بروجردی: می توان غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کرد

نویسنده
فیروزه متین

» رمزگشایی از "نرمش قهرمانانه"

همزمان با اظهارات روز گذشته آیت الله خامنه ای در جمع فرماندهان سپاه که طی آن از لزوم “نرمش قهرمانانه” در عرصه دیپلماسی سخن گفت و در رسانه های جهانی به عنوان “عقب نشینی” و “تغییر موضع رهبران تهران” تعبیر شد، دو مقام رسمی دیگر در جنهوری اسلامی نیز سخنانی گفتند که بیان آنها تا چندماه پیش از خطوط قرمز نظام بود.

به گزارش ایرنا، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دیروز از “توقف غنی سازی ۲۰ درصد” در برابر لغو تحریم ها خبر داده است؛

سخنانی که باعث بروز کاهش قیمت در بازار سکه و طلا شد و امیدواری ها درباره حل و فصل موضوع هسته ای ایران را تقویت کرد.

همزمان، علی اکبر صالحی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی هم در سخنانی که در مجمع عمومی این سازمان ایراد کرد، از آمادگی دولت دولت برای حل ماجرای پرونده اتمی سخن گفت؛ سخنانی که با استقبال رسانه های بین المللی مواجه شد.

بنا به گزارش ایرنا، علاء الدین بروجردی، دیروز گفت: “هر گونه تغییر در روند غنی‌سازی براساس منافع ملی کشور باید شکل گیرد که لازمه‌ی اعتماد به طرف مذاکره در این رابطه رفع تحریم‌هاست.حق غنی‌سازی حقی تصریح شده در عهدنامه‌ی ان.پی.تی است که ما عضو آن هستیم. در شرایطی که آژانس به وظایف و تعهداتش عمل نکرد، ایران ناگزیر شد برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران غنی‌سازی اورنیوم ۲۰ درصد را در تهران انجام داده و تولید کند که این جزو نیازهای ما بوده و منافاتی با عهدنامه‌ی ان.پی.تی ندارد چون این کار جزو حقوق قانونی ماست. طبیعی است هر گونه تغییری در این روند باید براساس منافع ملی ما شکل گیرد، آمریکا و هم پیمانانش در گروه ۱+۵ باید به جد دنبال راهکار رفع تحریم‌های غیر قانونی تحمیل شده به ملت ایران باشند. طبیعتا هر گونه مذاکراتی با چنین مبانی می‌تواند توجیه ملی در سطح افکار عمومی داشته باشد و معتقدم نباید هیچ اقدامی به صورت یک جانبه صورت گیرد”.

او در پاسخ به این پرسش که “تضمین متقابل غرب برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد باید چه باشد” گفت: “باید تحریم‌ها را بردارد، تحریم‌ها به صورت غیر قانونی و با فشار سیاسی آمریکا وضع شد از این رو لازمه‌ی اعتمادسازی رفع تحریم‌هاست.حق غنی‌سازی ایران از طریق عهد‌نامه‌ی ان.پی.تی به رسمیت شناخته شده است. به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی عملا از طریق عهد‌نامه‌ی ان.پی.تی محقق شده است، از این رو آنچه تا کنون غربی‌ها انجام داده‌اند غیر قانونی بوده است. عهدنامه‌ی ان.پی.تی حق ملی غنی‌سازی ایران را نشان می‌دهد و بر این اساس غنی‌سازی در چارچوب ان.پی.تی حقی برای مابه شمار می‌آید. هر گامی باید در این رابطه در مذاکرات شکل گیرد. در این رابطه مساله توافق دوجانبه است ولی برای ما برداشتن تحریم‌های غیرقانونی حائز اهمیت است”.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم در وین گفته است: “اینجانب با پیام رئیس جمهور جدید کشورم برای تقویت و توسعه همکاری‌های جاری خود با آژانس و به منظور پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران به اینجا آمده‌ام”.

او در پنجاه و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: “ایران ضمن ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای خود تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی دهه‌های اخیر دستاوردهای مهمی نیز در زمینه‌های مختلف علوم و فناوری‌های هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بدست آورده و آماده است تا در چارچوبNPT با سایر کشورهای عضو، تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. به رغم تمام تنگناهای تحمیل شده بر کشور من در طول سه دهه گذشته، نیروگاه هسته‌ای بوشهر ساخته، به شبکه ملی متصل شده و به زودی به اپراتور داخلی نیروگاه تحویل داده خواهد شد و بدین ترتیب آرزوی دراز مدت ملت ایران تحقق می‌یابد. این نیروگاه به آخرین استانداردهای ایمنی آژانس مجهز شده و تحت نظارت سازمان نظام ایمنی هسته‌ای ایران می‌باشد”.

وی افزود: “موضوع مهمی که در بحث امنیت هسته‌ای نباید مورد غفلت قرار گیرد، حملات سایبری می‌باشد. حملات سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای از جمله جدی‌ترین تهدیدها علیه برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز می‌باشد که سلامت و ایمنی مردم و محیط زیست را به مخاطره افکنده است و لازم است از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شود. جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اعتقادی مذهبی و تعهدات بین‌المللی‌اش هرگز بدنبال تسلیحات هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، اما در عین حال ایران هرگز حق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز تحت پادمان جامع آژانس را به مصالحه نخواهد گذاشت”.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که این چشم انداز و رویکرد جدید از سوی طرف‌های دیگر، به ویژه کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیز رعایت شود: “در صورتیکه دو طرف با حسن نیت و با عزم به حل مسئله یاد شده براساس رویکرد برد - برد در مذاکرات شرکت کنند، می‌توان به آینده خوش بین بود.”

 

گفتنی ست سخنان این دو مقام رسمی پس از به کار بردن عبارتی تازه در سخنان آیت الله خامنه ای به نام “نرمش قهرمانانه” بیان شد؛ عبارتی که از روز گذشته به پر جستجو ترین عبارت موتور جستجوی گوگل فارسی تبدیل شده است.

این عبارت چنان با واکنش همراه بود که خبرگزاری مهر، گزارشی درباره “منظور رهبری” از این عبارت منتشر کرد و نوشت: “رهبر انقلاب اسلامی بر «نرمش قهرمانانه» در سیاست خارجی و عرصه دیپلماسی تأکید کردند که این اصطلاح به کتابی با ترجمه ایشان اشاره دارد. اما «نرمش قهرمانانه» در بیانات معظم له اشاره به چه موضوعی دارد؟ صلح امام حسن یکی از مهمترین فرازهای تاریخ تشیع است و از این ‏رو مورخان اسلامی از همان روزهای نخست واقعه، به تهیه گزارشاتی تاریخی در این زمینه اقدام کرده‏اند. و منظور رهبر انقلاب هم از این عبارت به صلح تاریخی امام حسن اشاره دارد”.