قاضی تعلیق شده، دستور انتقال امیر به کهریزک را داد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده جوادی فر در مصاحبه با روز:

خانواده امیر جوادی فر در مصاحبه با “روز” اعلام کردند یکی از سه قاضی تعلیق شده، دستور انتقال امیر به کهریزک را داده است.امیر جوادی فر، یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک است که روز 18 تیر، ضرب و شتم شدید نیروهای بسیجی پس از بازداشت، او راروانه بیمارستان کرد؛ اما او و خانواده اش به احترام قانون و با گمان صدور قرار وثیقه و کفالت از سوی قاضی به دلیل وضعیت نامساعد جسمانی او، به پلیس پیشگیری تهران مراجعه کردند و برخلاف تصورشان حتی فرصت خداحافظی از او را نیز نیافتند.

خانواده آقای جوادی فر به “روز” گفته اند که یکی از سه قاضی تعلیق شده اخیر، همان قاضی مستقر در پلیس پیشگیری بوده که امیر را همراه با دیگر بازداشت شدگان روز 18 تیر در دو اتوبوس به بازداشتگاه کهریزک فرستاده بود.

آنها پیشتر به “روز” گفته بودند: “تصورمان این بود که با توجه به وضعیت جسمانی امیر، او را روانه زندان نمی کنند. حالا آن قاضی که در پلیس پیشگیری، دستور داد امیر را با آن وضعیت، حتی نه به اوین بلکه به کهریزک منتقل کنند باید بیاید در دادگاه و محاکمه شود. باید جواب دهد که با هماهنگی چه کسی، امیر را به کهریزک فرستاد. باید جواب دهد که چگونه توانست امیر را با آن وضع جسمی به چنین جایی بفرستد”.

گذشت از قصاص

امیر جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامینی، سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک هستند که روز گذشته خانواده هایشان با انتشار نامه ای خطاب به دادگاه نظامی و مقامات قضایی از قصاص عاملان قتل فرزندانشان گذشت کردند و در عوض خواهان رسیدگی به اتهامات آمران این جنایات شدند.

خانواده های جان باختگان کهریزک در این نامه صراحتا اعلام کرده اند: ما صاحبان خون به ناحق ریخته شده فرزندانمان، با گذشت از قصاص دو مجری این جنایت که محکوم به اعدام گردیده اند و تاکید بر اجرای سایر مجازات ها در مورد آنها بیش از پیش خود را در مسیر خونخواهی و پیگرد آمران و عاملان اصلی جنایت که مصونیت های رسمی و غیررسمی آنها در حال فروریختن است، قرار خواهیم داد.

پیش از این دادسرای نظامی تهران، دو نفر از عاملان جنایات کهریزک را علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزیری و پرداخت دیه، به قصاص نفس محکوم کرده بود، یک نفر تبرئه و نه متهم دیگر، حسب اتهامات منتسب به آنان به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم شده بودند.

حال با گذشت خانواده های جان باختگان از قصاص دو عامل اصلی جنایات کهریزک از بابک جوادی فر، برادر امیر جوادی فرمی پرسم که چگونه به این تصمیم رسیدید؟

آقای جوادی فر می گوید: از روز اول بارها اعلام کرده بودیم که مهم ترین چیزی که مد نظر ما است جنبه پیشگیری جرم است؛ اینکه دیگر سر هیچ کسی نیاید و بارها هم گفته بودیم که آمران، کسانی هستند که باعث شدند این قضایا رخ دهد.آن دو مامور هم در جوی که قرار داشتند و روال و روندی که بر بازداشتگاه حاکم بوده عمل کرده اند و اگر روال به طور دیگری بود آنها هم بدین شکل عمل نمی کردند لذا هر سه خانواده به این نتیجه رسیدیم که با اعدام آن دو نفر، جنبه پیشگیری جرم، لوث می شود و برای همین از حق خودمان در این قضیه گذشتیم و محاکمه آمران را پی گیری میکنیم.

 

بت شکنی قضایی

خانواده های سه جانباخته بازداشتگاه کهریزک سپس با اشاره به لغو مصونیت قضایی “آمران قضایی جنایت” کهریزک، این اقدام را “هرچند با تاخیر” اما گامی بلند در جهت عدالت و بت شکنی توصیف کرده اند.

قاضی مرتضوی (دادستان سابق تهران)، حسن حداد دهنوی ( معاونت امنیت وقت دادستان تهران) و علی اکبر حیدری فر[دادیاری که دستور انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را داده بود]، مرداد ماه و با دستور دادگاه انتظامی قضات از سمت های خود تعلیق شدند و همزمان مصونیت قضایی آنها نیز لغو شد.

خانواده های جوادی فر، کامرانی و روح الامینی این اقدام را نتیجه زحمات طاقت فرسای 14 ماهه دهها تن از قضات و کارشناسان دستگاه قضایی دانسته اند که در برابر فشارها، توصیه ها، تهدیدها و تطمیع ها مقاومت کرده و عدالت را از قفس مصونیت های نامرئی و مصلحت سنجی ها رهاندند.

در این نامه تاکید شده است که گام نهایی در محاکمه عادلانه، علنی و بدور از اعمال نفوذ این افراد برداشته شود تا این اقدام دستگاه قضایی مهر افتخاری بر پیشانی نظام و هشدار تکان دهنده به سایر قانون شکنان خودسر باشد که از اجرای عدالت در نظام اسلامی در امان نخواهند بود.

برادر امیر جوادی فر، در این زمینه به “روز” میگوید: کاملا مشخص است چه کسانی و تا چه اندازه در این فاجعه دخیل بوده اند و ما هم در چارچوب قانون این مساله را همچنان پی گیری میکنیم.

از او می پرسم پیش تر گفته بودید از قاضیای  که امیر را به کهریزک فرستاد شکایت کرده اید آیا ان قاضی تعلیق شده است؟ پاسخ میدهد:  بله متاسفانه نمی توانم اسمی ببرم اما آن قاضی، یکی از همین سه قاضی است که تعلیق شده اند و ما خواهان محاکمه و مجازات او هستیم و باید بگوید چگونه امیر را با آن وضعیت جسمی به کهریزک فرستاد.

آقای جوادی فر همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا آمران فاجعه کهریزک در این سه قاضی خلاصه می شوند می گوید: براساس اعلام کمیته مجلس، مسئولیت اصلی با دادستان وقت تهران است و باید منتظر ماند تا دادگاه تشکیل شود و این سه نفر در دادگاه از خود دفاع و مسائل را مطرح کنند. ما خواستار این هستیم که همه کسانی که در هر مقامی در این قضایا سهم داشتند در دادگاه حضور یافته و به اتهاماتشان رسیدگی شود.

 

 واکنش به اظهارات قضات تعلیق شده

خانواده های قربانیان کهریزک دربیانیه  خود به یکی از قضات تعلیق شده اشاره کرده و آن را “حرکات ایذایی و دست و پا زدن آمران اصلی جنایت کهریزک برای فرافکنی و مصون نگاه داشتن خود از چنگال عدالت” دانسته اند.

علی اکبر حیدری فر، دادیاری که دستور انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را داده است پیش از این در نامه ای هرگونه مسئولیت خود در قبال فجایع کهریزک را رد کرده و مدعی شده بود: زندان کهریزک زندان رسمی و قانونی بوده و اقدام نیروی انتظامی و پلیس امنیت و سایر نیروهای امنیتی در دستگیری اغتشاشگران ۱۸ تیر ماه که علنا و آشکارا مرتکب حرکتی خلاف امنیت ملی گردیده بودند و همچنین نوع و نحوه رسیدگی انجام شده در بازجویی اولیه متهمان توسط قضات امنیت کاملا منطبق با موازین قانونی و شرعی بوده است.

او در ادامه نوشته بود: جرائم احتمالی منتسب به مامورین زندان کهریزک می باشد و حتی فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران نیز از آن بی اطلاع بوده و در خصوص وی که مسئول مستقیم بر اساس سلسله مراتب آنان است نیز دادگاه نظامی تهران حکم برائت صادر نمونده، بسیار بدیهی است که قضات رسیدگی کننده هیچگونه مسئولیتی نسبت به اقدامات خودسرانه ماموران خاطی ندارند.

 حال خانواده های قربانیان کهریزک این ادعاها را “نشان دهنده عمق سوءنیت و ارتکاب آگاهانه جرم توسط آنها” دانسته و نوشته اند: بکارگیری عناوینی چون اراذل و اوباش و اشرار چاقو کش و قمه کش برای جوانان بی‌گناه و بی پناهی که بدون دست زدم به هیچ اقدام خشونت آمیز دستگیر شده و با تحقیقات صوری و غیرقانونی به شکنجه گاه کهریزک منتقل شده اند، بیش از پیش عمق کینه توزی و اصرار بر ارتکاب این جنایت را نشان میدهد.

بابک جوادی فر در این زمینه به “روز” می گوید: به جای اینکه در رسانه ها شبهه افکنی کنند بهتر است بیایند در دادگاه و از خود دفاع کنند و به اتهاماتشان پاسخ گویند.

خانواده های جوادی فر، کامرانی و روح الامینی در نامه مشترکشان پرسیده اند: آیا آمری که آن را منتشر کرده است و بازپرس جزئی که آن را امضا کرده نمی دانند که شکنجه گاه کهریزک هیچگاه بازداشتگاه قانونی نبوده و طبق قانون، کلیه بازداشتگاه های رسمی باید توسط سازمان زندان ها اداره شوند و این سازمان به صورت رسمی و بارها اعلام شده است که هیچ نقشی در تاسیس و اداره شکنجه گاه کهریزک نداشته است؟

آنها همچنین پرسیده اند: آیا رفع مسئولیت از کسی که بنا به گزارش رسمی کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی، آمر اصلی انتقال قربانیان به کهریزک بوده است در این بیانیه و انداختن تمامی مسئولیت به گردن بازپرس، معاون امنیت و نیروی انتظامی، خود نشان دهنده سناریو سازی آمر اصلی برای رهایی از چنگال عدالت نیست؟

خانواده های قربانیان کهریزک سپس از اعمال نفوذ در پرونده ابراز نگرانی کرده و نوشته اند: “آیا دستیار وقت دادستان قبلی تهران که اعلام می کند هیچ آمر و آمرینی وجود نداشته اند فراموش کرده که خودش مامور اجرای حکم آمر بوده است یا اینکه فریب افکار عمومی ولو برای چند صباح ذره ای از سنگینی این جرم می کاهد؟

خانواده های جوادی فر، روح الامینی و کامرانی در انتهای نامه خواستار اراده جدی  و اخلال ناپذیر نظام  برای پیگرد و مجازات آمران قضایی، سیاسی، نظامی و امنیتی بازداشتگاه کهریزک شده و نوشته اند: اگر آمر اصلی قضایی و آمران سیاسی و امنیتی جنایت کهریزک معتقد به بیگناهی خویش و قانونی بودن اقداماتشان هستند چرا به جای استقبال از محاکمه و دفاع از خود در پی جنگ روانی و فریب افکار عمومی هستند؟

بابک جوادی فر، برادر یکی از جان باختگان کهریزک در خصوص این نامه و در پاسخ به این سئوالکه از مرداد ماه که این قضات تعلیق دشند تا کنون چه اقداماتی انجام شده می گوید: تا جایی که در جریان هستیم بعد از تعلیق قضات، پرونده در مرحله تحقیقات است اما جزئیات را نمیدانیم که چه اقداماتی انجام داده اند.

وی می افزاید: مستنداتی در دادگاه نظامی درباره آمران پرونده مطرح شد که از این مستندات برای صدور کیفرخواست استفاده می شود و امیدواریم این روند تسریع یابد و به زودی شاهد برگزاری دادگاه قضات باشیم.

 

غیبت دو قربانی دیگر در سیر قضایی

محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد کامرانی تنها قربانیان بازداشتگاه کهریزک نیستند. رامین آقازاده قهرمانی و احمد نجاتی کارگر  دو قربانی دیگری هستند که بعد از آزادی از کهریزک و به دلیل شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه جان باختند اما مسئولین قضایی این دو تن را به عنوان قربانی به رسمیت نمی شناسند.شکایت خانواده احمد نجاتی کارگر را در دادسرا مختومه اعلام کرده اند و اصلا به دادسرای نظامی ارسال نشده و پرونده شکایت خانواده رامین آقازاده قهرمانی نیز تاکنون مسکوت مانده است.

از بابک جوادی فرهم در این زمینه می پرسمکه  آیا جز شما سه خانواده، خانواده های دیگر نیز از قضات شکایت کرده اند؟ می گوید: اطلاع خاصی ندارم اما با توجه به تعلیق این سه قاضی، هر کسی شکایتی دارد می تواند مطرح کند و تمام بچه هایی که آسیب دیده اند می توانند به شعبه مشخص مراجعه  و شکایت کنند.

 آقای جوادی فر در پایان تصریح میکند: ما واقعا خواستار این هستیم که آمران در یک دادگاه در محکمه عدل اسلامی بیایند و به اتهاماتی که مطرح است در یک فضای کاملا آزاد پاسخ دهند و از خود دفاع کنند.