رئیس مجلس را مانند کردان برکنار کنید

نویسنده

larijani843.jpg

رسا قاضی نژاد

عملکرد شش ماهه رییس مجلس شورای اسلامی موجب رنجش طیف گسترده ای از اصولگرایان حامی احمدی نژاد شده بطوریکه شورای هماهنگی نیروهای حزب الله در توصیه ای به نمایندگان اصولگرای مجلس، خواستار “تجدید نظر” در ریاست علی لاریجانی بر مجلس شده است.

سایت خبری انصار نیوز که بیان کننده دیدگاه های این تشکل نزدیک به احمدی نژاد است، روز گذشته اقدام به انتشار مطالب مختلف علیه علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی کرد. انصار نیوز در مطلبی با عنوان “تجدیدنظر در تداوم ریاست لاریجانی بر مجلس” از نمایندگان اصولگرا خواست، “همانگونه که صلاحیت علی کردان مجدداً بررسی گردید و اقدامی اصولگرایانه نامیده شد، صلاحیت لاریجانی برای ریاست مجلس نیز مجدداً بررسی گردد.”

شورای هماهنگی نیروهای حزب الله همچنین با اشاره به اظهارات لاریجانی در مورد بررسی پاسخ به نامه نمایندگان کنگره آمریکا نوشت:“لاریجانی خواهان بررسی نامه کنگره آمریکا برای گشودن باب مذاکره می‌شود. امری که نیازی به توضیح ندارد. برادر او هم برای توجیه این سیاست راهی دانشگاه شریف شده و به ایراد سخن می‌پردازد.”

این گروه سیاسی که پیش از این از “روحیه عدالتخواهی رییس جمهور مردمی” بارها حمایت کرده است، در بخش دیگر انتقادات خود به لاریجانی، برگزاری همایش “سی سال قانونگذاری مجالس ایران” را مورد انتقاد قرار داده و یادآور شده است:“لاریجانی با ترتیب دادن جلسه‌ای که باید آن را یک «نمایش سیاسی» دانست، مخالفان اصولگرایی، خط امام(ره) و قانون اساسی را به مجلس دعوت می‌کند. اصلاً مجلس کدام کشور 30 سالگی خود را در 28 سالگی جشن می‌گیرد؟”

سایت خبری فردا نیز با انتشار دیدگاه شورای هماهنگی نیروهای حزب الله، از هشدار این شورا به نمایندگان اصولگرای مجلس، اینچنین نقل کرد:“اصولگرایان مجلس مطمئن باشند تداوم رفتاری که رئیس منتخب و مذبذب آنان پیشه نموده است، اعتماد مردم به آنان را خدشه‌دار خواهد کرد؛ چرا که آنان با کسی عقد اخوت نبسته‌اند و قاطبه اصولگرایان مجلس نیز در برابر رفتار لاریجانی موضعی شفاف اتخاذ نکرده‌اند.”


رییس مجلس منتقد

در شرایطی یک گروه از حامیان احمدی نژاد، خواستار اخراج لاریجانی از مجلس شده اند که او در مدت زمان تصدی ریاست مجلس، احمدی نژاد، سیاست ها و برخی ازنزدیکان او را بارها مورد انتقاد قرار داده است.

اولین انتقاد لاریجانی از احمدی نژاد زمانی مطرح شد که احمدی نژاد از ناکام ماندن طرح ترور خود در عراق سخن گفت. متعاقب این سخنان بود که به نوشته “فرارو”، علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم هم در دیداری از احمدی‌نژاد به دلیل طرح ادعای ترور و ربودن وی در جریان سفر به عراق انتقاد کرد. روزنامه کارگزاران هم نوشت که “لاریجانی طرح چنین سخنانی را در حد رئیس‌جمهور ندانست.”

تقریبا یک ماه بعد در 21 مرداد، اینبار لاریجانی ترجیح داد علیرغم حمایت احمدی نژاد از اسفندیار رحیم مشایی، از او انتقاد کند. رییس مجلس در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با اشاره به اظهارات مشایی درباره “مردم اسرائیل” گفت:“این زبان جمهوری اسلامی نیست، من در مجلس نیز بر این موضوع تاکید کردم. اینکه ما با مردم اسرائیل دوست هستیم؛ چنین چیزی نیست، چرا که مردم اسرائیل یا فلسطینی هستند که باید گفته شود فلسطینیان و یا همان کسانی هستند که خانه‌های مردم فلسطین را غصب کرده‌اند که ما با این‌ها دوست نیستیم”.

لاریجانی همچنین در 4 مهر ماه از “سیاست‌های هسته‌ای دولت” انتقاد کرد و به ایسنا گفت:“با گفت و گوهای تلفنی نمی‌توان این مسأله را حل و فصل کرد. اینکه بر سر یک سفره بنشینیم و طرف مقابل را دائماً مورد خطاب دهیم، دیپلماسی مناسبی نیست.”

دو روز بعد از آن نیز رییس مجلس در پی برکناری طهماسب مظاهری از ریاست بانک مرکزی، از احمدی‌نژاد به خاطر برکناری “مدام” مدیران دولت انتقاد کرد:“نباید به دنبال این باشیم که هر کس را به بهانه‌ای از سر راه برداریم. دلیلی ندارد که مدیران به سرعت عوض شوند چرا که این مسئله عدم ثبات بوجود می‌آورد.”

انتقادات لاریجانی به برنامه های اقتصادی دولت نیز تسری یافت بطوریکه در میانه های مهرماه او در جلسه مشترک دولت و مجلس در مقر ریاست جمهوری از محمود احمدی نژاد به علت آنچه که “درست اجرا نشدن قانون بودجه” خواند، انتقاد کرد. همچنین در آخرین انتقاد از احمدی نژاد، لاریجانی طرح تحول اقتصادی او را تورم زا معرفی کرد.

همه ناراضی

با اینکه لاریجانی چندین بار به عنوان منتقد دولت سخن گفته، اما برخی از نمایندگان در ماه های اخیر از نحوه مدیریت لاریجانی بر مجلس ناراضی هستند. آنها معتقدند لاریجانی بیش از اندازه با دولت مماشات می کند. در ماه های اخیر بارها لاریجانی و سایر اعضای هیات رییسه نسبت به تذکرات نمایندگان به دولت بی توجه بوده و به آنهااجازه برخورد با دولت را نداده اند. آخرین اقدام در همین راستا ممانعت از طرح وصول استیضاح وزرای آموزش و پرورش و جهادکشاورزی است که هیات رییسه امجلس ز اعلام وصول آنها خودداری کرده است.

به این ترتیب لاریجانی در داخل مجلس به دلیل حمایت از احمدی نژاد مخالفانی دارد و در بیرون از مجلس همراهان دولت، از او به دلیل انتقاد از دولت شاکی هستند.

حال در شرایطی که علی لاریجانی برای دیدار با برخی مراجع به قم سفر کرده، پایگاه شورای هماهنگی نیروهای حزب الله با انتقاد از این دیدار پرسیده است:” آیا این سفر برای کسب وجهه و مشروعیت و تداوم رفتار «تجدیدنظرطلبانه‌ای» است که علی لاریجانی به نام «اصولگرایی» پیشه نموده است؟”