شیرین عبادی، خواستار آزادی حسین درخشان

نویسنده

shirianbeadi.jpg

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، روز دوشنبه خواستار آزادی اولین وبلاگ نویس ایرانی که گفته می شود به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شده است، شد.

حسین درخشان که لقب “پدر وبلاگ نویسی” را به او داده اند، از اولین کسانی است که وبلاگ نویسی را در ایران شروع کرد و روزنوشته های خود را در آن منعکس کرد. این وبلاگ که به انگلیسی و فارسی نوشته می شود در گذشته منتقد حکومت ایران بود.

یک گزارشگر کانادایی به نقل از یکی از دوستان درخشان که یک ایرانی- کانادایی است اعلام کرد که او در اول نوامبر درجریان سفرش به ایران دستگیر شده است. گزارش های دیگر حاکی است که او را به جرم جاسوسی برای اسرائیل دستگیر کرده اند.

شیرین عبادی وکیل و فعال حقوق بشر در لندن گفت گزارش های رسانه ها را درباره دستگیر شدن حسین درخشان دیده است. “تنها چیزی که می توانم بگویم این است که بسیار امیدوارم که درخشان بزودی آزاد بشود، زیرا زندان جای روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان نیست”.

زمانی که از مقامات قضائی ایران در مورد درخشان سووال شد، گفتند که هیچ اطلاعی از موضوع ندارند.

درخشان 33 ساله در تهران روزنامه نگار بود و در سال 2002 به تورنتو مهاجرت کرد. او با منتشر کردن نحوه درست کردن وبلاگ فارسی مشهور شد.

درخشان که در گذشته منتقد حکومت ایران بود، اخیرا به آن [دولت احمدی نژاد] ابراز علاقه زیادی می کرد. وبلاگ حسین درخشان، “سردبیر خودم”، که از سال 2002 در آن مطلب می نوشت، از ماه اکتبر بروز نشده است.

درخشان در سال 2006 به اسرائیل رفت. کمی قبل از پرواز به تل آویو در وبلاگش نوشت: “معنی این کار این است که شاید نتوانم برای مدتی طولانی به ایران بازگردم، چون ایران اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و هیچ رابطه دیپلماتیکی با این کشور ندارد و مسلم است که سفر به این کشور، غیر قانونی است. خیلی بد است اما مهم نیست. من شهروند کانادا هستم و به هر کشوری که بخواهم می توانم سفر کنم”.

منبع: رویترز 15 دسامبر