تجمع کارگران وزیر را به گفتگو کشید

نویسنده
رژین یونسی

» "۹۰ درصد نیروهای قراردادی فاقد مسکن اند"

تجمع اعتراضی ده‌ها تن از کارگران و کارکنان شرکت تولیدی ایران تایر در اعتراض به تعدیل ۴۰۰ نیروی انسانی این شرکت مقابل وزارت کار با ملاقات وزیر و “وعده‌های مساعد” او خاتمه یافت؛ آن‌هم در روزی که اعلام شد صدها کارگر نورد پروفیل ساوه پس از یک هفته اعتصاب به خواست‌های صنفی خود دست یافته اند.

اعتراض کارگران به حقوق معوقه و دیگر مطالبات صنفی خود در شرایطی رخ داده که یک عضو کانون شوراهای اسلامی کار، با اشاره به دیگر مشکلات کارگران گفته است: “۹۰ درصد نیروهای قراردادی در بازار کار مسکن ندارند. “

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حدود ۲۰۰ کارگر شرکت تولیدی ایران تایر روز یکشنبه، ۱۱ خردادماه در اعتراض به تعدیل های گسترده این شرکت، افزایش ساعت کار به ۱۲ساعت در روز و کاهش حقوق و دستمزد به ۶۰۰ هزار تومان در ماه، مقابل وزارت کار دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش تجمع کارگران در نهایت با پذیرش چهار تن از نمایندگان کارگران از سوی وزیر کار و قول مساعد برای پیگیری مطالبات آنها به پایان رسیده است.

خبرگزاری دولتی کار ایران،‌ ایلنا، هم در گزارشی جداگانه به نقل از یکی از کارگران معترض نوشته است: “کارگران قرار دادی و روزمزد شاغل در کارخانه ایران تایر پیگیر حق تولید، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عناوین شغلی در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند. “

 سهراب قنبری، دبیر خانه کارگر غرب تهران، نیز با تائید اظهارات این کارگر گفته است: “بی‌توجهی کارفرما به خواسته‌های کارگران، آنان را وادار به تجمع در مقابل نهادهای مختلف می‌کند. “

پیش‌تر کارگران این واحد تولیدی در محوطه کارخانه اعتصاب کرده بودند که به اخراج چهار تن از پرسنل استخدام رسمی این شرکت منجر شد. به گزارش ایسنا آنها اعلام کرده بودند در صورت عدم پاسخگویی مدیران، اعتراض خود را در مقابل وزارت کار ادامه خواهند داد.

کارگران ایران تایر در شرایطی به وضعیت صنفی خود اعتراض کرده‌اند که اتحادیه آزاد کارگران ایران، از تشکل‌های کارگری کشور، یک روز قبل از آن گزارش کرده بود که پس ازگذشت یک هفته اعتصاب گسترده‌ کارگران نورد پروفیل ساوه، مدیرعامل این شرکت در دیدار با کارگران معترض متعهد شده که دوماه عیدی و پاداش آنان را به حساب شان واریز کند.

به گزارش سایت اتحاد، کارگران پروفیل ساوه “پس از مشورت در جمع عمومی خود و دریافت تضمین‌های قابل قبول، با این شرط که اگرتا یکشنبه آینده مبلغ موردتوافق واریز نشود، مجددا دست از کارخواهند کشید، به اعتصاب پیروزمندانه خود پایان دادند و به سر کارهای خود بازگشتند. “

همزمان یک عضو کانون شوراهای اسلامی کار در استان تهران گفته است که ۹۰ درصد نیروهای قراردادی در بازار کار مسکن ندارند.

علی دهقان کیا در گفت‌‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده آمارهای قابل اعتنایی در بخش کارگران فاقد مسکن از جمعیت میلیونی مشمولان قانون کار کشور وجود ندارد که بتوان به آنها استناد کرد.

کارگران در حالی از معضل نداشتن مسکن رنج می‌برند که وزارت کار وعده داده از طریق طرح “مسکن اجتماعی” در صدد خانه‌دار کردن کارگران است.

حداقل دستمزد کارگران در سال جاری با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته، ۶۰۹ هزار تومان است. براساس گزارشها،دست‌کم ۵۰ درصد این حقوق صرف اجاره بهای مسکن می شود.

طرح مسکن اجتماعی وزارت کار مورد انتقاد شماری از فعالان کارگری از جمله رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور و عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران قرار گرفته است. آنها قدرت پایین تامین نقدینگی و پرداخت اقساط وام از سوی کارگران را دلیل ناکارآمد بودن این گونه طرح‌ها می دانند.