اتوبوس های توریستی لندن در تهران

نویسنده

رابرت تیت

bus475.jpg

اتوبوس های توریستی لندن

مدت هاست که توریسم در تهران جای خود را به شلوغی ترافیک و آلودگی هوای خفه کننده داده است. اکنون قرار است اتوبوس های توریستی لندن گردش های سیاحتی را در خیابان های تهران انجام دهند تا تصویر تهران را، که در “راهنمای سیاره تنها” به “بزرگترین، بلند ترین، شلوغ ترین، جنبنده ترین و زشت ترین قلب طپنده ایران” مشهور شده است، تغییر دهند.

طرفداران توریسم معتقدند در ورای دود و ساختمان های مدرن بی هویت تهران، پایتختی مملو از میراث فرهنگی و مذهبی و معماری وجود دارد.

از روز پنج شنبه ، یک ناوگان از اوتوبوس های قرمز رنگ ، گردش های سیاحتی را در تهران آغاز خواهند کرد و بازار تهران، کاخ های قدیمی، موزه ها و مساجد و مرقد های مهم را مورد بازدید قرار خواهند داد.

آثاری که در این گردش ها پیش بینی شده است شامل موزه فرش و کاخ های سعد آباد و نیاوران، متعلق به شاه سابق است که در سال 1979 سرنگون شد. برخی از این گردش های سیاحتی از مراکز زیارتی مهم مانند شاه عبدالعظیم نیز دیدن می کنند که مربوط به قرن نوزدهم است و مرقد یکی از فرزندان پیغمبر است که برای فرار از اعدام از مدینه به ایران پناه آورده بود.

سازمان دهندگان این گردش های سیاحتی ، این برنامه را پس از مطالعه توریسم در انگلیس، فرانسه، اسپانیا و کشور های خاور میانه تدوین کرده اند.

مسعود غلامی، رئیس گنجینه بنادر، که مدیریت این گردش های سیاحتی را بر عهده دارد، گفت این گردش ها با الهام از اتوبوس های توریستی لندن طراحی شده است.

برنامه های اولیه این گردش ها بیشتر توریسم داخلی را مد نظر دارد، هر چند راهنمای کامل آن به انگلیسی و زبان های دیگر هم وجود دارد.

گردش های اولیه با اتوبوس یک طبقه انجام می شود. اتوبوس های دو طبقه قدیمی تهران، که خارج از سرویس هستند، به اتوبوس های دو طبقه رو باز تبدیل خواهند شد. اتوبوس های دو طبقه جدید نیز ساخته خواهد شد که در گردش های سیاحتی تابستانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در روزهای آلودگی شدید از اتوبوس های سر بسته استفاده می شود.

منبع: گاردین، 21م مه