برنامه اتمی ایران موضوع دیدار اوباما و نتانیاهو

نویسنده

» گزارش لوموند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز سه شنبه اعلام کرد قصد دارد در اواخر ماه جاری با باراک اوباما دیدار کند و بر سر پایان دادن به برنامه اتمی ایران به مذاکره بنشیند.

نتانیاهو در جریان شورای وزرا اظهار داشت که قبل از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با باراک اوباما دیدار خواهد کرد. براساس متن بیانیه دفتر نخست وزیر اسراییل، او گفته است: “من روی توقف برنامه اتمی ایران متمرکز خواهم شد.” به گفته او، تهران باید چهار رویکرد را اتخاذ کند: توقف هرگونه فعالیت غنی سازی؛ خارج شدن کلیه اورانیوم های غنی شده از خاک ایران؛ بستن مرکز اتمی زیرزمینی فردو؛ و توقف ساخت رآکتور پلوتونیومی.

آقای نتانیاهو همچنین خاطرنشان کرده: “زمانی که مجموعه این چهار رویکرد اتخاذ شد، می توان اذعان داشت که برنامه اتمی ایران به واقع متوقف شده است. تا قبل از اجرای این چهار رویکرد فشار بر ایران باید تشدید شود و مطمئناً نباید کاهش یابد.”

او همچنین گفته های خود در زمان دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از اورشلیم را در مورد ایران و سوریه تکرار کرده است: “زمانی که یک کشور سرکش به گسترش و تولید سلاح کشتارجمعی اقدام می کند، احتمال استفاده از آن بسیار محتمل خواهد بود. درواقع می توان گفت که بالاخره روزی از آن استفاده خواهد کرد.”

او در برابر کابینه اش گفت: “تنها یک تهدید نظامی باورپذیر می تواند به دیپلماسی یا دیگر تدابیر مسالمت آمیز امکان متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را بدهد.”

جمهوری اسلامی ازسوی کشورهای غربی و اسراییل متهم است که تحت پوشش یک برنامه صلح آمیز اتمی تلاش می کند تا به سلاح هسته ای دست یابد. تهران نیز همواره این مسأله را تکذیب کرده است.

منبع: لوموند، ۱۷ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran