تعمیق دموکراسی در سوریه با بشار

نویسنده
شیرین کریمی

» حمایت لاریجانی و ظریف از انتخابات سه نفره سوریه

سوریه در حالی فردا انتخابات ریاست جمهوری را با سه نامزد، که از آنها یکی بشار اسد و دیگران از حامیان اوهستند، برگزار می کند که قرار است جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین متحد رئیس دولت بعث در منطقه ناظر اصلی بازی انتخابات در جریان جنگ داخلی سوریه باشد. این در حالی است که وزیرخارجه دولت حسن روحانی از این انتخابات حمایت و علی لاریجانی نیز ضمن سرزنش دخالت های غرب در جنگ داخلی سوریه بر بیرون آمدن راه حل سیاسی از صندوق رای تاکید کرده؛ آن هم ۵ روز پس از آنکه یک فرمانده ارشد سپاه در درگیری های نظامی در سوریه کشته شده است.

فردا قرار است انتخابات ریاست جمهوری در سوریه توسط دولت بشار اسد برگزار شود. دیروز علی لاریجانی ـ– رئیس پارلمان اسلامی ـ– در حمایت از این انتخابات، با بیان اینکه “راه‌حل سیاسی برای سوریه باید از درون صندوق‌های رأی بیرون آید نه از اتاق‌های در‌بسته برخی کشورها”، گفت: “ما مبارزه با تروریسم را از راه دموکراسی در منطقه دنبال می‌کنیم نه از طریق ارسال سلاح.”

رئیس مجلس که صبح یکشنبه در نشستی در تهران موسوم به “نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه” یا به تعبیر دیگر “دوستان بشار اسد” سخنرانی می کرد با “غم انگیز” خواندن اوضاع در سوریه سرزنش کشورهای غربی پرداخت و گفت: “از ابتدا به همه کشورهایی که با ما رایزنی می‌کردند گفته بودیم ما با تعمیق دموکراسی در سوریه موافقیم اما نه با ارسال سلاح و کشتار مردم.”

سرزنش ایالات متحده و اتحادیه اروپا به خاطر حمایت از شورشیان مخالف اسد توسط مقامات جمهوری اسلامی از آنجا قابل تامل است که حدودا دو سال از اذعان رسمی مقامات ارشد سپاه در خصوص دخالت نظامی در جنگ داخلی سوریه می گذرد.

شهریور سال ۹۱ سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در یک در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی صراحتا حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه را تایید کرده و گفته بود: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

تابستان گذشته هم زمانی که ایالات متحده برای حمله هوایی به مواضع ارتش سوریه به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان آماده می شد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس – واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه - در دفاع تمام قد از رژیم بشار اسد گفته بود: “عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا ما از سوریه اینقدر حمایت می‌کنیم که باید در پاسخ آنها گفت که ما به تبلیغات دشمن توجه نداریم چرا که سوریه خط مقدم مقاومت بوده و این واقعیت انکارناپذیر است.”

این فرمانده ارشد سپاه تعارف را کنار گذاشته و صراحتا گفته بود: “ما تا آخر از سوریه حمایت می‌کنیم.”

با چنین پیشینه ای، اما علی لاریجانی کماکان فقط غرب را مقصر وضعیت کنونی سوریه و کشته شدن بیش از ۱۵۰ هزار نفر از شهروندان این کشور می داند و می گوید: “آنان برای سوریه ماجرا درست کردند… آنان هر نوع کمکی که می‌توانستند انجام دادند تا شرایط سوریه را به هم بریزند.”

این در حالی است که اواخر هفته گذشته رسانه های جمهوری اسلامی از کشته شدن سردار عبدالله اسکندری، از فرماندهان پیشین نیروی زمینی سپاه و مدیرکل سابق بنیاد شهید استان فارس در جریان درگیری های سوریه در همین ماه خبر دادند.

هفت ماه پیش نیز خبر کشته شدن سردار محمد جمالی زاده ازفرماندهان لشکر ثارالله در کرمان منتشر شد، البته با این ادعا که وی “داوطلبانه” در سوریه مشغول نبرد علیه مخالفان بشار اسد بوده است.

دیگر فرمانده ارشد سپاه که در جریان حضور این نهاد نظامی در سوریه از پای در آمد سردار حسن شاطری فرمانده سپاه در جنوب لبنان بود. وی که در لبنان مشهور به “حسام خوش نویس” بود در اواخر اسفند سال ۹۱ در یورش جنگنده های اسرائیلی به کاروان های نظامی بشار اسد کشته شد.

جمهوری اسلامی که مهمترین حامی دولت سوریه در منطقه محسوب می شود در ادامه این حمایت های نظامی همچنین از انتخابات ریاست جمهوری در سوریه که بشار اسد مهمترین کاندیدای آن است و مخالفان وی در آن حضور ندارند به شدت استقبال کرده است.

علی لاریجانی دیروز گفت: “امیدواریم نشست تهران پیام حمایت از انتخابات سوریه را بتواند به همه دنیا منتقل کند.”

از مجموع ۲۰ نفری که برای انتخابات سوریه نامزد شده اند، دادگاه قانون اساسی به جز رئیس جمهور کنونی تنها مجوز حضور دو کاندیدای دیگر را صادر کرده است که یکی از آن ها حسان نوری از همین حالا گفته است: “بشار اسد رهبر بزرگ سوریه است.”

 قرار است ناظر اصلی انتخابات فردا در سوریه نمایندگان جمهوری اسلامی به ریاست رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باشند. علاالدین بروجردی که امروز رهسپار دمشق می شود دیروز به خبرگزاری فارس ـ– نزدیک به سپاه ـ– گفت: “هیأت پارلمانی اعزامی کشورمان به سوریه بنده به عنوان رئیس حضور دارم و آقایان خجسته، شریعتی، خسروی، کارن خانلری، بت کلیا، آشوری و خانم افتخاری حضور خواهند داشت.”

دیگران ناظران انتخابات سوریه از کشورهای اوگاندا، زیمبابوه، فیلیپین، بولیوی و ونزوئلا و تاجیکستان هستند.

در همین ارتباط همچنین جواد ظریف – وزیر خارجه دولت حسن روحانی – از انتخابات مذکور که توسط هیچ یک از کشورهای غربی و عربی به رسمیت شمرده نشده دفاع کرده و گفته است: “قدرت‌های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی راهبردیشان از طریق نظامی در سوریه را کنار بگذارند و بپذیرند بحران سوریه هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی مبتنی بر اراده و خواست مردم سوریه که از صندوق‌های رای نشان داده می‌شود، ندارد.”