همه نگران اصلاح طلبان و آرای آن ها

نویسنده
آرش معتمد

» فعالیت "فتنه" و "جریان انحرافی" از قول راست ها

در نخستین روز ثبت نام انتخاباتی، چهره های سیاسی جناح راست  به انتقاد همزمان از جریان “انحرافی” و “فتنه” دست زده و وانمود کرده اند که هم اصلاح طلبان و هم هواداران احمدی نژاد خود را برای اشغال کرسی های مجلس آماده کرده اند.

رئیس ستاد انتخاباتی اصولگرایان متحد، جریان نزدیک به احمدی ن‍‍ژاد را به تلاش سرمایه گذاری میلیاردی در انتخابات متهم کرد، اما “فتنه گران” را رقیب اصلی اصولگرایان دانست. همزمان آیت الله مصباح یزدی نیز مبارزه با “فتنه جویان و جریان انحرافی” را در راس برنامه های “جبهه پایداری” توصیف داشت. در همین حال، دبیر کل موتلفه نیز از فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان با چراغ “خاموش و روشن” خبر داد.
“برای هر نماینده بین یک تا سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند.” این برآورد مالی  یکی از نمایندگان تهران از سرمایه گذاری جریان منتهی به دفتر احمدی نژاد برای انتخابات مجلس نهم است. علیرضا زاکانی که روز گذشته درنخستین همایش جبهه متحد اصولگرایان یزد سخنرانی می کرد مجموع بودجه این جریان برای خرج کردن در انتخابات را 900 میلیارد تومان عنوان کرد. رقمی که به گفته وی قرار است 150 نماینده متبوع این جریان را به پارلمان بعدی جمهوری اسلامی بفرستد.
زاکانی که رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایی است  می گوید: “گروه انحرافی اندک‌اند ولی در تعیین سرنوشت انتخابات موثر هستند.”
جریان انحرافی عبارتی است که اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای برای توصیف حلقه وفادار به محمود احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری به کار می برند. آن ها اسفندیار رحیم مشایی را “لیدر” این جریان می دانند. در ماه های گذشته بسیاری از مخالفان احمدی نژاد از تلاش دولت برای “خرید رای” در انتخابات پارلمانی امسال خبر داده بودند. برای نمونه داوود احمدی نژاد، برادر رئیس دولت مستقر گفته بود  دولت در صدد است با “پول غارت کرده از بیت المال” عوامل خود را به مجلس بفرستد.
دیروز علیرضا  زاکانی همچنین با “تقبیح” قهر یازده روز محمود احمدی نژاد پس از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با برکناری وزیر اطلاعات به طور تلویحی از علاقه جریان انحرافی از حضور مردم در خیابان به نفع محمود احمدی نژاد خبر داد. وی روایت خود را چنین بازگو کرد: “یکی از عناصر جریان انحرافی پس از گذشت چند روز از ماجرا از یکی از وزرا پرسیده بود آیا مردم از خانه نشینی رئیس جمهور خبر دارند یا خیر؟ که وزیر جواب می دهد: بله! مردم خبر دارند؛ سپس آن عنصر جریان انحرافی می‌گوید: پس چرا به خیابان‌ها نمی‌ریزند؟!”

دو روی یک سکه هستند
زاکانی در مواضع روز گذشته خود، تنها به انتقاد از جریان انحرافی بسنده نکرد و رقیب اول اصولگرایان در انتخابات یازدهم اسنفند را “فتنه گران” خواند. وی که جریان انحرافی و فتنه گران را “دو روی سکه ” می داند خاطرنشان کرده است: “اولین رقیب ما عناصر فتنه گری هستند که با تمام وجود در حال کار کردن هستند ولی برخی از آنان شعار می‌دهند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اما شواهد نشان می‌دهد تمام توان خود را برای حضور بکار گرفته‌اند.” زاکانی هیچ اشاره به “شواهد” خود نکرد.
اصولگرایان به تبع آیت الله خامنه ای، جنبش سبز و نیروهای سیاسی و اجتماعی نزدیک به آن و شهروندان معترض به نتایج انتخابات 22  خرداد در سال 88، را فتنه گر می خوانند.
همزمان آیت الله مصباح یزدی که از او به عنوان رهبر معنوی “جبهه پایداری” یاد می شود در در گفتگو با هفته نامه ۹دی ، موارد مورد تاکید این جبهه را چنین عنوان کرد: “اول اطاعت مطلقه از رهبری، دوم مبارزه با فتنه جویان، سوم مبارزه با خط انحرافی که در کنار دولت تشکیل شده.”
به گفته وی  دلیل تشکیل جبهه پایداری نگرانی از کسانی بود که “در فتنه شریک بودند، حمایت کردند، حالا یا با مواضع دوپهلوی شان یا با سکوتشان و در این باره سوابقی دارند،”
این عضو مجلس خبرگان بر این باور است که اعضای جبهه پایداری نگران هستند این افراد به دلیل “حفظ وحدت” پذیرفته شوند و “مردم عادی” هم به عنوان اینکه این لیست اصولگرایان است به آن ها “اعتماد” کنند. دلهره ای که باعث می شود به گفته آیت الله مصباح یزدی، اعضای جبهه پایداری از خود بپرسند: “ما جواب خدا را چه بدهیم. به چه دلیل بگوییم این کسانی را که یا اطمینان داریم یا ظن این را داریم که اینها در فتنه سهیم بودند، ما چطور به اینها مجال بدهیم که بیایند سرنوشت مردم را تعیین کنند؟!”
آیت الله مصباح همچنین نقد های تندی علیه محمود احمدی نژاد مطرح کرده است و می گوید آنچه “مانع از اصلاح” وی می شود، دلبستگی رئیس دولت به “یک شخص خاصی” است. ناظران می گویند اشاره وی به، اسفندیار رحیم مشایی است.
او رابطه مشایی و احمدی نژاد را به یک “معما” تشبیه کرده است و می گوید: “هنوز هم برای بنده این یک معمایی است که این چنین آدمی با این فراست با این هوش با این کارآمدی، چطور شیفته یک نفری می شود که از خودش ضعیف تر است و صدها نقطه ضعف در آن قابل رؤیت است. برای بنده هنوز این معما باقی است! اما به هر حال یک واقعیتی است”
اعضای جبهه پایداری  که یک گروه تازه ظهور راست گرا است که مرداد امسال با سخنرانی آیت الله مصباح اعلام موجودیت کرد، کارشناسان می گویند این گروه سیاسی در انتخابات از احمدی نژاد منهای جریان انحرافی حمایت می کنند. امری که به باور اصولگرایانی چون علی مطهری “تناقض گویی” است. هفته پیش فرزند آیت الله مرتضی مطهری – از تئورسین های انقلاب اسلامی – در گفتگو با ایسنا این جبهه را “تنگ نظر و خطرناک” نامید.

فعالیت انتخاباتی چراغ خاموش و روشن
اما در ادامه موضع گیری چهره های سیاسی جناح راست در قبال انتخابات پیش رو، روز شنبه دبیر کل موتلفه این ادعا را مطرح کرد که اصلاح طلبان از مدت ها قبل با “چراغ خاموش و موتور روشن” فعالیت های انتخاباتی خود را آغازکرده اند و “به طور قطع” در انتخابات مجلس نهم حضور پیدا خواهند کرد.
محمد نبی حبیبی که دیروز در شهر زاهدان با خبرنگاران گفتگو می کرد، این قطعیبت را بر اساس آماری اعلام کرد که بر اساس آن “ اصلاح طلبان در حال کار کردن روی حدود 300 نفر هستند تا بتوانند اشخاصی شناخته نشده با پرونده سفید اما جزو اردوگاه خودشان را وارد میدان انتخابات کنند و بعد از اعلام نتایج انتخابات تابلو خود را به مردم نشان دهند.”
اول آذر ماه وزیر اطلاعات نیز بر اساس “اطلاعات موجود” پیش بینی کرده بود که برای نخستین بار برخی نامزد های فتنه‌گران، گروه‌های انحرافی و اشخاصی منتسب به برخی “چهره‌های شاخص” با “تابلوی” گروه‌های دیگر به صحنه بیایند.
این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی از 23 خرداد سال 88 تا زمان بازداشت خانگی در بهمن 89 بیانیه های مختلف هر گونه شرکت در انتخابات را منوط به امکان برگزاری انتخابات آزاد، آزادی تمامی زندانیان سیاسی و باز شدن فضای رسانه ای اعلام کرده بود. پس از حصر رهبران سیاسی جنبش سبز، محمد خاتمی نیز در سخنرانی های مختلف بر این شرایط اصرار و اخیرا نیز اعلام کرد نشانه ی برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو نمی بیند. عمده سازمان های سیاسی اصلاح طلب از جمله مجمع روحانیون مبارز، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین نیز اعلام کردند هیچ کاندیدایی برای انتخابات یازدهم اسفند معرفی نخواهند کرد. شبکه های اجتماعی نزدیک به جنبش سبز نیز از هم اینک از “عدم شرکت” در انتخابات سخن می گویند. گرچه آن ها می گویند در  فضای انتخاباتی “مشارکت” خواهند کرد و سیاست های جمهوری اسلامی و دولت مستقر در برگزاری انتخابات غیر آزاد را به “چالش” خواهند کشید.
علی رغم تمامی تاکید نیروهای سیاسی جنبش سبز بر عدم شرکت در انتخابات پیش رو، راست گرایان همچنان برای شرکت آن ها در انتخابات ملاک های سیاسی تعیین می کنند. دبیر کل موتلفه دیروز گفت: “صلاح طلبانی که بین اصلاحات و فتنه گران جدایی قایل نباشند، خودشان جزو فتنه گران هستند اما اصلاح طلبانی که قانون و نظام جمهوری اسلامی را قبول و اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه داشته باشند مورد قبول حزب موتلفه هستند.”
پیش تر آیت الله مهدوی کنی نیز به نقل از آیت الله خامنه ای پیش شرط حضور مخالفان در انتخابات را “توبه” عنوان کرده بود.
حبیبی خود اوخر مهرماه در نشست دبیران حزب مؤتلفه اسلامی، مخالفان را “غیر مشروع ” خوانده و گفته بود  که “آقایان پس از رفراندوم سراسری 9 دی و 22 بهمن سال 88 از نگاه ملت مشروعیتی ندارند تا در انتخابات شرکت کنند.آنها خود از یک مخالف قانونی به یک مخالف غیرقانونی نزول کردند.”
دبیر کل حزب موتلفه معتقد بود  نیروهای سیاسی مخالف  باید تلاش خود را در جهت کسب “مشروعیت سیاسی” متمرکز کنند، نه شرط و شروط گذاشتن و “شاخ و شانه” کشیدن برای نظام و مردم. و در ادامه مواضع خود علیه مخالفان، آنها را طعمه “گرگ های درنده طراحان نبرد نرم آمریکا” نامیده و گفته بود که گرگها “موفق شدند این جماعت را پاره پاره کنند”.