

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از تخلف انتخاباتی احمدی‌نژاد

نگهبان قانون اساسی ایران روز یکشنبه گفت احمدی‌نژاد به خاطر همراهی مشاور خود در روز ثبت‌نام ریاست جمهوری جرمی مرتکب شده است.

به نظر می‌رسد این مناقشه از اختلاف بین احمدی‌نژاد و روحانیون حاکم در قدرت ریشه می‌گیرد.

این موضوع همچنین می‌تواند کار را برای اسفندیار رحیم مشایی که قرار است برای انتخابات تایید صلاحیت شود مشکل کند.

شورای نگهبان در مورد صلاحیت تمام نامزدها تصمیم‌گیری می‌کند. مشایی یکی از 680 نفری است که برای ریاست‌جمهوری نامزد شده اند، اما تنها چند نفر به رقابت نهایی راه پیدا می‌کنند.

تلویزیون ایران به نقل از عباسعلی کدخدایی گفته‌ است این تخلف احمدی‌نژاد به قوه قضاییه کشور ارجاع داده می‌شود. کدخدایی گفته است، احمدی‌نژاد با همراهی مشایی در دفتر ثبت‌نام نامزدی، قانون‌شکنی کرده است.

این اتهام می‌تواند قابل تنبیه با شش ماه زندان یا 74 ضربه شلاق باشد.

احمدی‌نژاد به شدت سعی دارد مشایی به عنوان جانشین او انتخاب شود اما برای این منظور موانع زیادی پیش روی اوست. در ادامه اختلاف احمدی‌نژاد با روحانیون حاکم، رهبران تندروی حکومت، مشایی را رهبر «جریان انحرافی» می‌دانند که سعی دارد حکومت اسلامی را تضعیف کند.

مشایی از دیرباز همراه احمدی‌نژاد بوده است. پسر رئیس‌جمهور با دختر مشایی ازدواج کرده است. تلویزیون دولتی ایران روز شنبه چهره خندان احمدی‌نژاد را به همراه مشایی نشان داد که دست او را به نشانه حمایت بالا برد.

مخالفان احمدی‌نژاد به دفعات او را متهم به استفاده از هر فرصتی برای تبلیغ مشایی می‌کنند.

تا اینجا به نظر می‌رسد سنگینی وزنه به سمت نیروهای وفادار به رهبری باشد که از اقدامات رئیس‌جمهور که قدرت او را به چالش کشیده است خشنود نیست. جلوداران این گروه، علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف، حداد عادل و سعید جلیلی هستند.

همچنین روز شنبه یک نیروی بسیار مهم نیز وارد کارزار انتخاباتی شد. علی اکبر رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق که هنوز نفوذ زیادی در سیاست کشور دارد.

در اقدامی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه نیز به خاطر نامزد شدن از مقام خود کناره‌گیری کرده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که رامین مهمان‌پرست از سمت خود استعفاء داده است. دلیلی برای این اقدام عنوان نشد اما چند ساعت بعد خبر نام‌نویسی او برای انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد.

عباس عراقچی از اعضای گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای جانشین مهمان‌پرست شده است. عراقچی همچنان شغل خود را به عنوان معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه ادامه خواهد داد.

عراقچی، 50 ساله، که تحصیلکرده انگلستان است از سال 2008 تا 2011 سفیر ایران در ژاپن بوده است.

منبع: واشنگتن پست - 12 مه