« هاله» و « نور» در زندان

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

درباره دوم خرداد دو سه نوشته جدی دارم که چون جدی نوشتن را در این ستون ترک کرده ام، می گذارمش برای یک جای دیگر. اما در راستای دوم خرداد، دوست دارم، چند تفاوت اساسی بین دوم خرداد 76 یعنی روز انتخاب خاتمی و سوم تیر 84 یعنی روز انتخاب احمدی نژاد را برایتان بگویم.

دوم خرداد یک انتخاب ناآگاهانه درست کردیم، سوم تیر یک انتخاب آگاهانه غلط.

روز دوم خرداد یک نفس راحت کشیدیم و گفتیم چه خوب شد، روز سوم تیر نفس مان در سینه حبس شد و گفتیم چه فاجعه ای!

دوم خرداد فهمیدیم انتخاب کردن چقدر می تواند کار مفیدی باشد، سوم تیر فهمیدیم انتخاب نکردن چقدر می تواند احمقانه باشد.

روز دوم خرداد از میان یک آدم قلدر و یک آدم جالب، انتخاب جالبی کردیم، روز سوم تیر از میان یک دزد احتمالی و یک فاشیست احتمالی، به آن آدم فاشیست رای دادیم.

روز دوم خرداد فکر کردیم حالا دیگر می شود ماند، سوم تیر ترسیدیم و گفتیم حالا دیگر باید رفت.

صبح دوم خرداد خبر مثل نسیم توی شهر پیچید، شب سوم تیر خبر مثل پتک توی سر شهر خورد.

دوم خرداد گفتیم حالا دیگر وقت گفتن است، سوم تیر گفتیم فعلا تا مدتی نمی شود حرف زد.

دوم خرداد زنگ زدم و گفتم: جان! خاتمی! سوم تیر زنگ زدی و گفتی: آخ! احمدی نژاد!

دوم خرداد تصویرش که پخش شد گفتیم بابا! طرف آدم حسابیه! سوم تیر وقتی تصویرش پخش شد، گفتیم: بابا! عجب آبروریزی شد!

دوم خرداد گفتی برمی گردم تهران حتی اگه شده برای دو سال، سوم تیر گفتم می رم پاریس حتی اگه شده برای سه سال!

دوم خرداد که شد توی فرودگاه یارو گفت: این رئیس جمهور جدیدتون چه چیزهایی می گه! سوم تیر که شد توی فرودگاه یارو گفت: واقعا این یارو رئیس جمهورتون شده؟

از دوم خرداد همه رفقایی که گم کرده بودیم پیدا شدند و دوباره همدیگه رو دیدیم، از سوم تیر همه رفقایی که همدیگه رو می دیدیم رفتن و دوباره همدیگه رو گم کردیم.

کوپن در میدان هفت تیر توزیع می شود

اوضاع دقیقا شبیه وقتی است که کسی دارد در را می بندد تا جلوی بیرون رفتن ششصد نفر را از یک اتاق خفه و تنگ و تاریک بگیرد و آنها دارند فشار می آورند که در بسته نشود. عده ای هم پای شان را گذاشته اند لای در و فشار می آورند که در بسته نشود، از آن طرف هم تعدادی موجود تنومند با باتوم و نقاب و گاز اشک آور و وسایل وحشتناک می زنند که در را ببندند. دیروز اعلام شد که میزان تورم امسال برخلاف گفته رئیس جمهور به 17 درصد خواهد رسید. در عوض سه خانم بدحجاب در میدان هفت تیر چنان از دست مامورین انتظامی کتک خوردند که میزان تورم یک دفعه رسید به 10 درصد. از طرف دیگر اعلام شد که نقدینگی به میزان 40 درصد رشد خواهد داشت، برای کنترل نقدینگی، دولت 150 نفر را در آذربایجان بازداشت کرد. همچنین گفته شد که از امروز صبح قیمت بنزین به صد تومان افزایش یافت، دولت هم برای کاهش قیمت بنزین اعلام کرد که نازی عظیما باید 400 میلیون تومان وثیقه بدهد تا پاسپورتش را بگیرد و معلوم شد که هاله اسفندیاری در سن 67 سالگی همراه با مادر 93 ساله اش قصد براندازی نرم با کمک موسسه سوروس داشته اند. فرشاد مومنی هم اعلام کرد که سهام عدالت که قرار است با دادن آن شیر نفت سر سفره مردم باز شود، حتی 50 صفحه هم پشتوانه کارشناسی ندارد و مثل بقیه کارهای اقتصادی دولت الله بختکی است، دولت هم برای حل مشکل کارشناسی اقتصادی کشور تصمیم گرفت توسط تعدادی اراذل و اوباش که استخدام شده اند، آفتابه به گردن تعدادی اراذل و اوباش بیندازد که در استخدام رد شدند. از طرف دیگر مسوولان اعلام کردند که چون داریم ابرقدرت می شویم، به تمام ایرانیان کوپن داده خواهد شد و چون این موضوع ممکن بود به این معنی تلقی شود که بعضی عناصر منفور و دشمن اعلام کنند که کوپنی شدن اقتصاد یعنی استفاده از زرشک در سبد مصرف امت شهید پرور، به همین دلیل دو نفر دیگر از دانشجویان پلی تکنیک هم دستگیر شدند که کلیه مشکلات اقتصادی کشور از بیخ حل شود. از طرف دیگر با اعلام افزایش قیمت کالاها در سال جاری، دولت دیروز « نورعلی تابنده» قطب دراویش کشور را دستگیر کرد. ضمنا در راستای دستگیری هاله اسفندیاری، مشکلات رامین جهانبگلو، پاسپورت نازی عظیما، اطلاعیه وزارت ارشاد علیه شرکت فیلم پرسپولیس مرجانه ساتراپی در فستیوال کن، احمدی نژاد گفت: « ایرانیان در همه جای جهان سفیر فرهنگ و هنر ایرانی هستند.» آگاهان احتمال می دهند که همین روزها سفرای کشور را هم احضار، ممنوع الحروج و دستگیر کنند.

هاله و نور در زندان

هشدار: با توجه به دستگیری خانم « هاله» اسفندیاری و آقای « نور» علی تابنده، قطب دراویش کشور از کلیه کسانی که اسامی آنها به « هاله نور» مربوط می شود، خواهشمندیم شدیدا مواظب خودشان باشند. در این مورد به آقای محمد نوری خواننده عزیز و نازنین اعلام می کنیم: جان مریم! مواظب خودتان باشید. به آقای عبدالله نوری اعلام می کنیم که فعلا زیاد از نور بالا استفاده نکنید.

توجه توجه، علامتی که هم اکنون می شنوید…

من از خواهران عزیز بدحجاب خواهش می کنم تا 8 خرداد از خانه بیرون نروند. از بچه های خوش تیپ محل و کلیه باستانی کارها و بادی بیلدرهای محترم خواهش می کنم تا 8 خرداد از در خانه بیرون نروند. از کلیه دانشجویان خواهشمندیم که تا 8 خرداد نه به دانشکده بروند و نه در خانه خودشان بمانند، بروند شهرستان و توی باغ قایم شوند. از کلیه ایرانیانی که قصد دیدار از مادربزرگ و پدربزرگ شان را دارند تمنا می کنیم تا 8 خرداد وارد ایران نشوند، از کلیه رانندگانی که لایی می کشند، از کلیه رانندگان اتوبوس، از کلیه خواهران کمپین یک میلیون امضا، از کلیه معلمان خواهش می کنیم نه بروند خیابان نه محل کار و همه بروند توی کویر دور از دسترس دولت تا 8 خرداد. برای چی؟ اعلام شد که ایران و آمریکا روز هفتم خرداد مذاکره می کنند. خواهش می کنم تا آن روز از خانه بیرون نروید، اینها از اینکه دارند مذاکره می کنند از خودشان ناراحتند، شما را می زنند. هاشمی رفسنجانی گفت: « مذاکره با آمریکا در صورت حسن نیت این کشور می تواند ادامه پیدا کند.» علی لاریجانی هم برای کامل کردن جمله معاون طالبانی که دیروز گفته بود: « ایران دیگر در مسائل عراق دخالت نکند» گفت: « آمریکا در زمینه عراق روی ایران حساب کند.»

میدان هفت تیر

با توجه به درگیری های اخیر در میدان هفت تیر، پیشنهاد می کنیم اسم میدان هفتم تیر را بگذاریم میدان هفت تیر که از آن برای شلیک کردن هم بشود استفاده کرد.

دوم خرداد دام دات کام

دارم یک یادداشت می نویسم در مورد دوم خرداد و خاتمی که می خواهم بگذارمش در دوم دام دات کام. یک شعر هم در همان روز دوم خرداد 76 کار کرده بودیم که آن را هم همانجا می گذارم. به دوم دام سربزنید و نوشته های اخیر آنجا را بخوانید.

www.doomdam.com