از سهیل بی خبریم

نویسنده

soheilasefi.jpg

وحید ثابتیان

چهل وهشت ساعت پس از دستگیری سهیل آصفی روزنامه نگاری که روز شنبه پس ازمراجعه به دادسرا بازداشت شده بود، هنوز هیچ خبری ازوی منتشر نشده شده است. نزدیکان این روزنامه نگار به روز گفتند که وی طی دو روز گذشته هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است و نمی دانند وی در کجا به سر می برد و چه جرمی دارد.

این در حالی است که مسعود باستانی روزنامه نگاری که طی روزهای گذشته نیز پس ازاحضار ساعت ها بازجویی شده بود، قراراست امروز صبح بار دیگر در دادستانی حاضرشود. مسعود باستانی روزنامه نگاری است که پیش از این ماه ها در زندان اراک زندانی بود.

سهیل آصفی روزنامه نگاری که پیش ازاین در روزنامه های شرق نیز درصفحه تاریخ و اندیشه به فعالیت اشتغال داشته است، روز شنبه به دنبال دریافت احضاریه ای که ماموران دادستانی تهران درجریان بازرسی ازمنزل وی در روز دهم به او ابلاغ کردند به محل دادستانی تهران مراجعه کرد و پس ازبازداشت به زندان اوین منتقل شد.

ماموران دادستانی هنگام تفنیش منزل وی، با توقیف رایانه شخصی، دفترچه تلفن، پاسپورت، برخی وسایل شخصی وهمچنین مجموعه ای از نوارها وروزنامه هایی که وی نگهداری می کرد، از همکاری وی با سایت روز پرسیده بودند. سایت روز طی ماه های گذشته به دنبال فشار برروی رسانه های داخل کشور مبنی بر عدم پوشش برخی خبرهای مربوط به دستگیری های جنیش دانشجویی، زنان وفشار برمطبوعات خبرهای مختلفی را دراین حوزه منتشر کرده است.

نزدیکان آصفی به روز گفتند که احتمال می دهند فعالیت های مطبوعاتی این روزنامه نگار دلیل دستگیری وی باشد. اگر چه هنوز هیچ یک ازمقامات دادستانی دراین زمینه اظهار نظر نکرده است. آصفی که همواره مطالب خود را با اسم واقعی خود منتشر می کرد، بیشتر درحوزه مصاحبه فعال بود و طی ماه های گذشته مصاحبه های مختلفی را با فعالان سیاسی واجتماعی در میان گروه های مختلف سیاسی – از جمله محافظه کاران - به انجام رسانده بود.

آصفی روز روز ۱۳ مرداد به شعبه دوم بازرسی ویژه امنیت دادسرای انقلاب اسلامی در تهران به همراه مادر و وکلای خود مراجعه کرد. مسئولین از ارائه هرگونه توضیحاتی به وکلا وخانوداه وی خودداری کرده اند. همچنین مشخص نیست که آیا قرار بازداشت موقت برای وی صادرشده است یانه.

دستگیری آصفی در پی دستگیری فرشاد قربانپور صورت گرفته است، روزنامه نگاری که تعیین وثیقه 200 میلیونی برای وی، عملا به معنی تمایل دادگاه برای نگاه داشتن او در زندان است. این موج بازداشت وبازجویی واحضار به چند مورد اخیر ختم نمی شود. طی روزهای گذشته اخبار مختلفی از احضار جمع گسترده تری از روزنامه نگاران به دادستانی تهران به گوش می رسد.