انصار، مجاز به انجام هر کاری

نویسنده
فیروزه متین

» هشدار وزارت کشور به لباس شخصی ها

به دنبال هشدار وزارت کشور به لباس شخصی های موسوم به “انصار حزب الله” در مورد پیوستن به گشت های سیار امر به معروف و نهی از منکر، این گروه با انتشار جوابیه ای خطاب به وزارت کشور اعلام کرد که “حزب الله در انجام وظایف شرعی اش منوط به توافق و یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست و برای هر کاری مجاز است”.

عبدالحمید محشتم، سرکرده انصار حزب الله ماه پیش در سخنانی که روزنامه شرق آن را منتشر کرد، از فراخوان این گروه برای پیوستن موتورسواران جهت راه اندازی گشت امر به معروف خبر داده بود.

او گفته بود: “گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متشکل از اقشار مختلف و علاقه‌مند هستند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در اصلاح امور موثر می‌دانند. این گروه‌ها با ساماندهی انصار حزب‌الله فعالیت می‌کنند. این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارد. این گشت‌ها فعالیتشان در حد لسانی است و تلاش دارند که بازدارنده باشند البته اگر جایی شاهد منکری ساماندهی‌شده و توطئه‌گونه باشیم کار فردی صورت نمی‌گیرد و با اتکا به مسوولان ذی‌ربط اقدام عملی انجام می‌شود”.

پس از انتشار این خبر در روزنامه شرق، سایت لثارات نیز در اطلاعیه ای، ضمن ارائه یک شماره تلفن از موتورسواران برای عضویت در این گروه دعوت کرد.

لثارات نوشته بود: “بدینوسیله به اطلاع خواهران و برادران می رساند: ستاد اجرایی انصار حزب الله به منظور تکمیل و گسترش گروههای سیار امر به معروف و نهی از منکر زبانی که زیر نظر این موسسه سازماندهی می شوند عضو می پذیرد. براین اساس برادران داوطلب شعار «یاحسین» و خواهران متقاضی شعار «یا زینب» را به شماره ۳۰۰۰۵۶۹۲ پیامک نمایند”.

چند روز پس از این فراخوان نیز، انصار حزب الله از استقبال هزاران نفر از آن خبر داد و نوشت: “لبیک هزاران خواهر و برادر تهرانی و شهرستانی برای عضویت در گروههای سیار امربه معروف و نهی از منکر انصار حزب الله در حالی اتفاق افتاد که لزوم برنامه ریزی مجدد برای سازماندهی این تعداد نیرو باعث تعویق برنامه ستاد اجرائی انصار حزب الله گردید. لذا بدینوسیله به داوطلبان حزب الله اعلام می گردد این ستاد کار فراخوان و معارفه نیروها ی میدانی را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول نمود تا با یک روال منطقی کار سازماندهی آنان انجام پذیرد. لذا از کلیه خواهران زینبی و بردران حسینی که علی رغم سم پاشی مغرضان برای عمل به ام الفرائض دعوت انصار حزب الله را لبیک گفتند تشکر و قدر دانی نموده و ایشان را به صبر تا پایان ماه مبارک رمضان دعوت می نمائیم. همچنین با مسئلت اجر داوطلبان از درگاه الهی و آستان سید الشهدا اعلام می دارد سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۶۹۲ همچنان برای پذیرش اعضای جدید فعال است”.

تبلیغات گسترده این گروه برای احیای نیروهای لباس شخصی که سال هاست به حمله به شهروندان و ضرب و شتم آنان، آتش زدن سینماها و کتاب فروشی ها و در نهایت در همکاری با تیم های ترور به تشدید فضای رعب و وحشت در کشور می پردازند، از آن زمان تا کنون با واکنش های زیادی در سطح رسانه ها مواجه شده است.

حجم واکنش ها به شاخ و شانه کشیدن های این گروه تا حدی بالا گرفت که دو روز قبل، وزارت کشوربه رفتارهای این گروه واکنش نشان داد و اگر چه در برابر تجمعات غیر قانونی آنها در سطح خیابان ها سکوت کرده، نسبت به سازماندهی گروه های فشار موتورسوار هشدار دهد.

واکنش وزارت کشور از سوی روح الله جمعه ای، رییس مرکز اطلاع رسانی این وزارت خانه مطرح شد که به سایت تدبیر گفت: “هر گونه اقدامی که دارای مجوز نباشد مورد تایید وزارت کشور نیست. توصیه می کنیم چنان که افراد، گروه ها یا تشکل ها نسبت به هر گونه فعالیت اجتماعی نقد یا اعتراضی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند.همه ملتزم و معتقد به رعایت قوانین هستند و استثنایی وجود ندارد.تشکل انصار حزب الله هم باید توجه داشته باشند که در کشور قانون حاکم است”.

او افزود: “دولت اصلا وارد بازی های این چنینی نمی شود. دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود.ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند”.

او گفته بود: “از زمانی که این گروه ها دوباره فعال شده اند به رفتار آنها دقت کرده ایم. احیانا اگر این افراد و گروه هایی که مدعی شده اند این کار را انجام دادند،برخلاف قانون در بحث های حاکمیتی دخالت کنند دولت بر اساس قانون با آنها رفتار می کند”.

اما سخنان روح الله جمعه ای، روز گذشته واکنش گروه فشار انصار حزب الله را در پی داشت و سرکردگان این گروه اعلام کردند به هشدار وزارت کشور اعتنایی نخواهند کرد و برای هر عملی مجازند!

در جوابیه انصار حزب الله به وزارت کشور آمده است: “انجام هر عملی مجاز است مگر آن که به تصریح قانون ممنوع شده باشد! وقتی ریاست مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور انجام جمعی واجب الهی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر را ممنوع و تخلف می‌خوانند لازم است که مستندات حقوقی و قانونی خود را ارائه کنند! در غیر این صورت بیانات ایشان صرفا نظر شخصی تلقی شده و هیچ پیامد قانونی و حقوقی نخواهد داشت!”

این گروه افزوده است: “با کمال تاسف برخی مدیران وزارت کشور به جای عمل به وظایف قانونی خود در خصوص مقابله با بی‌حجابی و بی‌عفتی رایج در کشور، مقابله با ناهیان از منکر و امت حزب‌الله را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تلاش می‌کنند در برابر عمل به فریضه نهی از منکر و امر به معروف مانع تراشی کنند! مدتی پیش وزارت کشور سالن خود را برای برپایی جشن مفتضح و شرم‌آور جماعتی بی‌حجاب و قانون‌شکن اجاره داده بود! عجیب است که رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در خصوص این قانون شکنی گسترده آن هم در طبقه اول وزارت کشور هیچ اظهار نظری نکرده‌اند! شاید در نظر این عزیز بی‌حجابی و نقض آشکار قوانین الهی و ملی در ساختمان وزارت کشور مجاز و نهی از منکر و امر به معروف در کوی و برزن کشور امام زمان تخلف محسوب می‌شود! علیرغم توضیحات پیش گفته و روشنگری‌های مکرری که تا به حال در پاسخ به برخی ابهامات تعدادی از رسانه‌ها از طرف روابط عمومی انصارحزب‌الله ارائه و منتشر شده است، انصارحزب الله حاضر به ارائه هر نوع توضیح و روشنگری مورد نیاز برای مسئولان وزارت کشور در این خصوص می‌باشد. گزیده کلام آنکه اصل اجرای این فریضه در جامعه منوط به توافق و یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست هر چند در تدابیر اندیشیده برای اجرای جمعی این فریضه هیچ تعارضی میان وظایف قانونی وزارت کشور و امر به معروف جمعی انصارحزب‌الله وجود نداشته و ندارد”.

گفتنی ست گروه انصار حزب الله از افرادی که ادعای حضور در جبهه های جنگ ایران و عراق را داشتند تشکیل شد.سرکردگی قبلی این گروه را افرادی چون ذبیح الله بخشی زاده، موسوم به حاج بخشی، مسعود ده نمکی و حسین الله کرم بر عهده داشتند. 
هم اکنون حاج بخشی که در اطراف تهران یک شرکت بزرگ لبنیاتی و دامپروری و در تهران چندین رستوران و قلیان کشی خانه داشت در گذشته، حسین الله کرم دیپلمات شده، و مسعود ده نمکی نیز به کسوت کارگردانی سینما در آمده و اداره لباس شخصی ها به عهده عبدالحمید محتشم گذاشته شده است.