نگهبان نامه‌های پراکنده

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه‌ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

نگهبان

نویسنده: پیمان اسماعیلی

ناشر: زاوش

تعداد صفحات: ۲۳۲ صفحه

قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

از این نویسنده پیش از این، دو مجموعه داستان با نام های “جیب‌ های بارانی ‌ات را بگرد” و “برف و سمفونی ابری” منتشر شده است. مجموعه داستان “برف و سمفونی ابری” او سال ۱۳۸۷ برنده‌ جایزه‌ منتقدان و نویسندگان مطبوعات، جایزه‌ گلشیری، جایزه‌ ادبی مهرگان و جایزه‌ روزی روزگاری شد.

رمان نگهبان رمانی تیره و تار و اسرارآمیز است. خواننده بارها تاثیر بی ‌بازگشت گذشته را بر سیامک، شخصیت اصلی کتاب، می ‌بینید که گریزی از آن نیست. سیامک در عوالم خودش گرفتار دنیایی غیراخلاقی می ‌شود. او شخصیتی دارد که با محیط اطراف هم خوانی ندارد. در واقع سرکشی اوست که موجب متزلزل شدن قوانین عینی و طبیعی هستی در کتاب می ‌شود.

بخشی از این رمان را با هم می خوانیم: “بیداری؟ خواب؟ گاهی فرق بینشان را گم می‌کند. چشمهایش بازند ولی نسبت به محیط اطرافش آگاهی ندارد. یک جور خلسه که گاهی تا چند ساعت طول می‌کشد. فکر می‌کند دارد یخ می‌زند. خلسه قبل از انجماد. ولی گرمای تنش نمی‌رود. بافتهای بدنش آنقدر مقاومت می‌کنند تا گرما برگردد.

بعد یکدفعه یادش می‌آید. یک کانکس وسط بیابان و کانالی که بیابان را شیار شیار کرده. شکیب یادش می‌آید. شبحی قوزی که زیر باران ایستاده. الان هشت ماه است است که شکیب را کشته. جسدش را توی زمین چال کرده و رویش گل ریخته.”

 

نامه های پراکنده

نویسنده: حسن کریم پور

ناشر: علمی

تعداد صفحات: ۵۰۰ صفحه

قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

این کتاب شامل چند نامه اجتماعی و یک داستان بلند می شود. نامه ها از طرف افراد مختلف به نگارش در آمده اند و یک نقطه مشترک در همه آنها وجود دارد، درد و رنجی که نویسنده متحمل شده است.این نامه ها همگی در نکوهش موبایل نوشته شده است. وابستگی که این وسیله الکترونیکی اعتیاد آور به همراه می آورد، باعث دور شدن انسان ها از هم شده است.

از حسن کریم ‌پور رمان جدید “دلم زیاد گرفته” در دست انتشارات اوحدی است که چندی پیش به این ناشر تحویل داده شده است.

 

لبخندی که سهم من نبود

نویسنده: نفیسه مرادی

ناشر: افکار

تعداد صفحات: ۷۲ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

شاعر در این مجموعه از مضامین ساده و ابتدایی زندگی روزمره موفق به خلق شعرهایی خواندنی شده است.

نه!

 من این نقش را دوست نداشتم

تو مرا انتخاب کردی

هر دو باختیم

نه من ستاره شدم

نه فیلم تو فروش کرد!

 

اردوی زمستانی

نویسنده: امانوئل کارر

مترجم: منیره اکبر پوران

ناشر: مروارید

تعداد صفحات: ۱۴۳ صفحه

قیمت: ۶۹۰۰ تومان

شمارگان: ۱۲۰۰ نسخه


امانوئل کارر، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه ‌نویس مشهور فرانسه و متولد سال 1957 است و آثاری در حوزه داستانی و غیر داستانی در کارنامه خود دارد. 

به تازگی جایزه ادبیات اروپایی برای بهترین ترجمه به زبان هلندی امسال به کتاب رمان-زندگینامه “لیمونوف” نوشته امانوئل کارر اهدا شد. وی همچنین توانسته بود با همین رمان، برنده نخستین جایزه “برنده برندگان ادبی” فرانسوی امسال شود. این جایزه به بهترین اثر از بین برگزیدگان جوایز بزرگ هشت‌ گانه ادبی در فرانسه اهدا می ‌شود.

این رمان روایت داستان پسربچه‌ ای ۱۲ ساله است که حوادثی در زندگی برای وی اتفاق می ‌افتند و نویسنده از همین ماجراها که در یک اردوی زمستانی روی داده بهره می ‌گیرد و داستانی پرکشش را خلق می ‌کند. با این‌ که شخصیت اصلی داستان یک پسربچه است اما حوادث در دنیایی کودکانه اتفاق نمی ‌افتند و کتاب، به ویژه در پایان ‌بندی داستان، کاملا بزرگسالانه است.

 

کسی به در کوبید

نویسنده: شهاب مقربین

ناشر: مروارید

تعداد صفحات: ۱۰۲ صفحه

قیمت: ۵۳۰۰ تومان

شمارگان:۱۰۰۰ نسخه

این کتاب مجموعه‌ شعر هفتم شهاب مقربین است که شامل بیش از ۸۰ شعر کوتاه و نسبتا بلند است. این شاعر ۵۹ ساله فعالیت شعری خود را از دهه ۵۰ آغاز کرد. یک مجموعه شعر شهاب مقربین با عنوان “کنار جاده بنفش، کودکی‌ام را دیدم” جایزه شعر کارنامه را از آن خود کرده است.

“کسی به در کوبید
بلند شد
موهایش را مرتب کرد
در را باز کرد
باد بود
برگشت
آشفته مو”

 

امروز چیزی ننوشتم

نویسنده: دانیل خارمس

مترجم: رضا مرتضوی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: ۲۳۲ صفحه

قیمت: ۹۰۰۰ تومان

شمارگان: ۱۶۵۰ نسخه

دانیل ایوانویچ یواچف(دانیل خارمس) سال ۱۹۰۵ در سن پترزبورگ زاده شد، وی از جمله شاعران و نویسندگان فراواقع گرایی، ابزورد(پوچ، یاوه) به شمار می‌ رود. او به عنوان طنزپرداز دیدی کاملاً منحصر به فرد به جهان پیرامون دارد و نمادهایش، درک و تفکری عمیق از خواننده می ‌طلبد.

دراواخر سال ۱۹۳۰ خارمس تعدادی ازقطعات کوتاه نثر ونمایشنامه‌های خود را در یک دفتر ساده پاکنویس کرد. مجموعه آثاری که در این دفتر آمده‌اند غالباً از دفترها و چرکنویس‌های دیگر پاکنویس شده‌اند و معمولاً نسبت به نسخه اول کمی ویرایش شده اند.

کتاب “امروز چیزی ننوشتم”، پیش‌درآمد مفصلی با عنوان “خارمس واقعی” دارد که 56 صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است. “رویدادها”، “پیرزن”، “دفتر آبی”، “نوشته‌های دیگر” و “یادداشت‌ها” بخش‌های دیگر کتاب هستند.

 

مقنع و سپیدجامگان

نویسنده: پاتریشیا کرون

مترجم: مسعود جعفری جزی

ناشر: ماهی

تعداد صفحات: ۱۵۲ صفحه

قیمت:۸۰۰۰ تومان

شمارگان: ۱۵۰۰ نسخه

این کتاب در چهار گفتار به “مقنع”، “داستان مقنع در تاریخنامه طبری”، “سپیدجامگان به روایت ابوتمام” و “ابوتمام و سپیدجامگان” پرداخته است. مقنع که در قرن دوم هجری قمری زندگی می‌زیست، همراه با ابومسلم خراسانی در به قدرت رسیدن عباسیان تلاش بسیار کرد، وی پس از کشته شدن ابومسلم از بنی‌عباس روی‌گردان شد و با اعلام ادعای پیامبری، جنبش سپیدجامگان را بنیان گذاشت.

این کتاب کوششی در شناسایی مقنع و سپیدجامگان است که با استفاده از منابع مختلف و مقایسه آن‌ها، اطلاعات جدیدی درباره چگونگی شکل‌گیری قیامی که با مساله آیین جدید آغاز شد در اختیار خوانندگان و پژوهشگران قرار می‌دهد و متنی کاملا روان دارد. درباره مقنع روایت‌های متفاوتی وجود دارد، گفته شده یاران وی رنگ سپید را در برابر رنگ سیاه لباس عباسیان انتخاب کردند. درباره مرگ وی نیز گفته شده پس از سقوط حصار بیرونی پناهگاهش خود را در تنور می‌اندازد تا بسوزد.

“پاتریشیا کرون” متولد ۱۹۴۵، نویسنده و پژوهشگر کتاب، استاد مطالعات ایران و اسلام در موسسه عالی پرینستون است و پیش از این کتاب “تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام” از وی به فارسی ترجمه شد.